به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، این همایش با نام شمارش معکوس TED، خود را یک ابتکار جهانی برای حمایت و تسریع راه‌حل‌های بحران آب و هوا و تبدیل ایده‌ها به عمل می‌داند. رویداد ادینبورگ به عنوان محلی برای سخنرانان در جهت سخنرانی‌های الهام‌بخش و به اشتراک گذاشتن نقشه‌ای برای آینده زیبا بدون کربن اعلام شد. دلیل اینکه چرا مدیرعامل یک شرکت بزرگ نفتی که بیش از هر شرکتی برای رساندن کره زمین به پرتگاه خطرناک تغییرات آب و هوایی تلاش کرده است، به این همایش دعوت شده بود، بر همگان پوشیده است.

افراد حاضر در این همایش گفتند که به ون بوردن اجازه داده شد تقریبا ۲۰ دقیقه بدون وقفه صحبت کند. آنها گفتند که به شرکت‌کنندگان در این نشست اجازه داده نشده بود تا کیسه‌ها یا پاکت‌هایی را به همراه خود به جلسه بیاورند، چیزی که در هیچ یک از جلسات دیگر از این نوع دیده نشده است. مدیرعامل شرکت شل این نشست را با لورن مک دونالد، فعال آب و هوایی اسکاتلند، فیگرس و یوهان راکستروم، دانشمند آب و هوایی سوئدی به اشتراک گذاشت.

در بخشی از سخنان ون بوردن، او مصرف‌کنندگان را به خاطر استفاده زیاد از نفت سرزنش کرد، موضوعی که قبلا نیز شنیده شده بود و گفت که دخترش از او پرسیده است آیا شما کره زمین را نابود می‌کنید؟ و پاسخ او این بوده که آیا به من اعتماد دارید که بهترین و مناسب‌ترین اقدامات را برای آینده شما انجام دهم؟  

در نهایت مک دونالد به سکوی سخنرانی دعوت شد تا از وان بوردن سوالی بپرسد و همه چیز به سرعت تغییر کرد. او گفت که مایل است یک مصداق برای اظهارات آقای مدیرعامل ارائه دهد. به گفته یک منبع آگاه از این موضوع، هرچند سازمان دهندگان TED سعی کرده بودند که سوالات مک دونالد را تغییر دهند و صحبت‌های او را آرام کنند، اما آنچه او ارائه کرد، آن چیزی نبود که سازمان دهندگان TED از او انتظار داشتند.

وی با نگاهی مستقیم به ون بوردن، توضیح داد که شل در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک میدان نفتی جدید در کامبو، در سواحل کشور او است و به ناگاه با اشاره به بوردن تصریح کرد شما باید کاملا از خودتان شرمنده باشید. مک دونالد در ادامه گفت که مسوول این همه مرگ و رنج کسی جز آقای ون بوردن نیست و در حالی که اشک می‌ریخت او را یکی از فاسدترین افراد جهان نامید. وی در ادامه سابقه طولانی شل در آلودگی آگاهانه کره زمین و آغاز بحران آب و هوا را خاطرنشان کرد و این شرکت را متهم به مشارکت در کشتار هولناک فعالان محیط زیست نیجریه‌ای در دهه ۱۹۹۰ کرد.  مک دونالد در ادامه افزود: اگر می‌خواهید اینجا بنشینید و طوری رفتار کنید که انگار به اقدامات اقلیمی‌ اهمیت می‌دهید، چرا از پذیرفتن حکم اخیر دادگاه مبنی بر اینکه شل باید تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا ۴۵درصد کاهش دهد، طفره می‌روید؟