یک گام تا بانک بیست وهشتم

Untitled-1

بانک مرکزی در نامه موافقت اعلام کرده که شرط افزایش سرمایه در 6 ماه اجرایی شود. این افزایش سرمایه باید به صورت نقدی باشد و از محل آورده سپرده‌گذاران سرمایه خود را به میزان20 هزار میلیارد ریال برساند . با انجام این شروط موسسه اعتباری ملل رسما به بانک ملل تبدیل خواهد شد.

با این موافقت، اعضای هیات‌مدیره موسسه اعتباری ملل به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد این افزایش سرمایه را ارائه داد و در سایت کدال منتشر کرد. در اطلاعیه کدال آمده است که با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 17مهر ماه 1395 هیات ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) گزارش توجیهی هیات‌ مدیره برای پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 10 هزار میلیارد ریال به مبلغ 20 هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران برای بهبود نسبت کفایت سرمایه، کاهش ریسک‌های موجود، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود، افزایش ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های سودآوری و حفظ توان رقابت‌پذیری در صنعت بانکداری در تاریخ 28 مهر ماه 1400 به تصویب هیات‌مدیره رسیده است. این گزارش برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده و اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

موسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ با نام صندوق قرض‌الحسنه عسکریه و در شب ولادت با سعادت امام حسن عسکری (ع) فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با شکل گرفتن وزارت تعاون به عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت خود را از این وزارتخانه دریافت کرد. پس از آن حوزه عملیات خود را به سراسر کشور گسترش داد و همزمان پیگیری‌های لازم را برای دریافت مجوز فعالیت تحت عنوان موسسه مالی و اعتباری عسکریه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. بعدها با توجه به نام عسکریه به معنای ارتش، این شائبه پیش می‌آمد که موسسه مربوط به نیروهای نظامی کشور است و با الزام بانک‌مرکزی برای تغییر اسامی ائمه و مقدسات روی موسسات پولی، نام آن در فراخوانی و با رای مردم به ملل تغییر یافت.)

در سال ۱۳۸۵ توافق‌نامه‌ای بین هیات مدیره موسسه و بانک مرکزی برای تبدیل تعاونی اعتبار عسکریه به موسسه مالی و اعتباری امضا شد که در نهایت این توافق‌نامه منجر به صدور موافقت اصولی بانک مرکزی شد و سپس موسسه با فراهم آوردن اسناد و مدارک مورد نیاز و اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سال ۱۳۹۰ برای تامین سرمایه مورد نیاز و تبدیل شدن به سهامی عام، اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرد که پس از اتمام مراحل پذیره ‌نویسی و بررسی و تایید بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در 12تیر ماه 1390 نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها به عنوان موسسه مالی و اعتباری سهامی عام به شماره ۳۶۰۷۴۷ ثبت و تغییرات آن در روزنامه رسمی درج شد. پس از آن نام موسسه با شماره ۱۰۸۴۰ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و سهام موسسه نیز در شرکت فرا بورس ایران مورد معامله قرار گرفته و در حال حاضر نیز معاملات آن در حال انجام است.

از جمله اهداف مورد نظر موسسه اعتباری ملل کسب جایگاه مناسب در جذب سپرده‌ها در بین بانک‌های خصوصی و افزایش سهم این محصول در بازار، جذب سپرده‌ها و منابع مالی مردم از طریق ارائه خدمات نوین بانکی، تلاش برای نهادینه کردن بانکداری الکترونیک پیشرفته و به روز، اختصاص تسهیلات به پروژه‌های اقتصادی که در تولید ناخالص داخلی کشور اثرگذار است و جذب نیروهای متخصص و تقویت توان علمی و تخصصی موسسه با هدف کارآیی بالای آن اعلام شده است.

 عملکرد موسسه ملل

موسسه اعتباری ملل در آخرین گزارش فعالیت خود برای فعالیت ماهانه منتهی به پایان شهریور ماه گذشته اعلام کرد که مانده تسهیلات اعطایی پایان دوره 240 هزار میلیارد ریال و مانده سپرده‌های سرمایه گذاری نیز 322هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین جمع درآمد تسهیلات اعطایی از ابتدای سال مالی تا پایان شهریورماه 1400 به میزان 26 هزار میلیارد ریال و جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در همین دوره 25 هزار میلیارد ریال است که نشان از تراز مثبت عملیاتی موسسه دارد. سپرده‌های بلند مدت یکساله موسسه اعتباری ملل بیشترین سهم را در میان سبد سپرده‌ها با رقم 202هزار میلیارد ریال داراست. سپرده‌های بلند مدت دو ساله با رقم 76هزار میلیارد ریال وسپرده‌های کوتاه‌مدت با رقم 27 هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

در سمت تسهیلات اعطایی، مشارکت مدنی با 162 هزار میلیارد ریال، سایر تسهیلات با 53 هزار میلیارد ریال و فروش اقساطی با حدود 13 هزار میلیارد ریال رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. موسسه اعتباری ملل در پایان سال 1399 تعداد 339 شعبه و 2هزار و227 نفر پرسنل دارا بود. سهم فروش محصولات مختلف موسسه اعتباری ملل از صنعت بانکداری سال 1399 به میزان3 درصد بوده است. این سهم در سال ماقبل آن یعنی 1398 به میزان 69/ 2درصد ثبت شده است.

موسسه اعتباری ملل در سال 1399، در بین شرکت‌های فعال در این صنعت، با حجم فروش معادل 196هزار میلیارد ریال در رده دهم قرار دارد.

سرانه سپرده موسسه  به شعب در سال 1399 به میزان 681 میلیارد ریال و در سال 1398 به میزان 450 میلیارد ریال بوده است.

درآمد کارمزدی موسسه نیز با 76درصد رشد به 621میلیارد ریال در پایان سال گذشته رسید. دارایی‌های ثابت موسسه ملل در سال گذشته 21 هزار میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار 14هزار میلیارد ریال، سایر دارایی‌ها 57 هزار میلیارد ریال و دارایی‌های مولد 197 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. سود انباشته نیز 2هزار و 745 میلیارد ریال ثبت شده است.