کسری غفوری افزود: رقابت برای خرید محصولات عرضه‌شده فولاد خراسان در رینگ معاملاتی بورس کالا در ۶ ماه نخست سال‌جاری باعث شد تا صف خرید محصولات بیشتر و رکورددار بیشترین فروش میلگرد در این رینگ صنعتی باشیم.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت بورس کالای ایران، در این مدت ۹۹هزار تن انواع شمش تولیدی شرکت فولاد خراسان در بورس کالا عرضه شده که ۶۱هزار و ۵۰۰ تن از سبد شمش این شرکت به ارزش بیش از ۲/ ۷هزار میلیارد ریال به فروش رسیده است.

سیداحمد لطفی، رئیس کمیته فروش فولاد خراسان درخصوص استراتژی‌های فولاد خراسان برای بازاریابی و فروش در حوزه صادرات و فروش داخلی عنوان کرد: استراتژی شرکت برای بازارهای صادراتی متاثر از موقعیت فولاد خراسان و نزدیکی به بازار آسیای‌میانه، توسعه و نفوذ به بازارهای منطقه‌ای است.

 محصولات فولاد خراسان در بورس کالا

در همین راستا سرپرست معاونت بازاریابی و فروش فولاد خراسان  نیز خاطرنشان کرد: این شرکت در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر، فروش محصولات خود را در بازارهای داخلی، از طریق بورس کالا انجام می‌دهد و این شفاف‌ترین شیوه فروش است.

به گفته حسین بختیاری، همه افرادی که متقاضی خرید محصولات فولاد خراسان هستند، می‌توانند از طریق بورس کالا به این محصولات دست یابند و این شیوه عرضه به منزله اعتقاد به شفافیت معاملاتی بنگاه اقتصادی است.

وی عدم انحصار در امر فروش و شفافیت عرضه و تقاضا را دو شاخص معاملات کالایی شرکت فولاد خراسان  برشمرد.

 استفاده فولاد خراسان از به‌روزترین سامانه «تامین‌کنندگان»

مجتمع فولاد خراسان با ارتقای سامانه «مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان (SRM)»، بستری فراگیر، به‌روز و شفاف برای گسترش دایره تامین‌کنندگان خود و مدیریت ارتباط با آنها ایجاد کرده است.

معاون خرید شرکت فولاد خراسان گفت: بهبود و ارتقای سامانه مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان (SRM) فولاد خراسان در راستای مسوولیت اجتماعی شرکت و حمایت از ساخت داخل، شفافیت و سهولت دسترسی‌ها، حذف محدودیت زمانی و مکانی برای تمامی تامین‌کنندگان داخلی قطعات، تجهیزات و مواد اولیه صورت گرفته و در بستر ایجاد شده، همه تامین‌کنندگان  می‌توانند در سامانه  ثبت‌نام و خوداظهاری کرده و در استعلام‌ها و مناقصه‌های شرکت مجتمع فولاد خراسان، در شرایطی برابر و بی‌طرفانه مشارکت داشته باشند.

شاهین صالح‌محمدزاده افزود: شفافیت این سیستم در تمام مراحل فرآیند، از استعلام تا ورود کالا، به کارشناسان خرید کمک می‌کند تا تامین‌کنندگان مناسب را انتخاب و عملکرد آنها را در زمان همکاری به صورت شفاف بررسی کنند.

همچنین شفافیت این فرآیند باعث می‌شود متقاضیان همکاری با شرکت، دید مثبت و رضایتمندی بیشتری نسبت به فرآیند انتخاب تامین‌کننده یا نحوه ارزیابی عملکرد خود در طول دوره همکاری داشته باشند.

 رفع نیازهای ارتباطی تامین‌کنندگان با مجتمع فولاد خراسان

مدیر مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات نیز گفت: شرکت مجتمع فولاد خراسان اکنون جامع‌ترین و به‌روزترین سامانه مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان را با  استفاده از  فناوری روز دنیا (بستر Apex، محصول شرکت اوراکل) در اختیار دارد.

حمید سالاری‌نژاد با بیان اینکه تامین‌کنندگان به سهولت و با ایجاد یک حساب کاربری با استفاده از یک گوشی تلفن همراه و دسترسی به اینترنت، می‌توانند در فهرست تامین‌کنندگان نیازهای قطب صنعت شرق کشور قرار بگیرند، افزود: در ارتقای سیستم مدیریت ارتباط با تامین‌کنندگان (SRM)، رفع تمام نیازهای ارتباطی تامین‌کنندگان با مجتمع فولاد خراسان در حوزه خرید در نظر گرفته شده و با ایجاد این بستر، تامین‌کننده، از حضور فیزیکی یا برقراری تماس‌های تلفنی مکرر با واحدهای خرید جهت پیگیری مسائل بی‌نیاز شده و می‌تواند به صورت به‌روز شده و آنلاین از آخرین اطلاعات مورد نیاز در سیستم استفاده کند.

رئیس فناوری اطلاعات شرکت مجتمع فولاد خراسان هم در این باره اظهار کرد: توسعه ارتباطات الکترونیکی باعث سرعت بخشیدن به انجام کارها و ایجاد شفافیت بیشتر شده است. خوشبختانه با ارتقا و راه‌اندازی سیستم جدید، ایجاد تغییرات کلی در ساختار سیستم  و ایجاد فرآیندها و گزارش‌های جدید، کانال ارتباطی مناسبی بین تامین‌کنندگان و  حوزه خرید ایجاد شده است.

مجتبی همدم افزود: این سیستم با ایجاد بستری شفاف، امکان شرکت تامین‌کنندگان در مناقصات و استعلام‌های شرکت مجتمع فولاد خراسان را در ساده‌ترین شکل ممکن فراهم و ایشان را از لحظه شرکت در استعلام، در جریان جزئیات استعلام‌های پاسخ داده شده مانند وضعیت بررسی فنی با ذکر دلیل، وضعیت برنده شدن در استعلام، نمایش وضعیت سفارش‌های ابلاغ شده به تامین‌کننده (در انتظار تحویل، مرجوعی و تحویل شده) و زمان‌بندی ارسال آنها، انجام مکاتبات مرتبط به سفارش و استعلام، ارسال درخواست‌های پشتیبانی سیستمی، وضعیت کالای ارسالی و جزئیات پرداخت‌ها و صورت‌حساب‌های مالی قرار می‌دهد.

به این ترتیب می‌توان گفت اینک فولاد خراسان با حذف بوروکراسی زائد، کاهش فاصله با ارائه‌دهندگان کالا و تجهیزات، توجه بیش از پیش به سهولت کار، بستری شفاف، کارآمد و آسان را برای تعامل با تامین‌کنندگان و حمایت از ساخت داخل فراهم کرده است.