به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از نشنال نیوز، پاتریک پویان اظهار کرد: سیستم جهانی طوری طراحی نشده است که ناگهان رشد ۶ یا ۷درصدی را جذب کند. این تاثیر کوتاه‌مدت است و بالاخره از آن خارج خواهیم شد. وی همچنین خاطرنشان کرد که اوپک در بازار نفت نقش خاصی را بازی می‌کند و بسیار محتاطانه و منطقی این کار را انجام می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئیه اعلام کرد اقتصاد جهانی به شدت عقب‌نشینی کرده است و انتظار می‌رود امسال ۶درصد رشد کند. همچنین این سازمان هفته آینده پیش‌بینی جدید جهانی خود را در یک چشم‌انداز به‌روزرسانی شده از اقتصاد جهانی منتشر می‌کند. بانک‌های مرکزی در برخی از اقتصادهای توسعه‌یافته به دلیل افزایش تورم که منجر به افزایش شدید قیمت مواد غذایی شده است، از مصرف‌کنندگان محافظت می‌کنند. این در حالی است که هزینه حمل‌ونقل نیز افزایش یافته است. پویان در ادامه افزود: تاثیر بازگشت اقتصادی نه تنها بر بازار انرژی تاثیر گذاشته است، بلکه تاثیر آن را در بسیاری از کالاها نیز می‌بینیم. بر اساس داده‌های اوپک در ماه سپتامبر، با وجود گسترش ویروس کرونا دلتا، انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ روزانه ۶ میلیون بشکه افزایش یابد و مصرف جهانی آن به ۷/ ۹۶ میلیون بشکه در روز برسد.

همچنین گروه تولیدکنندگان نفت پیش‌بینی می‌کنند تقاضا برای سال ۲۰۲۲ از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رود و به ۸/ ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد. تولید امسال نیز در حال افزایش است، زیرا گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲ میلیون بشکه در روز به بازار باز‌می‌گردانند.

این گروه به برنامه خود برای افزایش تولید ۴۰۰هزار بشکه در روز برای ماه نوامبر پایبند بود که این امر قیمت نفت را حتی بیشتر افزایش داد. قیمت نفت روز سه‌شنبه هفته گذشته افزایش یافت و قیمت نفت خام آمریکا نیز به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ تا‌کنون رسید و قیمت نفت برنت، معیار بیش از نیمی ‌از نفت خام جهان، به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسیده است. نفت برنت در ساعت ۲۲ به وقت امارات ۷۷/ ۱درصد افزایش یافت و به ۷۰/ ۸۲ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که WTI  با افزایش ۸۸/ ۱ درصدی به ۰۸/ ۷۹ دلار در هر بشکه رسید. پویان می‌گوید قیمت بالای گاز ناشی از تقاضای شدید، به ویژه از جانب بازارهای آسیا و چین، قیمت نفت را نیز افزایش داده است، زیرا مشتریان به دنبال سوخت‌های جایگزین برای تامین انرژی هستند.

 گذار به انرژی سبز بر سطح تولید نفت تاثیر می‌گذارد

پویان گفت: فشار دوران انتقال به انرژی‌های پاک نیز روی بازار تاثیر می‌گذارد، زیرا برخی از کشورهایی که قیمت گاز را افزایش می‌دهند از زغال سنگ به گاز روی می‌آورند. اگرچه تقاضا برای نفت در حال افزایش است، اما تولیدکنندگان با کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای در طول همه‌گیری کرونا، در تلاش هستند تا تولید خود را افزایش دهند. من فکر می‌کنم این موضوع ممکن است ادامه یابد و ممکن است طولانی‌تر از آن چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم. سیستم انرژی جهانی یک سیستم پیچیده است و مردم باید درک کنند که همه چیز به هم متصل است.

اوپک انتظار دارد نفت تا سال ۲۰۴۵ بر ترکیب انرژی جهانی تسلط داشته باشد، زیرا تقاضا برای انرژی تا سال ۲۰۴۵ از ۴/ ۲۷۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۳۵۲ میلیون بشکه نفت در روز افزایش می‌یابد. همچنین برآورد می‌شود که صنعت جهانی نفت تا سال ۲۰۴۵، در مجموع به ۸/ ۱۱تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشد که ۸۰درصد آن در بخش بالادستی صنعت مورد نیاز است. در گزارش چشم‌انداز نفت اوپک در ماه سپتامبر، اعلام شد که سرمایه‌گذاری در بخش پایین‌دستی و میانی به ترتیب به ۵/ ۱ تریلیون دلار و ۱/ ۱ تریلیون دلار دیگر نیاز دارد، این در حالی است که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها برای توسعه و نگهداری سیستم‌های پالایشگاهی، ذخیره‌سازی و خط لوله موردنیاز برای عرضه نفت بسیار مهم است. پویان گفت: کمبود سرمایه‌گذاری در نهایت منجر به تنگنای عرضه و افزایش قیمت‌ها می‌شود که برای هیچ کس خوب نیست  حتی برای اقتصادهای توسعه‌یافته که تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاری خود را در هیدروکربن‌ها کاهش دهند.