مدیرعامل شرکت «ره‌رویش راد» با بیان این مطلب و  با اشاره به مسیر شکل‌گیری این شرکت گفت: «تیم ما متشکل از اعضای هیات علمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران است که در سال ۹۸ فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت ادوات کشاورزی هوشمند مبتنی بر سیستم اینترنت اشیا و با هدف بومی‌سازی و اجرای پروژه‌های کشاورزی هوشمند در اسکیل‌های خانگی، نیمه‌صنعتی و صنعتی و پاسخگویی به نیاز این حوزه شروع کرد و در سال ۹۹ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شدیم.»

الهه اکبرنژاد در ادامه افزود: «با به‌کارگیری اینترنت اشیا و ورتیکال فارمینگ ۴۰۰ درصد محصول بیشتر تولید می‌شود و درعین حال مصرف آب تا میزان ۹۵ درصد و مصرف کود تا میزان ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین می‌توان سموم از بین برنده آفت‌ها و قارچ‌ها را حذف کرد. در نتیجه به محصول بیشتری با قیمت کمتر و منابع و امکانات کمتر دست یافت و این به معنای تامین امنیت غذایی جهان است. در این سیستم، به‌کارگیری اینترنت اشیا به کنترل و مانیتور عوامل متفاوت موثر در رشد گیاه کمک می‌کند.»

مدیرعامل شرکت ره رویش راد در معرفی محصول پلنت فکتوری هوشمند گفت: «پلنت فکتوری یا گلخانه پرتابل هوشمند یک کارخانه رشد گیاه است که در آن از تکنولوژی اینترنت اشیا و تکنولوژی ورتیکال فارمینگ استفاده شده است. این محصول که یک فضای ۲ متر مربعی را اشغال می‌کند، در سه طبقه طراحی شده و شش سینی دارد. درون این سینی‌ها دو قابلیت وجود دارد، می‌توان تا ۴ هزار نشای گیاه در آن فضای کوچک پرورش داد و همچنین می‌توان با کاشت محصول در فواصل مشخص، به‌صورت مستقیم به محصول گیاهی دست یافت.»

وی با بیان اینکه در این سیستم از سنسورهای رشد گیاه استفاده کرده‌ایم که بر عوامل رشد تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: «این سنسورها شامل سنسور دما و رطوبت است که درون هر طبقه قرار داده شده‌اند، سنسور رطوبت خاک که درون هر سینی قرار دارد، سنسور اندازه‌گیریCO۲  که یکی از مهم‌ترین و موثرترین پارامترهای رشد گیاه است، سنسورهای نوری که میزان نور مورد نیاز گیاه برای فتوسنتز را در درون خود جا داده است. در واقع این سیستم از نور مصنوعی برای رشد گیاه استفاده می‌کند. این سیستم تهویه و فن خنک‌کننده و گرم‌کننده خود را دارد و می‌تواند با اطلاعات ارسالی از سنسورها، شرایط دمایی و رطوبت را کاملا کنترل کند. همچنین آبیاری و نوردهی نیز به‌صورت خودکار و هوشمند صورت می‌گیرد. تمام این دیتاها روی یک وب‌سایت قرار می‌گیرد. از طریق وب‌سایت نیز می‌توان در سیستم مداخله کرد و در صورت نیاز نوردهی و آبیاری را کنترل کرد. در کل این سیستم روتین خود را کامل انجام می‌دهد و می‌تواند یک دوره رشد کامل گیاهی را بدون نیاز به یوزر کامل کند.»

اکبرنژاد بر قابلیت طراحی و ساخت این پلنت فکتوری در اسکیل‌های مختلف تاکید کرد و افزود: «این محصول می‌تواند در یک اسکیل خانگی طراحی و ساخته شود و در گوشه خانه بدون نیاز به یک نور خاص یا وقت گذاشتن برای گیاه می‌توان به پرورش محصول پرداخت و حتی می‌تواند در اندازه یک کانتینر طراحی و ساخته شود و در نزدیکی مراکز خرید و هایپرمال‌ها قرار گیرد و تامین‌کننده محصولات مورد نیاز آن هایپرمال باشد و علاوه بر آنکه هزینه حمل و نقل محصول را به حداقل می‌رساند، محصول ارگانیک را به دست مردم می‌دهد. این دستگاه را می‌توان در گلخانه‌های بزرگ‌تر هم تجهیز و مستقر کرد و همین امکانات را در اختیار کشاورزان قرار داد.»

مدیرعامل شرکت ره رویش راد به دیگر محصول شرکت ره‌رویش‌راد نیز اشاره کرد و گفت: «در گلخانه هوشمند مینیاتوری که برای مصرف‌کننده خانگی طراحی شده است، از تکنولوژی کشاورزی هیدروپونیک استفاده کرده‌ایم. در این نوع کشاورزی از خاک استفاده نمی‌شود و ریشه گیاه درون آب قرار می‌گیرد. ریشه گیاه می‌تواند هم کاملا غرق در آب باشد و هم می‌تواند در فواصل مختلف آب‌دهی شود. این امر باعث می‌شود تا آفات منتقلی از خاک از بین برود. علاوه بر آن در این نوع کشت، ای کولای و باکتری‌های این چنینی که در محصولاتی مانند کاهو وجود دارد، مشاهده نمی‌شود. در این سیستم، نوردهی و آبیاری از طریق اپلیکیشن قابل کنترل است و از طریق ماژولGSM  که روی آن طراحی شده، برای کاربر پیامک خالی شدن منبع آبی یا سایر مشکلات ارسال می‌شود. در کل این سیستم می‌تواند روتین کارهایش را به خوبی انجام دهد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «جامعه هدف ما در مرحله اول کشاورزان سنتی هستند. توجیه این قشر سنتی که ۹۵ درصد از جامعه کشاورزان را شامل می‌شود، سخت است و در گام اول هدف ما مکانیزه و هوشمند کردن و استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی سنتی است. علاوه بر آن استفاده از اینترنت اشیا در گلخانه‌های نیمه صنعتی را نیز مورد هدف خود قرار داده‌ایم. همچنین به دنبال طراحی کانتینرهایی هستیم که در کنار مراکز فروش مستقر شود تا نیاز مارکت‌های بزرگ را نیز پوشش دهیم.»

اکبرنژاد از حوزه کشت گیاهان دارویی نیز یاد کرد و گفت: «بحث اصلی در کشت گیاهان دارویی، دستیابی به ماده موثر آن در دز مشخص است. برای تحقق این امر به کنترل عوامل رشد گیاه نیاز است و دستگاه ما می‌تواند در زمینه کشت گیاهان دارویی بسیار کارآمد و موثر باشد. در رشد و پرورش گیاهان زینتی و کشت زعفران به‌صورت گلخانه‌ای نیز دستگاه ما کاربرد دارد. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز می‌توانند این دستگاه را در محل کار خود قرار داده و محصولات مورد نیاز خود را به‌صورت تازه تامین کنند. همچنین مصرف‌کننده خانگی نیز می‌تواند در تامین نیاز خود از این دستگاه استفاده کند. در حقیقت با طراحی دستگاه خود در اندازه‌های مختلف می‌توانیم نیاز قشرهای مختلف جامعه را پوشش دهیم.»

مدیرعامل شرکت ره رویش راد به توصیف چالش‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار پرداخت و خاطرنشان کرد: «کمبود نقدینگی و نداشتن اسپانسر از مسائلی است که استارت‌آپ‌های نوپا با آن روبه‌رو هستند و گاه مجبورند به روش بوت استرپینگ به روی پای خود بایستند. در حوزه فروش، توجیه کردن مخاطب و اجرایی کردن طرح برای کشاورزان بومی چالش دیگری است، زیرا با مقاومت این گروه برای تغییر روش رو‌به‌رو هستیم.»