در واقع این مجتمع عملیات تولید و انتقال ‌سرویس‌های جانبی به شرکت‌های مستقر در این منطقه را بر عهده دارد و به همین دلیل با توجه به نوع محصولات و ماهیت فعالیت شرکت، در فرآیند تولید شرکت‌های تولیدی مستقر در منطقه نقشی اساسی دارد و میزان تولید محصولات آن به رونق بازار محصولات پتروشیمی و میزان افزایش یا کاهش تولید دیگر مجتمع‌ها بستگی دارد. بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده در کدال شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس که در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان چهارصد و نود و پنجمین شرکت پذیرفته‌شده در بورس با نماد «بفجر» پذیرش شد، در سال ۹۹ با وجود افزایش ۱۶درصدی درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش و ارائه خدمات به‌دلیل افزایش ۴۷درصدی بهای تمام‌شده با کاهش ۸درصدی سود عملیاتی شده است. این رقم به همراه کاهش در سایر درآمدها و افزایش در سایر هزینه‌ها، سود خالص این شرکت را در سال مذکور به میزان ۲درصد کاهش داده است.

این در حالی است که در سال ۹۹ نرخ‌های فروش محصولات شرکت فجرانرژی خلیج‌فارس توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعدیل و افزایش یافت.

همچنین شناسایی درآمد شرکت بر اساس میزان یوتیلیتی تحویلی به شرکت‌ها (طبق مقادیر مصرفی بر مبنای کنتورهای نصب‌شده) و بر اساس نرخ‌های مصوب شرکت‌ملی صنایع پتروشیمی و صورت‌حساب‌های ارسالی در حساب منظور می‌شود. براساس شرایط مندرج در قراردادهای منعقدشده درصورتی‌که هریک از مشتریان سرویس‌های جانبی، به میزان کمتری نسبت  به دامنه سالانه مصارف تعیین‌شده در قرارداد مصرف کنند، به میزان ۸۰درصد مقدار مصرف‌شده به‌عنوان درآمد دیماند  در دفاتر شرکت شناسایی می‌شود. همچنین درصورتی‌که میزان مصرف مشتریان بیشتر از میزان دامنه مصرف سالانه تعیین‌شده در قرارداد باشد، نرخ‌های فروش معادل دو برابر نرخ‌های مصوب سالانه برای اضافه مصرف در صورت‌حساب‌های فروش صادرشده درنظر گرفته می شود.

سود خالص پس از کسر مالیات این شرکت در سال ۹۹بیش از ۱۳هزار و ۶۳۹میلیارد ریال بود. این رقم در سال ۹۸ معادل ۱۳هزار و ۹۸۰میلیارد ریال بود. همچنین سود عملیاتی شرکت نیز از ۱۴هزار و ۱۷۹میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۱۳هزار و ۲۶میلیارد ریال در سال ۹۹ کاهش یافته است. درحالی‌که درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش و ارائه خدمات این شرکت درسال۹۹ بیش از ۲۳هزار و ۲۱۵میلیارد ریال بود و در مقایسه با سال ۹۸با رشد مواجه بود.

 دلایل کاهش سود شرکت فجر

دلایل این کاهش سود افزایش هزینه‌های شرکت بوده است؛ به‌طوری‌که بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته شرکت در سال ۹۹ از ۹هزار و ۵۰۳میلیارد ریال سال ۹۸ به ۱۳هزار و ۹۵۸میلیارد ریال افزایش یافت.

بنا بر این گزارش، با اینکه جمع دارایی‌های شرکت در سال قبل با رشد همراه بوده و از ۳۵هزار و ۷۹۰میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۴۰هزار و۹۴۵میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده اما جمع بدهی های آن نیز بالا رفته است و بر همین اساس از ۱۲هزار میلیارد ریال به ۱۶هزار و ۵۹۳میلیارد ریال رسیده است.

نرخ بازده دارایی‌های شرکت نیز از ۳۹درصد در سال ۹۸ به ۳۳درصد در سال ۹۹ کاهش یافت.

نرخ بازده حقوق صاحبان سهام شرکت نیز طی یک‌سال از ۵۹درصد به ۵۶درصد کاهش یافته است.

عملکرد فروش این شرکت در۶ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که ارزش فروش این شرکت با افزایش حدود ۱۳درصدی همراه بوده است. طبق گزارش منتشرشده در کدال این شرکت در شهریورماه سال جاری حدود ۳هزارمیلیارد فروش داشته که با این حساب مجموع ارزش فروش این شرکت در ۶ماه گذشته به ۱۶هزار و ۴۷۲میلیارد ریال رسید. ارزش فروش ۶ماهه مشابه در سال ۹۹ حدود ۱۴هزار و ۶۱۴میلیارد ریال بوده است.

 در حال حاضر شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس برای نیل به اهداف بلندمدت خود و افزایش سودآوری، در حال بررسی و ایجاد بسترهای مناسب برای فروش محصولات تولیدی در خارج از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در پی دستیابی به بازار فروش جدید است.

همچنین انتظار می‌رود با احداث و بهره‌برداری از طرح‌های جدید تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی در سنوات آتی به میزان تولید و فروش محصولات این شرکت افزوده شود.

یادآوری می‌شود شرکت در سال گذشته تمام بدهی‌های ارزی دوران ساخت، انتقالی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی (npc)  به سهامدار عمده شامل ۹/ ۹ میلیون یورو و ۱۱ میلیون درهم امارات را تسویه کرد.

فجر در سال ۹۹ با عنایت به توافق با شرکت مدیریت شبکه برق ایران برق مازاد بر مصرف مشتریان را به شبکه سراسری ارسال کرد. فروش بیش از یک‌هزار و ۷۸۲ تن آرگون مایع از طریق بورس کالا، فروش بیش از۱۰هزار و ۷۸۰ تن نیتروژن مایع از طریق بورس انرژی، بازیافت بیش از یک‌میلیون مترمکعب آب بازیافت اسمز معکوس از دیگر فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته بود.

ارزش بازار این شرکت تا ۲۵مهرماه به حدود ۲۱۸هزار میلیارد ریال می‌رسد که با احتساب EPS ۱۹۲۴ریالی، نسبت قیمت به سود (p/ e) به ۱/ ۱۸ می‌رسد. این نسبت درمقایسه با میانگین صنعت (حدود۱۴) بالاتر است.