مدیرعامل صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس با بیان مطلب فوق در مجمع عمومی‌عادی سالانه صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس و با اشاره به سهم ۳/ ۱۲‌درصدی این گروه از بازار سرمایه  از ورود دو شرکت دیگر این گروه به بورس تا پایان سال خبر داد.

جعفر ربیعی در این مجمع با اشاره به جهش مالی گروه در سال گذشته گفت: فارس با کسب ۶۷ هزار و ۱۸۲میلیارد تومان سود خالص عملیاتی و کسب سود خالص ۳۶ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان ناشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، مقام اول بیشترین مبلغ سود خالص در بین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران را کسب کرد. مدیرعامل صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس با اشاره به تولید ۶/ ۱۹میلیون تن محصول که منجر به شکستن رکورد تولید پارسال گروه شد اضافه کرد: درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد ۸۵‌درصدی بالغ بر ۳۹۲ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال بود.

 ربیعی در ادامه به سود یک هزار و ۳۵۴ ریالی هر سهم این شرکت اشاره کرد و گفت: سود خالص این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی، در دوره منتهی به پایان بهار ۱۴۰۰ با رشد ۸۴‌درصدی همراه بود.بر همین اساس سود خالص شرکت از ۲۰۹ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال در سال مالی منتهی به خرداد ۹۹ به ۳۸۶هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید. سود خالص تلفیقی این شرکت نیز رشدی ۱۴۷‌درصدی را در سال ۹۹ تجربه کرد. وی با اشاره به نسبت‌های مالی برآورد شده توسط شرکت، نسبت سود عملیاتی این شرکت را ۵/ ۹۹‌درصد و نسبت حاشیه سود آن را ۴/ ۹۸‌درصد اعلام کرد.

 حجم صادرات بالا در شرایط تحریمی‌

 وی همچنین میزان صادرات سال ۹۹ گروه را معادل ۸/ ۲ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود:‌ درصد ایفای تعهدات ارزی ما در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱۲درصد بوده است و بر این اساس‌ بیش از تعهد ارزی در سامانه نیما عرضه داشته‌ایم. ‌درصد ایفای تعهدات ارزی فارس از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان ‌شهریور ماه ۱۴۰۰ ۱۴۸‌درصد بوده است.

ربیعی میزان صادرات گروه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ را ۷/ ۲ میلیارد دلار معادل ۵۹ هزار میلیارد تومان ریالی اعلام و تصریح کرد:اگر روند صادرات گروه ادامه یابد رکورد سال‌های گذشته را شکسته و بزرگ‌ترین شرکت صادراتی خواهیم شد.

وی حجم صادرات گروه در شرایط تحریم‌ها را افتخارآمیز دانست و اضافه کرد: در ۳ سال و نیم گذشته ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که معادل ‌ارزی آن با توجه به نرخ‌های مختلف ارز در برهه‌های مختلف ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است.

ربیعی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای صادرات محصولات پتروشیمی‌گفت: بعد از تحریم‌های ‌آمریکا همکارانم در تجارت صنعت، حداکثر تلاش خود را برای صادرات موفق محصولات پتروشیمی‌به کار بستند و در این ‌مسیر توفیقات فراوانی به دست آوردند و تنها در بخش حمل و نقل دریایی با توجه به اینکه مشتریان ما بعد از تحریم‌ها به جای ‌مبدا، کالای خود را در مقصد تحویل می‌گرفتند توانستیم تا ده برابر ظرفیت این بخش را تقویت کنیم. وی درباره فروش داخلی شرکت گفت:‌ این هلدینگ سال گذشته بیش از ۲میلیون تن محصول در بازارداخلی به ارزش بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به فروش رساند.

 مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس در ادامه با تاکید بر اینکه پارسال با وجود نفت ۴۰ دلاری سودآور بوده‌ایم، تصریح کرد: امسال با وجود افزایش قیمت نفت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده همچنان روند سودآوری را حفظ خواهیم کرد.

یادآوری می‌شود قیمت نفت خام از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر فعالیت اقتصادی شرکت محسوب می‌شود. میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ۹۹ به طور متوسط ۵/ ۴۸ دلار در بشکه بود که نسبت به سال ۹۸ کاهش ۵/ ۱۲ میلیون دلاری را تجربه کرد.

 افزایش ۴۷‌درصدی دارایی‌های گروه پتروشیمی‌خلیج‌فارس

ربیعی در بخشی از صحبت‌های خود به افزایش ۴۷‌درصدی دارایی‌های گروه اشاره کرد و گفت: این در حالی است که بدهی‌ها طی سال گذشته تنها ۹درصد افزایش را شاهد بوده است. ربیعی دلیل عدم رشد بدهی‌ها را تسویه بدهی‌های ارزی گروه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ و شرکت ملی نفت اعلام کرد.وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خلیج‌فارس هیچ بدهی ارزی ندارد اضافه کرد: ۲/ ۱میلیارد دلار بدهی شرکت نفت و صنایع پتروشیمی ‌تسویه حساب کامل شده و تنها پرونده ۶۸ میلیون دلار اختلاف حساب صنایع پتروشیمی ‌به نهاد ریاست جمهوری ارجاع شده است.

وی با اشاره به تبدیل بدهی‌های ارزی به ریالی، همکاری‌های مناسب بازار پول و بانک‌ها را قابل تقدیر دانست و گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون در مجموع ۶/ ۵۳ هزار میلیارد تومان از بازار پول تامین مالی ریالی شده که ۸/ ۳۵هزار میلیارد تومان آن بابت پروژه‌ها بوده و ۸/ ۱۷هزار میلیارد تومان آن بابت بازپرداخت بدهی‌های شرکت اصلی بوده است که این عملکرد در سال منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ معادل ۲/ ۴۷هزار میلیارد تومان بوده که ۱/ ۳۴هزار میلیارد تومان آن بابت پروژه‌ها و ۱/ ۱۳هزار میلیارد تومان آن بابت بازپرداخت بدهی شرکت اصلی بوده است.

وی گفت: در بخش تامین مالی ارزی از بازار پول از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۹۹ میلیون دلار تامین شده که ۳۳۸ میلیون دلار شامل اخذ مصوبه و ۱۶۱ میلیون دلار شامل اخذ موافقت اصولی می‌شود و دستاورد این بخش تنها در سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۰ معادل ۳۲۹ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی  ‌خلیج‌فارس با اشاره به افزایش سرمایه ۵۷‌درصدی شرکت در سال گذشته از افزایش سرمایه جدید طی ۳ماه آینده و تبدیل شدن این شرکت به اولین شرکت بازار سرمایه از نظر سرمایه ثبت شده خبر داد.

وی اخذ مجوز تامین سرمایه خلیج‌فارس در سال گذشته را از اقدامات مهم این گروه خواند و گفت: با این مجوز ‌انحصار تامین سرمایه که در اختیار گروه بانکی بود شکسته شد و یک گروه صنعتی توانست برای اولین بار این مجوز را اخذ کند ‌و در آینده نزدیک قادر به کارهای بزرگی در تامین سرمایه پروژه‌های مختلف و از جمله نفت و گاز و ‌پتروشیمی‌خواهد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس با اعلام این خبر که پذیره‌نویسی تامین سرمایه خلیج‌فارس از یک ماه دیگر آغاز ‌می‌شود، اظهار کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه این شرکت از طریق فرابورس پذیره‌نویسی عمومی‌‌خواهد شد.  پذیرش و عرضه سهام شرکت پتروشیمی ‌بوعلی و انجام اقدامات اولیه برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی ‌اروند و بندر امام ازدیگر اقدامات بورسی این هلدینگ در سال ۹۹ است.

وی در ادامه راه اندازی طرح‌های بیدبلند خلیج‌فارس، پتروشیمی‌لردگان، واحدالفین ایلام و سولفات پتاسیم ارومیه را از اقدامات مهم این شرکت در سال گذشته دانست.

ربیعی همچنین با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌هایی مانند خوزستان، کارون، اروند، تندگویان و... در سال‌های گذشته داشتند،‌گفت: بهبود در ساختار مالی این شرکت‌ها موجب افزایش قابل ملاحظه در سودآوری این شرکت‌ها شده است و اکنون هیچ شرکت مشکل‌داری در هلدینگ ‌نداریم. ‌

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس تصریح کرد: اخذ موافقت شورای رقابت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌بابت ‌رفع نواقص اصلی دستورالعمل شورای رقابت، برای قیمت‌گذاری نرخ‌های سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و به بعد سرویس‌های جانبی ‌تولیدی شرکت‌های فجر انرژی خلیج‌فارس و مبین انرژی خلیج‌فارس و همچنین افزایش و منطقی‌تر شدن نرخ‌های مذکور، استخراج ‌ارزش منصفانه عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های فرعی مشمول تلفیق و اصلاح محاسبات سرقفلی در صورت‌های ‌مالی تلفیقی میان‌دوره‌ای و پایان‌دوره‌ای سال مورد گزارش و اخذ تاییدیه سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل در این ‌خصوص و حذف بند گزارش مربوط به سرقفلی، استقرار و راه‌اندازی تمام سامانه‌های حوزه مالی به صورت یکپارچه و تحت ‌وب در هلدینگ و کلیه شرکت‌های تابعه از دیگر دستاوردهای مالی فارس در سال ۹۹ است.

 طرح‌های در دست اقدام گروه صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس

ربیعی درباره طرح‌های در دست اقدام گروه صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس، اظهار کرد: گروه در مجموع ۲۸ پروژه با ظرفیت ۴/ ۲۰میلیون تن، سرمایه‌گذاری ۴/ ۱۴میلیارد دلار و ۲/ ۴۲هزار میلیارد تومان در دست ساخت و انجام دارد.

‎وی ادامه داد: طرح‌های اصلی هلدینگ شامل ۱۴ پروژه با ظرفیت تولید ۲/ ۲۰میلیون محصول و سرمایه‌گذاری ۵/ ۱۳میلیارد دلار و ۵/ ۴۰هزار میلیارد تومان، پروژه‌های پایین دستی شامل ۶ پروژه با ظرفیت تولید ۲۳۶ هزار تن محصول و سرمایه‌گذاری ‌۴۲۱ میلیون دلار و ۲۱۴میلیارد تومان و پروژه‌های بزرگ درون مجتمعی شامل ۸ پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۵۸ میلیون دلار و ۱.۵۲۷میلیارد تومان است.

‎‎مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی‌ خلیج‌فارس همچنین درباره ۸ طرح درون مجتمعی این گروه گفت که این طرح‌ها با هدف رفع موانع تولید، توسعه محصولات جدید و افزایش سوددهی شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری ۴۵۸ میلیون دلار و ۱.۵۲۷میلیارد تومان در دست اقدام است.

‎به گفته ربیعی، طرح تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی ‌بندرامام، طرح بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی ‌بوعلی سینا، طرح منوکسید کربن پتروشیمی ‌کارون و طرح شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی‌ نوری در سال ۱۴۰۱ و طرح بازیابی گازهای فلر پتروشیمی ‌نوری، طرح بازیافت اتان پتروشیمی‌ بندرامام، طرح کلرآلکالی پتروشیمی ‌بندرامام و طرح تبدیل گرید از الیاف به بطری پتروشیمی ‌شهید تندگویان در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.