مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس با اشاره به اجرای اقدامات زیرساختی این معادن کوچک تصریح کرد: انعقاد ۳۷تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، علمی- پژوهشی و دانش‌بنیان و نیز حمایت از ۸استارت‌آپ معدنی، با حمایت طرح زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی انجام شد. وی ادامه داد: معرفی ۶۲پرونده به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برای دریافت تسهیلات -که ۲۳ طرح در حال پیگیری و صدور بیمه‌نامه است- از دیگر اقدامات این طرح برای توسعه زیرساختی معادن کوچک بوده است.

 احیای ۲۷۱ معدن کوچک در نیمه نخست ۱۴۰۰

عظیمی با اشاره به گزارش عملکرد طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس طی ۶ماهه ۱۴۰۰، گفت: طی این مدت، بیش از ۴هزار محدوده معدنی در ۲۱ استان هدف براساس آمار و اطلاعات اخذشده از وزارت صنعت، معدن و تجارت پایش شد.

وی افزود: با همکاری کارگروه استانی طرح احیا، روی بیش از ۲۵۰معدن اقدامات کلینیکی شامل رفع موانع اداری، سرمایه‌گذاری، معارضان محلی و... انجام شد که بر این اساس در مجموع ۲۷۱معدن (با احتساب معادن بازمانده از سال گذشته) احیا شده و توسعه یافتند. اظهارات کارگروه استانی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت نیز حاکی از بازگشت این معادن به چرخه تولید است.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک‌مقیاس با بیان اینکه اقدامات یادشده با وجود محدودیت‌های کرونا انجام شده است، خاطرنشان‌کرد: معادن احیاشده و توسعه‌یافته طی ۶ماه نخست امسال، پس از فعال‌سازی نهایی، ظرفیت افزایش اشتغال مستقیم بیش از ۲هزار نفر را دارند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین معادن احیاشده، قابلیت افزایش ظرفیت تولید تا یک‌میلیون و ۴۲۰هزار تن را دارا هستند.