خدابخش با بیان اینکه پلت‌فرم ما در ۱۰ فاز طراحی شده است، تصریح کرد: اجرای کامل این پلت‌فرم می‌تواند دغدغه تمامی ‌دست‌اندرکاران صنعت ساختمان و مشاغل ساختمانی را پوشش دهد. نکته حائز اهمیت این است که چنانچه فردی نیاز به درج آگهی داشته باشد، می‌تواند بدون پرداخت هزینه این کار را انجام دهد. از طرفی با توجه به حساسیت مردم به شماره تماس شان، تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

خدابخش افزود: پلت‌فرم ما به گونه‌ای است که  قادر است به صورت هوشمند شناخت کاملی از مشاوران املاک مناطق مختلف ارائه کند و مردم به راحتی می‌توانند بر اساس گرید بندی صورت گرفته، بهترین مشاور املاک را انتخاب کنند. ما در تمام هزینه‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم به واقع آقای املاک یک سوپر پلت‌فرم در حوزه املاک به شمار می‌رود.

 گوگل املاک

وی با بیان اینکه پلت‌فرم مذکور توانایی محاسبه کمیسیون مشاوران املاک را در تمامی ‌مناطق داراست، گفت: با توجه به درج اطلاعات مشاوران املاک در این پلت‌فرم، چنانچه مردم در مورد هر کدام از اعضای این صنف در فضای اینترنت جست‌وجو کنند، می‌توانند اطلاعات را درباره دفتر موردنظر مشاهده کنند. در واقع این پلت‌فرم موتور جست‌وجوی گوگل در حوزه املاک به شمار می‌رود.

مدیرعامل پلت‌فرم آقای املاک ادامه داد: با توجه به هوشمند بودن این پلت‌فرم، قیمت تمامی‌املاک در مناطق مختلف محاسبه و در  اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اهمیت قیمت مسکن برای خانوارها، این اتفاق کمک شایانی به حل مشکلات می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه ما موضوع تهاتر را هم برای طرفین در نظر گرفته‌ایم. وی همچنین در مورد آینده بازار مسکن اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های دولت جدید و آقای رئیسی، نظر شخصی من این است که بازار خوبی را در آینده داریم و افزایش قیمت نخواهیم داشت، البته کاهش قیمت نداریم. به دلیل رشد قیمت دلار، مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان مصرفی در دو سال اخیر خرید نکردند. بنابراین بخشی از تقاضا پشت بازار منتظر است تا بازار مسکن به ثبات برسد و بتوانند وارد بازار شوند.

 حمایت از پلت‌فرم «آقای املاک»

محمدرضا قاسمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شمیران نیز با بیان اینکه باید به مدیران پلت‌فرم آقای املاک دست مریزاد و تبریک گفت، افزود: ما از تمامی‌کسانی که در این مسیر درست قدم بردارند، حمایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه معاملاتی که در بازار مسکن انجام می‌شود بعضا بیش از ۳۰ درصد با قیمت‌های پیشنهادی اختلاف دارد، گفت: آنچه در بازار می‌بینید با آنچه معامله می‌شود فرق دارد. چند روز قبل یک پنت‌هاوس در شمال تهران متری ۲۲۰ میلیون تومان قیمت خورد، ولی ۱۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

قاسمی ‌اظهار کرد: از سال ۹۶ تا کنون برخی از املاک در شمیرانات هفت برابر رشد قیمت داشته است. آپارتمان سه سال ساختی که سال ۹۶ متری ۹ میلیون تومان بوده الان که هفت سال ساخت شده به متری ۶۰ میلیون تومان رسیده و قیمت نوسازها تا هفت برابر افزایش یافته است. قاسمی ‌با بیان اینکه مشاوران املاک باید سعی کنند اطلاعات واقعی به خریداران بدهند، گفت: قیمت‌ها باید پایین‌تر بیاید. اینکه می‌گویند قیمت را دفاتر املاک بالا می‌برند کذب محض است. ممکن است کسانی باشند که کار را بلد نیستند و اشتباه می‌کنند و باعث شوند ذهنیت خریداران روی افزایش قیمت دور بزند.

 بیشتر واحدهای خالی متعلق به بانک‌هاست

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شمیرانات درباره مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: افراد عادی تعداد زیادی خانه در اختیار ندارند. اکثر واحدهای خالی مربوط به بانک‌ها است و زمانی که ملک افزایش قیمت پیدا می‌کند دارایی آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی درباره طرح مجلس مبنی بر کاهش تعرفه بنگاه‌های ملکی که در کمیسیون عمران مجلس دنبال می‌شود گفت: اگر چیزی به تصویب برسد، باید اجرا شود، اما من به عنوان کسی که در جریان ریز اتفاقات بازار مسکن هستم می‌بینم مشاوران املاک چقدر تلاش می‌کنند تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند. هرکسی بالاتر از میزان کمیسیون که ۲۵/ ۰ درصد است به مشاوران املاک پرداخت کرد، می‌تواند به اتحادیه شکایت و مازاد پرداختی را دریافت کند.

قاسمی ‌خاطرنشان کرد: ما به مجلس قبل پیشنهاد دادیم که رقم ۹درصد مالیات ارزش افزوده از قراردادهای اجاره از مستاجران دریافت نشود. جالب اینکه برخی نمایندگان خبر نداشتند مستاجران ۹درصد مالیات می‌پردازند. قرار شد پیگیری کنند که نهایتا به نتیجه نرسید.

 پلت‌فرم «آقای املاک» منافاتی با کار املاکی‌ها ندارد

همچنین عبدالله اوتادی، عضو هیات مدیره اتحادیه املاک کشور نیز با حضور در این نشست با بیان اینکه شیوع کرونا بهترین فرصت برای معرفی و کارکرد پلت‌فرم‌ها در فضای مجازی بود، اظهار کرد: کرونا هر بدی داشت برای پلت‌فرم‌ها خوب بود و بازدید مشتریان مسکن در فضای مجازی افزایش پیدا کرد. البته برخی پلت‌فرم‌ها مقداری سوءاستفاده کردند و وقتی دیدند استقبال شان نسبت به گذشته بیشتر شده، قیمت خدمات خود را چند برابر کردند که ما از طریق اداره تعزیرات اقدام کردیم تا جلوگیری شود .پلت‌فرم آقای املاک فرصتی را به وجود آورده که مشتری‌های خرید و فروش املاک با بررسی ملک مورد نظر از طریق فضای مجازی، در مشاوران املاک عقد قرارداد را انجام دهند. بنابراین این پلت‌فرم هیچ گونه منافاتی با فعالیت مشاوران املاک ندارد، بلکه کسب و کار آنها را نیز تسهیل می‌کند.

وی افزود: در گذشته برخی پلت‌فرم‌ها از وضعیت سوء‌استفاده کردند که با آنها از طریق تعزیرات و اتحادیه برخورد قاطع شد، اما خوشبختانه پلت‌فرم آقای املاک فرصتی برای عوامل دخیل در صنعت ساختمان است. در واقع آقای املاک تنها منحصر به مباحث خرید و فروش نیست و سایر شغل‌های صنعت ساختمان مانند سازندگان و فروشندگان مصالح ساختمان را در بر می‌گیرد. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده ما از مدیران این پلت‌فرم حمایت می‌کنیم.