ضرورت ایمنی جمعی برای عبور از کرونا

علیرضا ناجی افزود: دلیل دوم برای واکسینه شدن جوانان و نوجوانان این است که آنان بیشتر از گذشته در معرض بیماری کرونا و حتی نوع شدید آن و مرگ و میر ناشی از این بیماری هستند.

این ویروس‌شناس یادآور شد: اگر فقط به واکسیناسیون بزرگسالان توجه کنیم، این قشر از جامعه را بیشتر در معرض بیماری کرونا قرار می‌دهیم و به عبارتی بیماری به سمت کودکان سوق پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا، رسیدن به ایمنی جمعی پس از تزریق واکسن کرونا به بیش از ۸۰درصد گروه هدف، محقق می‌شود. پس باید به واکسینه کردن نوجوانان و جوانان توجه جدی‌تری کرد.

ناجی، پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا را راهکار اساسی قطع زنجیره این بیماری بیان کرد و گفت: با تزریق واکسن کرونای موجود به کودکان و نوجوانان می‌توان در مدت زمان کمتری به ایمنی جمعی در برابر کرونا دست یافت.

وی بیان کرد: تزریق واکسن کرونا به افراد ۱۲ تا ۱۸سال مبنای علمی ‌دارد و به عبارتی این کار بر پایه اصول و مستندات علمی ‌انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر، تعدادی از واکسن‌های کرونا مجوز استفاده اضطراری برای کودکان را دریافت کرده‌اند که از جمله آن می‌توان فایزر، مدرنا و سینوفارم را نام برد.

این ویروس‌شناس خاطرنشان کرد: این واکسن‌ها  براساس تست‌های بالینی توانستند مجوز اضطراری دریافت کنند و اطلاعات این واکسن‌ها در مجلات معتبر علمی‌ از جمله «لنست» چاپ شده است.

وی با بیان اینکه این واکسن‌ها برای کودکان مناسب هستند، گفت: واکسن‌هایی که توانسته‌اند مجوز اضطراری برای کودکان اخذ کنند، ایمن، کم‌ضرر و موثرند و ایمنی‌بخشی مناسبی هم برای آنان ایجاد می‌کنند.

ناجی اظهار کرد: در ایران افراد ۱۲ تا ۱۸سال واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، اما در برخی کشورها مانند چین و امارات، افراد ۳ تا ۱۲سال هم مجوز دریافت این واکسن را دارند.

عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: کشور ما در کنار چند کشور دیگر واکسن سینوفارم به نوجوانان خود تزریق کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در کنار واکسن خارجی، واکسن ایرانی پاستوکووک هم تست بالینی خود را روی کودکان در کشور کوبا انجام داده و آماده تزریق به افراد ۱۲ تا ۱۸سال است.

 جهش شدید واکسیناسیون در دولت سیزدهم

آن‌طور که سخنگوی وزارت امور خارجه کشور اعلام کرده است، تقریبا بیش از ۸۰درصد واکسن واردشده به کشور، از چین و دیگر کشورها، طی نزدیک به دو ماه گذشته و آغاز به کار دولت آیت‌الله رئیسی محقق شده است.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه واردات چند ۱۰میلیون واکسن کرونا اولویت اول و فوری رئیس‌جمهور در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بود، تاکید کرد: رسیدن به سقف ۷۰درصد واکسیناسیون جامعه طی کمتر از دو ماه، خود بهترین‌ گواه همت و جهادی است که در دولت سیزدهم صورت گرفته است. وی رسیدن رقم واردات واکسن تا هفته اول آبان به بیش از ۱۳۰میلیون دز را همت بی‌نظیر در دولت دانست که در کنار تولید پرافتخار داخلی، رقم تامین واکسن را بسیار بیش از این خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: دو برابر شدن سفارش خرید طی هفته‌های اول روی کار آمدن دولت سیزدهم، پیش‌بینی و تامین واکسن برای سنین زیر ۱۸سال، شکسته شدن مکرر رکورد واردات هفتگی و ماهانه، و برداشته شدن محدودیت سنی واکسیناسیون، از جمله تحولات مربوط به واکسن در دولت سیزدهم بود که همه اقشار مردم شاهد آن بودند.

با انتشار جدیدترین نقشه کرونایی ایران، روز جمعه ۲۳مهرماه ۹شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند. به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی در ۲۴مهرماه  نشان می‌دهد که شهرستان‌های اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت (آذربایجان‌غربی)، استهبان (فارس)، سنندج (کردستان)، پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب (کرمانشاه) همچنان در وضعیت قرمز هستند.

همچنین بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، میزان تزریق واکسن کرونا در کشور در مجموع دو دز، روز جمعه از مرز ۷۰میلیون و ۵۰۰هزار دز گذشت. به این ترتیب تاکنون بیش از ۴۷میلیون و ۷۰۰هزار نفر دز اول و بیش از ۲۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که به‌ترتیب ۵۶درصد و ۲۷درصد از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود. این در حالی است که طبق آخرین آمارهای جهانی در خصوص واکسیناسیون کرونا در جهان تا روز جمعه ۶میلیارد و ۵۹۵میلیون و ۶۷۲هزار و ۳۳۳دز واکسن کرونا در کشورهای مختلف تزریق شده است.