عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن با بیان این مطلب اظهار کرد: واحدهای تولیدکننده اکسید مولیبدن برای تولید به سولفور مولیبدن نیاز دارند و سولفور مولیبدن یکی از محصولات جانبی شرکت ملی مس بوده که آن را به عنوان ماده اولیه در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهد. کارخانه‌ها بعد از تامین این ماده اولیه آن را در کوره‌ها تحت عملیات اکسیداسیون قرار می‌دهند و در نهایت به اکسید مولیبدن تبدیل می‌شود.

سید‌علی موسوی‌شهابی افزود: در فرآیند تولید اکسید مولیبدن با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستیم، در سال‌های گذشته تعداد مجوزهایی که از سوی وزارت صمت و اداره صنایع استان‌ها برای صنعت مولیبدن صادر می‌شد بسیار زیاد بود به طوری که میزان تولید سولفور مولیبدن در شرکت ملی مس چیزی حدود ۶ تا ۷ هزار تن برآورد می‌شد و آن را در بورس کالا عرضه می‌کرد، اما میزان تقاضا برای سولفور مولیبدن از سوی شرکت‌های فعال بیش از میزان عرضه و حدود ۲۵هزار تن است. برای مدیریت عدم تعادل عرضه و تقاضا درسال ۱۳۹۷، وزارت صمت در شرکت‌ها ظرفیت‌سنجی انجام داد و با توجه به پروانه بهره‌برداری آنها، سولفور مولیبدن را به صورت سهمیه‌بندی در اختیار شرکت‌های مصرف‌کننده قرار داد.

 عرضه سولفور مولیبدن در بورس کالا را آزاد کردند

وی تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده، سولفور مولیبدن مصرفی خود را به صورت سهمیه‌بندی از بورس کالا تهیه می‌کردیم و این موضوع موجب تعدیل قیمت‌های مواد اولیه و دوام شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط مقیاس تولیدکننده در بازار شده بود، در این شرایط هر شرکتی می‌توانست با ۳۰درصد ظرفیت خود فعالیت داشته باشد و با توجه به نرخ ارز و قیمت‌های جهانی شرکت‌ها توان تولید داشتند. از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ برخی از شرکت‌ها ادعای سهم‌خواهی بیشتر کردند و از وزارت صمت درخواست آزادسازی عرضه سولفور مولیبدن در بورس کالا را داشتند. با وجود مخالفت انجمن مولیبدن با این موضوع اما وزارت صمت با درخواست این تعداد محدود شرکت‌ها موافقت کرد و از آن پس سولفور مولیبدن در بورس کالا به صورت رقابتی عرضه شد.

در ادامه عضو اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: با توجه به اینکه پیش‌تر ماده اولیه کم بود، با رقابتی شدن عرضه در بورس کالا سطح رقابت‌ها افزایش یافت به طوری که قیمت مواد اولیه از قیمت محصول نهایی تولید‌شده بیشتر می‌شد. برخی از شرکت‌ها با تفکر ورشکستگی سایر واحدها به سمت اجرای قانون دامپینگ رفته بودند تا بتوانند در این صنعت یکه‌تاز باشند اما این موضوع اتفاق نیفتاد. در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ شرکت‌ها از نظر پشتوانه مالی در شرایط خوبی به سر می‌بردند، اما در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ روند درآمدزایی آنها مانند سال‌های گذشته پیش نرفت.

 خواستار اصلاح قانون آزادسازی عرضه در بورس کالا هستیم

موسوی ادامه داد: انجمن مولیبدن به عنوان نماینده این صنعت برای اصلاح قانون آزادسازی عرضه مواد اولیه در بورس کالا تلاش بسیاری کرد و هر مسیری که این انجمن در جهت گره‌گشایی مشکلات می‌رفت همان تعداد محدود شرکت‌هایی که خواستار آزادسازی عرضه بودند، سد راه می‌شدند و اجازه کار را به انجمن نمی‌دادند. شهریور ماه سال‌جاری اعضای انجمن مولیبدن با شرکت ملی مس به عنوان تامین‌کننده سولفور مولیبدن به مذاکره نشستند و تمام مشکلات بیان و در نهایت یک راهکار مطرح شد.

وی تاکید کرد: شرکت ملی مس ۱۲۰ تن در هفته سولفور مولیبدن در بورس کالا عرضه می‌کند. در راهکار ارائه شده این موضوع مطرح شد که شرکت مس ۱۲۰ تن محصول خود را به صورت یک هفته در میان در تالار صنعتی عرضه کرده و میزان آن را دو برابر کند. این شرایط موجب می‌شود که میزان عرضه افزایش و سطح رقابت‌ها نیز کاهش یابد. خوشبختانه شرکت مس همکاری لازم را با انجمن مولیبدن کرد و میزان عرضه خود را افزایش داد و با هماهنگی وزارت صمت عرضه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تنی و به صورت یک هفته در میان سولفور مولیبدن در بورس کالا مقرر شد.

 تمام زحمات انجمن مولیبدن نابود شد

نایب رئیس انجمن فرآوری مواد معدنی استان کرمان یادآور شد: شرکت‌ها از شرایط پیش آمده به شدت استقبال کردند. در عرضه روز دهم مهر ماه سال جاری در صورتی که عرضه در ساعت ۱۱ شروع می‌شد و در ساعت ۱۱:۰۵ دقیقه زمانی که تمام سفارش‌ها بسته می‌شد و امکان اضافه کردن به میزان سفارش‌ها نبود، از سوی معاونت یکی از شرکت‌ها در گروه واتس‌اپ انجمن مولیبدن پیامی ارسال شد مبنی بر اینکه محدودیت خرید برداشته شده است و با این اطلاع‌رسانی تمام کارگزاری‌ها اقدام به خرید و ثبت سفارش کردند و تمام زحماتی که انجمن مولیبدن برای بهبود تامین مواد اولیه شرکت‌های متوسط و کوچک مقیاس انجام داده بود با یک تلفن و بدون هماهنگی قبلی نابود شد. این در صورتی بود که اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها می‌توانست از قبل انجام شود تا آنها شرایط لازم را برای خرید مواد اولیه مهیا کنند.

در پایان مدیرعامل شرکت عرصه تجارت ایرانیان خاطرنشان کرد: برخی از افراد و شرکت‌هایی که رانت و نفوذ دارند کارشکنی می‌کنند و تمام زحمات انجمن مولیبدن را در جهت بهتر شدن شرایط تولید به باد می‌دهند. صنعت مولیبدن به طور عمده صادراتی بوده و مصرف داخلی به ۱۵درصد نمی‌رسد و در شرایطی که کشور به ارز نیاز دارد این صنعت می‌تواند مفید واقع شود و با شرایط پیش آمده برای تامین مواداولیه اهداف محقق نمی‌شود. شرکت‌های تولیدکننده نمی‌توانند محصول باکیفیت تولید کنند و در این صورت بازارهای جهانی را از دست خواهیم داد. تا به امروز تعداد زیادی واحد تولیدی فعال در حوزه مولیبدن ورشکسته شده و نیروهای کار بسیاری بیکار شدند و این در صورتی است که می‌توان با وضع قوانین منطقی مانع از تعطیلی کارخانه‌ها شد.