پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، اکثر برندهای مطرح دنیا برای واردات و فروش محصولات خود در داخل ایران از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. در این میان خودروهایی با اصالت آلمانی مورد استقبال بیش از پیش ایرانیان قرار گرفت. چرا که در کنار کیفیت ساخت، جذابیت فراوان داشتند.  شرکت کیان موتور وارنا نیز از جمله شرکت‌هایی بود که دو مدل از خودروهای آلمانی بورگوارد را برای عرضه در بازار داخل وارد کرد. این دو خودرو دو مدل SUV توربوشارژ ۱۹۰ اسب بخاری بود. BX۷ یک کراس اوور دو دیفرانسیل فول سایز است که در ایران رقبایی همچون هیوندای سانتافه را در مقابل خود می‌بیند. موتور خودروهای بورگوارد توسط بخش تحقیق و توسعه شرکت بورگوارد با مشارکت شرکت‌های بوش آلمان،  FEV، IHI ژاپن و شرکت INA از زیرمجموعه‌های گروه شافلر آلمان به‌صورت کاملا اختصاصی توسعه یافته و تولید شده است. این پیشرانه‌ها، هیچ‌گونه ارتباط تکنولوژیک یا حقوقی با شرکت میتسوبیشی ژاپن ندارند.  پیشرانه BX۷ با کد ۴G۲۰TI۱، در فوتون ساوانا نیز استفاده شده است.

تمامی ‌نسخه‌های بورگوارد BX۷ دارای پیشرانه۴ سیلندر ۲ لیتری و توربوشارژ به قدرت ۲۲۱ اسب‌بخار با گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر هستند. نهایت قدرت خودرو در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و بیشترین گشتاور از دور موتور ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه فراهم می‌شود. جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته با امکان تعویض دنده‌ دستی هم در تمامی‌مدل‌ها ثابت است؛ اما سیستم دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل، به انتخاب خریدار خواهد بود. وزن خالص بورگوارد BX۷ در مدل‌های مختلف، ۱۷۴۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم است و با این شرایط، در زمانی حدود ۸ تا ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در تست‌های انجام‌شده، نهایت سرعت بورگوارد BX۷ حدود ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف بنزین، ۵/ ۸ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده است. نمونه‌ وارداتی این خودرو، دارای سیستم دو دیفرانسیل هوشمند خواهد بود.

کیان موتور وارنا در آن سال‌ها در کنار عرضه BX۷ سراغ نسخه‌ای اقتصادی تر و ارزان تر به نام BX۵ رفت و از این خودرو نیز استقبال شد، اما این شرکت در طول این چند سال و با توجه به ممنوعیتی که برای واردات خودرو به وجود آمد، اقدام جدیدی انجام نداده بود و تا این اواخر و بعد از گذشت سه سال خبری از این شرکت نبود. حال به نظر می‌رسد این شرکت خط تولید خود را راه‌اندازی کرده است و فعلا سراغ خودروی دایون رفته است. در نشست خبری شرکت کیان موتور وارنا امیر صرافی، مدیر بازاریابی این شرکت، در مورد نحوه همکاری با دایون بیان کرد: «در حال حاضر شرکت خودروسازی ایلیا نماینده رسمی ‌دایون برای تولید و عرضه محصولات سواری این نشان چینی است. در گام نخست هم شاسی بلند دو دیفرانسیل Y۵ از دایون برای تولید در خودروسازی ایلیا انتخاب شده و امروز نیز خط تولید این خودرو در شهرک صنعتی کاوه، تولید آزمایشی این خودروی جدید را آغاز کرده است.» وی در ادامه افزود: «صنایع خودروسازی ایلیا یک واحد تولیدی است و مسوولیت مونتاژ خودروهای سواری دایون را دارد. کیان موتور وارنا که نماینده رسمی ‌بورگوارد در ایران است، حال مسوولیت فروش و خدمات پس از فروش محصولات خودروسازی ایلیا را دارد.»

همچنین امیر صرافی در مورد قیمت و زمان فروش دایون Y۵ گفت: «در حال حاضر تولید آزمایشی Y۵ آغاز شده و سفارش‌گذاری محموله قطعات منفصله این شاسی بلند هم انجام شده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، می‌خواهیم از اواخر آبان یا ابتدای آذر سال‌جاری فروش دایون Y۵ را با قیمت قطعی و موعد تحویل فوری آغاز کنیم. در صورتی که عوامل قیمت‌گذاری در هر خودرو مانند تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو، هزینه حمل، نرخ ارز و… تغییر کند، سعی داریم تا Y۵ را با قیمتی حدود ۸۸۰ تا ۸۹۰ میلیون تومان به بازار عرضه کنیم. البته باید توجه داشت که این عدد، بهای تمام شده خودرو در کارخانه است و هزینه‌هایی مانند شماره‌گذاری، بیمه و مالیات ارزش‌افزوده به آن اضافه می‌شود. با این حال تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که دایون Y۵ به عنوان اولین محصول مونتاژی خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا، قیمت نهایی کمتر از یک میلیارد تومان را برای مشتریان داشته باشد.» مدیر بازاریابی کیان موتور وارنا در مورد بحث داخلی‌سازی و هدف‌گذاری تولید گفت: «آغاز مونتاژ یک خودروی جدید در ایران قوانین و قواعدی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن، رعایت حداقل داخلی‌سازی است. با توجه به برنامه‌ریزی که انجام شده است، تولید انبوه Y۵ در آینده نزدیک با داخلی‌سازی ۲۵درصد ادامه پیدا می‌کند. همچنین طبق قرارداد و هدف‌گذاری که با دایون انجام داده‌ایم، می‌خواهیم که تا پایان سال ۱۴۰۱ نزدیک به شش هزار دستگاه شاسی بلند Y۵ را تولید کنیم.»

صرافی در صحبت‌های خود به شبکه فروش و خدمات پس از فروش دایون اشاره کرد و گفت: «طی هفته‌های آتی فروش دایون Y۵ توسط عاملیت‌ها و نمایندگی‌های کیان موتور وارنا در کشور آغاز می‌شود. با توجه به طرح توسعه‌ای که در پیش گرفته‌ایم، در آینده نزدیک برای رسیدن به اهداف فروش خود، بیش از ۱۵ نمایندگی را در حوزه عرضه و خدمات پس از فروش در کشور راه‌اندازی خواهیم کرد.»

 نگاهی به دایون Y۵

دایون Y۵ به عنوان یکی از جدیدترین SUVهای شاسی مستقل بازار خودروی ایران به حساب می‌آید که به تازگی تولید و مونتاژش در خودروسازی ایلیا آغاز شده است. گفته می‌شود که از اواسط پاییز ۱۴۰۰، فروش فوری Y۵ توسط کیان موتور وارنا آغاز خواهد شد. به گفته مدیران این شرکت، دایون Y۵ با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به بازار خواهد آمد و در شرایط فعلی، کمبود حضور شاسی بلندهای دو دیفرانسیل صفر کیلومتر را در بازار خودروی ایران پر می‌کند. یکی از رقبای جدید دایون Y۵ خودروسازی ایلیا، یواز پاتریوت سروش دیزل مبنا به حساب می‌آید که قرار است به‌زودی تولید نسخه اتوماتیک آن نیز آغاز شود. دایون Y۵ به پیشرانه دو لیتری توربو شارژ مجهز است که ۲۰۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه دارای فناوری میتسوبیشی بوده و پیش از این در خودروهایی مانند فوتون تونلند S بنزینی توربو نصب شده است. توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ‌های جلوی و عقب Y۵ منتقل می‌شود. سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل این شاسی بلند چینی ساخت کمپانی بورگوارنر بوده و در محور عقب Y۵ از قفل دیفرانسیل اتوماتیک کمپانی ایتون استفاده شده است.

در بحث امکانات و ویژگی‌های مختلف می‌توان به ۷ صندلی، صندلی راننده برقی، تهویه الکتریکی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، استارت دکمه‌ای، سانروف، دوربین عقب، رهیاب ماهواره‌ای، آینه‌های تاشوی برقی، تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، رینگ آلومینیومی، تریم داخلی چرم، حالت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین و دو کیسه هوا اشاره کرد.

همچنین قرار است تا دایون Y۵ خودروسازی ایلیا در نسخه‌های تولید انبوه و جدید به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز شود.

 قیمت دایون Y۵

به گفته مدیران ارشد خودروسازی ایلیا و کیان موتور وارنا، دایون Y۵ با قیمت مصوب ۸۸۰ تا ۸۹۰ میلیون تومان از اواسط پاییز ۱۴۰۰ به فروش می‌رسد. البته به این عدد، هزینه‌های شماره‌گذاری و مالیات نیز اضافه خواهد شد که به این ترتیب، بهای Y۵ تا حدی کمتر از یک میلیارد تومان برای مشتریان می‌شود.

 مشخصات فنی دایون Y۵

شاسی بلند Y۵ خودروسازی ایلیا به پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر مجهز است. این پیشرانه توان خود را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ‌های جلو و عقب این خودرو می‌رساند. قابلیت تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، از جمله ویژگی‌های فنی دایون Y۵ به حساب می‌آید.