هم افزایی 100 شرکت در نمایشگاه

در این نمایشگاه ۱۰۰ تولیدکننده پوشاک و برندهای نام آشنای ایرانی حضور داشتند و در خصوص ظرفیت‌ها و توان صادراتی صنعت پوشاک، موانع و معضلات و راهکارهای پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداختند. نقطه عطف و اشتراک سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی صنعت پوشاک بر پاشنه ممنوعیت واردات و توقف عرضه پوشاک قاچاق می‌چرخید و از اینکه این قانون، فرصتی را برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است، خشنود بودند و اذعان کردند که برگزاری نمایشگاه‌ها برآیند توان بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در هر حوزه‌ای را در معرض نمایش و نقد می‌گذارد.  

رئیس اتحادیه پوشاک در خصوص چند و چون برگزاری این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه به همت تولیدکنندگان بنگاه‌های کوچک و متوسط برگزار شد و اتاق اصناف ایران، مرکز امور اصناف، معاونت‌های مختلف وزارت صمت تلاش بسیار مناسبی را انجام دادند تا این نمایشگاه به خوبی برگزار شود.

ابوالقاسم شیرازی، با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان قابلیت تبدیل به برند شدن را دارند، خاطرنشان کرد: پوشاک تولیدی ایران به راحتی می‌‌تواند جایگزین پوشاک وارداتی شود و ما امروز افتخار می‌کنیم که علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانسته‌ایم به نیازهای صادراتی کشور نیز جامه عمل بپوشانیم.

 نمایش طرح‌های بومی‌ و بین‌المللی در نمایشگاه پوشاک

مدیر اجرایی نمایشگاه تهران مدکس با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک به نام تهران مدکس، گفت: این نمایشگاه در پنج بخش فرهنگی، هنری، تجاری، آموزشی و پژوهشی برگزار شد که خوشبختانه با استقبال مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان روبه‌رو شد.

مجید اکبری، یکی از مزیت‌های این نمایشگاه  را حضور تمامی‌ حوزه‌های زنجیره ارزش پوشاک اعم از صنایع نساجی (ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و چاپ و تکمیل کالاهای نساجی)، طراحی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی، تولید، تعمیرات و نگهداری، صنایع وابسته، چرم، سراجی، کفش، مشاغل خانوادگی مرتبط توسط زنان سرپرست خانوار و کالاهای فرهنگی عفاف و حجاب بیان کرد و افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌ها در زنجیره این صنعت، نگاه ویژه به طراحی و ارز‌ش‌های بومی‌ و ملی کشور در هویت و پوشش اقوام، نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای و صادرات پوشاک تولید ایران با توجه به کیفیت و استانداردهای جهانی، ایجاد و گسترش همکاری‌های مشترک در سطح بین‌المللی و آینده پژوهی در صنعت پوشاک بود. وی با اشاره به ضرورت تقویت ارتباط طراحان با صنعت پوشاک، مطرح کرد: از اهداف دیگر این نمایشگاه ارتباط بیشتر طراحان با صنعت و استفاده از طرح‌های خلاقانه، نوآور و همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی‌ در تولیدات پوشاک بود. همچنین در اختتامیه این نمایشگاه از منتخبان علمی‌ دانشگاهی، رسته طراحی، تولیدکنندگان برتر، استارت‌آپ‌ها، کارآفرینی، پیشکسوتان صنف و همچنین منتخبان جشنواره تقدیر و تشکر شد.

 لزوم انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب تهران به شهرآفتاب

براساس قانون و مصوبات کمیسیون زیربنایی هیات دولت و شورا، برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک به عنوان مشکلی بزرگ در کلان‌شهر تهران، نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب منتقل شود.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب با اشاره به استقبال گسترده علاقه‌مندان از این نمایشگاه، گفت: برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت پوشاک کشور در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب، کمک شایانی به معرفی تولیدکنندگان این صنعت کرد، چرا که ما توانسته‌ایم زمینه برگزاری این نمایشگاه‌های بزرگ و تخصصی را برای کسانی که دغدغه تولید را دارند فراهم کنیم.

محمد رئوف قادری، تاکید کرد: بزرگ‌ترین بیماری اقتصاد کشور ما دولتی بودن آن است و در حوزه صنعت نمایشگاهی، انحصار دولتی حوصله رقابت از بخش خصوصی را گرفته است. قطعا در این مسیر رسانه‌ها می‌توانند نقش پررنگی را ایفا کنند تا اقتصاد کشور به جایگاه واقعی خود بازگردد. در تمام بخش‌های اقتصاد کشور جای پای دولت‌ها دیده می‌شود که به جای سیاست‌گذاری تصدی‌گری می‌کنند. از سال ۱۲۸۵ اولین کشور خاورمیانه بودیم که در نمایشگاه بین‌المللی بریتانیا حضور پیدا کردیم؛ اما امروز در شرایطی که همسایگان ما نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌کنند ما حتی نمی‌توانیم نامزد برگزاری آن شویم. وی درباره برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب نیز گفت: براساس قانون و مصوبات کمیسیون زیربنایی هیات دولت، مصوبه شورا و اراده شهرداری تهران برای نجات شهروندان از آلودگی هوا و ترافیک قطعا راهی جز انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج از شهر تهران نداریم و در خارج از تهران نیز جایی به جز شهرآفتاب که محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌هاست وجود ندارد. اراده دولت و شهرداری بر این است که نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب منتقل شود تا از این مسیر کاهش آلودگی هوا و ترافیک در کلان شهر تهران  محقق شود. قطعا انتقال این نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب سه دستاورد مهم یعنی کاهش آلودگی، ایجاد درآمد پایدار شهری و زمینه برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در کشور را به همراه دارد.