تشخیص پروژه‌های غیرارزنده در حوزه رمزارز

در بررسی یک پروژه باید چند موضوع را بررسی کرد که اولین گام، جست‌وجو در رفرنس‌ها و سایت‌های معتبر است. وقتی کلمه توکن مورد نظر را  سرچ می‌کنیم، باید تعداد قابل قبولی از دیتای آن در گوگل در دسترس همگان باشد. هنگام جست‌وجوی یک ارز دیجیتال، حتی با کلمه اختصار آن، اگر توکن معتبر و قابل قبول باشد، تعداد زیادی رفرنس رسمی‌ و دیتا از آن در اینترنت وجود دارد، اما در جست‌وجوی پروژه‌ای مانند نوکون تنها اطلاعات موجود در اینترنت در مورد سیم و کابل است. نکته قابل توجه بعدی، «وایت‌پیپر» یا «سپیدنامه» رمزارز‌هاست. وقتی یک پروژه در بستر بلاک چین مطرح می‌شود، برای معرفی خود قبل از هر اقدامی ‌لازم است یک سپیدنامه ارائه کند که در آن برای  مخاطبان، هدف از تشکیل و ایجاد رمزارز، راهبرد مدنظر سازنده برای پروژه، معرفی تیم و همچنین پشتوانه‌ها و برنامه‌های آینده را تشریح کند تا کاربران با خواندن این اطلاعات بتوانند صحت و پتانسیل موفقیت پروژه را تشخیص دهند. تنها دیتای موجود در اینترنت در خصوص توکن نوکون، وبسایت خود آن است. نکته قابل توجه دیگر این است که در سایت رسمی ‌این توکن اعلام شده پروژه  دارای ۵فاز است و در فاز اول، یک‌میلیارد از ۲میلیارد توکن آن عرضه خواهد شد، اما موضوع قابل بحث، توزیع وایت‌پیپر پس از فروش یک‌میلیارد توکن است، بنابراین در پروژه نوکون شاهد رفتار منطقی در این زمینه نبوده‌ایم.

نکته حائز اهمیت دیگر در تشخیص ارزهای دیجیتال ارزنده، بررسی نوسان در قیمت توکن موردنظر است. زمانی که دیتای مربوط به نوسانات قیمت نوکون را بررسی می‌کنیم، به دو نکته مهم برمی‌خوریم. اول اینکه تمام سرمایه و حجم معاملات در چند بخش طی یک‌هفته وارد این پروژه شده‌اند و پس از آن هرگز تراکنش در حجم بالا در آن وجود نداشته و فاصله تراکنش‌ها با یکدیگر به طرز غیرقابل قبولی  دور از هم است؛ به این شکل که در روز تنها یک تراکنش و در حجم پایین اتفاق می‌افتد که از اسکم و غیرارزنده بودن این پروژه حکایت دارد.

در هر پروژه ارزنده باید تیم سازنده و هویت افراد فعال این پروژه مشخص باشد. در سایت نوکون بیان شده است که پس از فروش تمام توکن‌ها هویت فعالان این پروژه مشخص می‌شود و در انتها هیچ نوع ابزار ارتباطی برای تعامل با سازنده این توکن وجود ندارد. در واقع در این سایت تنها امکان خریداری توکن از طریق لینک قرار داده‌شده وجود دارد که کاربر با کلیک روی این لینک وارد سایت یونی‌سواپ می‌شود که یک صرافی غیرمتمرکز بر بستر اتریوم است. از دیگر نکات قابل توجه این است که به محض ورود به این صرافی اعلام می‌شود توکن نوکون دارای اعتبار و مورد اعتماد نیست.

به‌منظور بررسی بیشتر اعتبار توکن‌ها دو سایت و رفرنس اصلی کوین مارکت‌کپ و کوین گکو برای بررسی ارزهای دیجیتال وجود دارد. در سایت کوین مارکت‌کپ که قدیمی‌ترین و معروف‌ترین وبسایت معرفی ارزهای دیجیتال در جهان است هیچ اطلاعاتی از نوکون در دست نیست. همچنین در سایت کوین‌گکو (دومین منبع دنیای رمزارزها) دیتایی از نوکون به ثبت نرسیده است. در این سایت ارزهای بی‌ارزش یا همان شت‌کوین‌ها نیز ثبت شده‌اند، اما اثری از نوکون وجود ندارد.

گام بعدی برای اعتبارسنجی یک توکن یا کوین، بررسی موارد مهم در بستری است که بر آن لانچ شده (اتریوم) است. زمانی که وارد سایت اتر اسکن می‌شویم، بعد از وارد کردن کد قرارداد نوکون، به دو نکته حائز اهمیت می‌رسیم که حجم مارکت‌کپ ارز نوکون  حدود ۳۴میلیون دلار است که عددی بسیار پایین است. یکی از ویژگی‌های تمام پروژه‌های اسکم در توتال ساپلای بالا بوده که در توکن مورد نظر ما عددی معادل ۲میلیارد است. توتال ساپلای تعداد کل توکن‌هایی است که عرضه می‌شود و اغلب پژوره‌هایی که صرفا دنبال کسب درآمد از فروش توکن هستند، تعداد بالایی توکن ارائه می‌کنند.

ابعاد دیگری از بررسی ارزهای کلاهبرداری یا غیرارزنده، تعداد هولدرها و نسبت تقسیم توکن‌ها در بین آدرس‌های نگه‌دارنده آن است. در این ارز دیجیتال تقریبا ۹۸درصد از توکن‌ها بین ۸آدرس تقسیم شده‌اند که موضوع بسیار منفی و شک‌برانگیزی است؛ به این معنا که تمام دارندگان اصلی این توکن صرفا چند فرد حقیقی خاص هستند.

نکته قابل ذکر بعدی، بررسی کاربران این وبسایت و این توکن  در سطح جهانی است که با مراجعه به سایت الکسا که منبع موثق در کسب اطلاعات از دامنه‌هاست در‌می‌یابیم که ۸۰درصد ترافیک این سایت از آی‌پی ایران اتفاق می‌افتد و احتمالا مابقی هم مربوط به استفاده از فیلترشکن‌هاست.

با بررسی اجمالی مجموع نکات مذکور به این نتیجه می‌رسیم که پروژه نوکون فاقد هرگونه اطلاعات حیاتی برای اعتمادسازی در کاربران و سرمایه‌گذاران بوده و هر نوع سرمایه‌گذاری روی این پروژه و پروژه‌های مشابه نتیجه‌ای جز از بین بردن سرمایه‌ها و دارایی‌های افراد سرمایه‌گذار نخواهد داشت.

برای انتخاب توکن‌های مطلوب با پروژه‌های قابل اعتماد باید ضمن بررسی اطلاعات فوق سوابق ارز، جامعه مخاطب و کامیونیتی آن و اهمیت هدف تشکیل این پروژه در اولویت ذهنی سرمایه‌گذاران قرار داشته باشد.