صدمات تعطیلی مراکز خرید به اقتصاد کشور

مدیرعامل مرکز تجاری «اپال» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این مطلب گفت: نقش مال‌ها تنها محلی برای فروش کالا یا ارائه خدمات به مشتریان نیست بلکه این مراکز چتر حمایتی برای تمامی‌ صنوف خود ایجاد می‌کنند و هر گونه صدمه اقتصادی به این مراکز شامل حال صنوف مختلف فعال در آنها نیز می‌شود. احسان اویسی افزود: مراکز خرید در بحث کارآفرینی نیز خدمات بی‌شماری را به اقتصاد کشور می‌دهند که متاسفانه بدون حمایت دولت این مهم نیز در خطر است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرکز تجاری اپال برای حداقل ۲۵۰۰ نفر کارآفرینی مستقیم ایجاد کرده است که این امر با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی صورت گرفته و نادیده گرفتن نقش این مراکز تجاری در اقتصاد توسط دولت می‌تواند در آینده موجب بروز بحران برای اقتصاد کشور شود.

مدیرعامل مرکز تجاری اپال، بحران‌های سال‌های اخیر، از جمله رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، تحریم‌ها و خروج یکباره تمامی‌ برندهای خارجی، هزینه‌های سرسام‌آور اداره مطلوب مال‌ها، شیوع پاندمی‌ کرونا و تاثیر شدید آن بر فعالیت مراکز خرید به خصوص طی ماه‌های اولیه شیوع بیماری را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته مراکز خرید با بحران‌های بی‌شماری رو‌به‌رو بوده‌اند و هیچ گونه حمایتی از سوی مسوولان و تصمیم‌گیران از آنها به عمل نیامده است. به گفته وی، فشارها روی مراکز خرید تنها مربوط به موارد بالا و ماه‌های اولیه پاندمی ‌نبوده و یکی از مهم ترین فشارهای مضاعف، بیماری کرونا بود که این مراکز با وجود رعایت تمامی‌ پروتکل‌های بهداشتی حتی با شرایطی بسیار سخت‌تر، مجبور به تعطیلی‌های مداوم و طولانی مدت بودند در صورتی که  بسیاری از واحدهای تجاری در سطح شهر در آن ایام مشغول به فعالیت بودند و همین امر باعث زیان‌های اقتصادی فراوانی هم به مراکز خرید و هم به واحدهای تجاری داخل این مراکز شد.  

مدیرعامل مرکز تجاری اپال، همچنین به قطعی‌های مکرر برق و خاموشی‌های گسترده در تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: قطعی برق یکی دیگر از بحران‌هایی بود که برخی از مراکز خرید را دچار چالش‌های بیشتری کرد.

 نقش بی‌بدیل مراکز تجاری در رونق تولید

اویسی خاطرنشان کرد: بعد از خروج تقریبا یک‌شبه تمامی ‌برندهای خارجی، این مراکز خرید بزرگ و مدرن بودند که با جایگزینی برندهای ایرانی و حمایت از آنها، نقش مهمی ‌در رونق و شکوفایی این برندها و در نتیجه کمک به تولید ملی داشته‌اند.

وی در ادامه خواستار حمایت دولت و مراکز تصمیم‌گیرنده از مراکز خرید به عنوان چتر حمایتی کسب و کارها شد و پیشنهاد داد: در بحث هزینه‌های مختلف مانند مالیات، برق و آب و سایر پرداختی‌ها دولت می‌تواند حمایت‌های موثری را برای ادامه فعالیت این مراکز در شرایط فعلی انجام دهد یا اینکه بانک‌ها با ارائه تسهیلات ویژه می‌توانند در بزنگاه‌های مختلف به کمک بخش خصوصی آمده و مراکز خرید را یاری کنند. مدیرعامل مرکز تجاری اپال در پایان اظهارکرد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید و پیشبرد برنامه‌های منسجم اقتصادی بتوان موانع پیش روی مراکز خرید را برداشته و بخش‌خصوصی تسهیلاتی را برای ارائه خدمات و کارآفرینی دریافت کند.