دولت از پیمانکاران موفق مراقبت کند

فقر در زمینه تامین تجهیزات تاسیساتی تونل‌ها

درمقایسه با کشورهای دیگر ایران هنوز در زمینه تامین تجهیزات و سیستم‌های تاسیساتی در تونل‌ها فقیر است. اساسا وقتی شکل فیزیکی پروژه و آسفالت آن به اتمام می‌رسد، انتظار می‌رود که به سرعت پروژه به بهره‌برداری برسد و زمانی را که باید برای این قسمت صرف شود، نادیده می‌گیرند و وقتی هم که یک پروژه استارت می‌خورد، انجام اقدامات تکمیلی در آن بسیار دشوار خواهد بود.

شاید دلیل عمده این نگرش است که فعالان حوزه راه‌سازی بیشتر نگاه عمرانی به این مقوله دارند و از حجم و پیچیدگی های مباحث فنی کم اطلاع میباشند، در حالی که تامین روشنایی داخل تونل، دارای مباحث فنی و تخصصی است. بنابراین ما هم باید مانند کشورهای اروپایی، تابع زمان‌بندی پروژه‌ها باشیم و صفر تا صد زمان‌بندی پروژه‌ها را با جزئیات لحاظ کنیم که در آن فرآیندها به طور کامل رعایت و اجرایی شود.

جایگاه ایران در حوزه هوشمندسازی آزادراه‌ها

کشور ما در زمینه هوشمندسازی آزادراه‌ها چیزی کم از استانداردهای جهانی ندارد و این ضرورت ایجاب می‌کند که از پیمانکاران حمایت شود تا چالش‌های آنها برطرف شود. تحقیقات نشان می‌دهد هرچند ممکن است بهترین آزادراه‌های دنیا از نظر ظواهر لوکس‌تر از آزادراه‌های ما باشند؛ اما تجهیزات فنی و تاسیساتی آنها بیشتر از تجهیزات قطعه یک آزادراه تهران-شمال نیست. چراکه تمامی استانداردهای راه‌سازی در این آزادراه رعایت شده است و در تمام مناطق کشور باید به این نتیجه برسند که یک آزادراه باید چنین ویژگی‌ها و امکاناتی داشته باشد. امیدواریم زمانی فرابرسد که تمامی آزادراه‌های کشور از این استانداردها برخوردار شوند و عموم مردم و دولتمردان به این شناخت و نتیجه برسند که رضایت عمومی، استاندارد و کیفیت در بخش راه‌سازی از چه معیاری برخوردار است. در روزهای غیرتعطیل، سفر مردم به چالوس با تردد از این آزادراه به دو ساعت کاهش می‌یابد که این بسیار ارزشمند است.

چالش در تامین کالاهای موردنیاز

پیمانکاران حوزه تاسیساتی و هوشمندسازی آزادراه‌ها با چالش‌های متعددی مواجهند. اگرچه سعی ما همواره بر این بوده که از تولیدات داخلی برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنیم، اما کالاهای موردنیاز این مجموعه همواره در داخل کشور تولید نمی‌شود یا اگر تولید می‌شود کیفیت بسیار پایینی دارد که استفاده از آن در پروژه‌های ما مقدور نیست و شاید بتوان در پروژه‌های صنعتی در سطوح پایینتر از آنها استفاده کرد. لذا مسائل مربوط به فرایند تامین و ورود کالا گریبان ما را هم گرفته است. به طور مثال برخی کالاهای وارداتی ماه‌ها در گمرک متوقف می‌شود و طبق برنامه زمان‌بندی به دست ما نمی‌رسد که از این بابت دچار زیان می‌شویم.

تبعات تغییرات نرخ ارز

همچنین تغییرات نرخ ارز تاثیرات بسیار زیادی روی اجرای پروژه‌ها به همراه دارد. این در حالی است که روند ‌تعدیل‌ها در فهرست‌بها هیچگاه با آن افزایش‌ عجیب و غریب نرخ ارز متناسب نیست و پیمانکاران در این بخش هم متضرر می‌شوند. در پروژه‌های تاسیساتی چون واردات تجهیزات خارجی ارزبری بالایی دارد، تاثیر این مساله بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ اما در پروژه‌های عمرانی شرایط بهتر است. لذا بسیاری از پروژه‌ها برای ما دارای ریسک بوده و هزینه اجرای آنها بسیار بالاتر رفته است.

از این رو با توجه به تغییرات قیمتی و افت ارزش پول ملی در کشور، باید شرایطی فراهم شود که پیمانکاران برجسته کشوردر شرایط امنی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و در این عرصه مغبون و بازنده نشوند؛ چون درنهایت کشور باید هزینه‌های کلانی را به ازای تضعیف آنها بپردازد. حاشیه سود پیمانکاران حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است که البته به دلیل تاخیر همیشگی در بازپرداخت مطالبات آنها حتی ارزش واقعی پولشان هم از بین می‌رود. لذا دولت باید از پیمانکارانی که با وجود تمام سختی‌ها و ریسک‌ها در این عرصه به فعالیت می‌پردازند، مراقبت کند و الزامی است که پیمانکاران موفق کشور شناسایی و مراقبت شوند.

شرکت مهندسی و ساخت «پارس فراگام» در تاریخ ۸ / ۸/ ۱۳۸۰ تاسیس شد و بر این اساس در آبان ماه جاری بیستمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. در این شرکت تعدادی از نیروهای فنی و مهندسی بدون وابستگی به هیچ نهاد و ارگان خاصی دور هم جمع شده‌اند و به طور کاملا مستقل و خصوصی در حال فعالیت هستند.

بخشی از تخصص اصلی این شرکت مربوط به اجرای پروژه‌های نفت و گاز است. همچنین اجرای پروژه‌های مولتی تسک که در آنها چند فعالیت همزمان انجام می‌گیرد، جزو اهم برنامه‌های این شرکت است که نمونه آن «سکوی بدون سکنه» به عنوان یک سکوی نفتی است که روزانه ۱۲ هزار بشکه نفت به صورت هوشمند و یکپارچه از آن استخراج می‌شود، بدون اینکه نیاز به حضور حتی یک نفر نیروی انسانی روی این سکو باشد.

این شرکت به عنوان یکی از از معدود شرکت‌های دانش بنیان تاسیسات فراساحلی، همچنین در زمینه اجرای طرح‌های نفت و گاز و پروژه‌های بسیار پیچیده و تخصصی فراساحلی فعال است. در کنار آن فعالیت‌های خشکی هم انجام می‌دهد که شامل پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی است.

همچنین پروژه سامانه‌های اخذ عوارض الکترونیکی را اجرا کرده‌ایم که متعاقب آن در حال حاضر در بسیاری از جاده‌ها عوارض نقدی از مسافران دریافت نمی‌کنند. در این راستا شرکت سپندار به عنوان کارفرما کشور را به چهار بخش تقسیم کرد که صفر تا صد پکیج آزادراه قزوین- ارومیه به ما واگذار شد.

شرکت پارس فراگام دارای چند شرکت زیرمجموعه مانند پارس فراگام قشم، آکام، ویرا، پیک، پینکست، پرشین لجستیک و دینا آزمون پارس است که هر یک از این شرکت‌ها اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. یکی از شرکت‌هایی که فرآیند خاصی را در کشور پیش می‌برد، شرکت آکام است که دوربین اختصاصی ترددشمار (ANPR) را به تنهایی طراحی و تولید کرده و این دوربین‌ها اکنون در دو آزادراه کشور یعنی قطعات ۱ و ۲ آزادراه تهران-شمال و نیز آزادراه ارومیه نصب شده و با دقت بالایی در حال فعالیت هستند.

شرکت پارس فراگام تمام فعالیت‌های مربوط به تاسیسات پروژه از قبیل هوشمند سازی و سیستم‌های اسکادا و تجهیزات اتاق کنترل، پست‌های برق، اعلان و اطفای حریق، سیمی‌های کابل، کابل‌کشی‌های داخل تونل، نصب چراغ‌ها و تمام علائم در قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال و تونل البرز را به طور کامل انجام داده است، البته تامین و نصب فن‌ها برعهده پارس فراگام نبوده و شرکت فن ایران آنها را تامین و نصب کرده است.