تنوع کشت، کنترل آفات و بیماری‌ها با توسعه گلخانه

در همین راستا مسوول مجتمع گلخانه‌ای امین تارلا در منطقه آزاد تجاری ارسباران شهرستان جلفا گفت: امین تارلا دارای چند پروژه در جلفا است که دو مورد آنها گلخانه‌های امین و امیر هستند. به علاوه فعالیت‌های دیگری نیز مانند تولید نهال و نشاء و محصولات باغبانی در داخل گلخانه انجام می‌گیرد. پروژه‌ای هم برای تولید کمپوست و ورنی کمپوست داریم که مراحل تستش را می‌گذراند و یک پروژه هم برای احداث کشت صنعت گسترده در سطح هزار هکتار برنامه‌ریزی شده که به دنبال تامین اراضی و خرید و تجهیز سیستم‌های مربوطه هستیم تا این پروژه را هم عملی کنیم. سعدالله اسکندری افزود: تلاش این گروه سرمایه‌گذاری این بود  که در منطقه سرد استان گلخانه‌های هیدروپونیک ایجاد کند تا خلأ فصل تابستان را تامین و محصولات‌شان را به صورت برند به کشورهای خارجی صادر کند که متاسفانه به دلایل مشکلاتی که در منطقه سراب برای اجرای این کار به وجود آمده است این پروژه در زنجان در حال راه‌اندازی است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین اضافه کرد: در سال ۱۳۹۳ برای مطالعه و شناسایی، منطقه حاشیه ارس انتخاب شد و عملا در سال ۱۳۹۴ ساخت و‌سازگلخانه هیدروپونیک شیشه‌ای با آخرین تکنولوژی روز شروع شد و در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید. در عرصه ۵۰ هکتاری زمین؛ ۳۲ هکتار سالن گلخانه و ۳ هکتار تولید نشاء به روش پیوندی و تولید نشاء‌های جدید برای گوجه فرنگی و خیار و فلفل گلخانه‌ای با ارتفاع بلند هیدروپونیک تیپ وندو موجود است. برای کشت به صورت هیدروپونیک «کک پید» از سریلانکا سفارش می‌دهیم و به عنوان بستر گیاهی در دو فصل کشت استفاده می‌کنیم و سپس بسته‌های دیگر جایگزین آنها می‌شوند و کشت‌های جدید انجام می‌گیرد.

اسکندری همچنین گفت: سیستم‌های آبیاری بر اساس اتوماسیون کار می‌کنند و ترکیب‌های مختلف مخصوص هر گیاه به ریشه گیاهان توسط این سیستم هدایت می‌شود.

اسکندری اضافه کرد: میزان مصرف محلول غذایی گیاهان حداقل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌لیتر در روز است و تا ۳ لیتر به ازای هر گیاه محلول غذایی روزانه داده می‌شود که آب‌های اضافی و زائد این محلول‌های غذایی بعد از مصرف گیاهان جمع‌آوری شده و در سالن‌های پشتیبانی سیستم VVC لایزر بازیافت شده و دوباره به محلول‌های غذایی آماده اضافه می‌شوند تا بهره‌وری آب حفظ شود و هزینه‌ها نیز کمتر شوند که مصرف آب و کود را ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی در ادامه گفت: به ازای هر یک هکتار ۴۵۰ تن راندمان تولید داریم و بهره‌وری مصرف سوخت ۲۰ کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب است و این موفقیت بسیار بزرگی برای کشورمان است که در کمربند جغرافیای خاصی قرار دارد و دچار کم آبی است، با این روش از آب، بهینه استفاده می‌شود.

مسوول امین تارلا در ادامه گفت: در سالن یک هکتاری برای آزمایش از نور مصنوعی استفاده می‌کنیم که بسیار سرمایه بر است و سیستم‌ها و کیت‌های نوری بسیار گران هستند، چرا که برای هر متر مربع باید ۲۵ درصد سرمایه برای تامین این نورها استفاده شود. ولی استفاده از این سیستم توجیه خوبی هم دارد چون در روزهای سرد و ابری سال عملکرد این سالن ۱۰۰ درصد بیشتر از سالن‌های دیگر می‌شود و استفاده از این نورها فقط در روزهای ابری و سرد انجام می‌شود. برای این سالن‌ها ۳۰ مگاوات برق گرفته‌ایم و سعی داریم تمام سالن‌ها را به نور مصنوعی مجهز کنیم. اسکندری همچنین گفت: راندمان تولید ما کمتر از  هلند نیست و ۸۵ درصد از محصولات تولیدی را به کشورهای خارجی صادر می‌کنیم. در تولید گوجه فرنگی به ازای هر هکتار ۴۵۰ تن محصول داریم و امسال حدود ۵۲ هکتار محصول گوجه فرنگی داشته‌ایم.۳۰ هکتار زمین زیر کشت محصول فلفل داریم که برای هر هکتار ۳۲۰ تن محصول به دست می‌آید و ۳ هکتار زمین زیرکشت محصول بادمجان داریم که پیش‌بینی می‌شود ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن محصول تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در محصولات گلخانه‌ای ارگانیک بودن معنایی ندارد ولی برای محصول سالم بحث تغذیه و آفات گیاهی بسیار مهم است. اگر به فیزیولوژی گیاه و طرز پرورش دادن آن آگاهی کاملی داشته باشیم می‌فهمیم که تامین عناصر غذایی در حد نیاز، گیاهان را سالم می‌کند و اگر اضافی باشد آلایندگی ایجاد می‌کند و اگر کمبود باشد محصول ناسالم ایجاد می‌شود.سموم و ترکیبات شیمیایی سالم که در گلخانه‌ها استفاده می‌شود در ایران مطالعه نشده است ولی ما با کنترل عوامل خسارت‌زا توسط کنترل تزریقی آفات که مثل تله‌های نوری و مقابله مکانیکی انجام می‌شود و نیز با کنترل بیولوژیک به مبارزه آفات می‌رویم.

اسکندری افزود: بیش از ۱۳۵۰ نفر به طور مستقیم در حال فعالیت در این گلخانه هستند که حدود ۸۰ درصد نیروهای کار در بخش تولید و ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها نیروهای پشتیبانی و خدماتی هستند و به ازای ۵ برابر این تعداد اشتغال غیر مستقیم داریم و چهره اشتغال منطقه را عوض کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار تن صادرات داریم که از طریق سیستم نیما انجام می‌گیرد و برای ایجاد این سیستم برای هر مترمربع حداقل ۱۴۰ یورو بودجه نیاز است.