تامین مالی حوزه‌های نفت،گاز و پتروشیمی

نایب‌‌رئیس هیات‌‌مدیره بانک‌صادرات ایران در نشست تخصصی «روش‌های جدید زنجیره تامین مالی اجرای پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی» که در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تنگناهای بین‌المللی و تورم، همزمان آسیب‌های زیادی به توان و عملیات مجموعه‌های اقتصادی کشور وارد کرد؛ به نحوی که قطع ارتباط بانکداری بین‌المللی موجب از بین رفتن اعتبارات خارجی فاینانس، ریفاینانس و یوزانس برای صنایع شد و افزایش تورم به از بین رفتن نسیه‌فروشی و تمرکز معاملات بر استفاده از ریال انجامید. امیر یوسفیان اظهار کرد: نیاز مالی صنایع کشور در حالی ١٠٠درصد افزایش یافته که منابع بانکی در کشور تنها ٦٠درصد رشد داشته است و بانک‌صادرات ایران با ارائه طرح‌های طراوت تولید، طراوت توسعه و اعتبار در حساب جاری، تنگناهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه و تورم را برای واحدهای تولیدی از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاهش داده و با قدرت، ظرفیت حمایت از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: اگر در صنعت سرمایه‌گذاری نشود، کاهش تولید رخ خواهد داد و در پی آن کاهش فروش و نهایتا کاهش اشتغال پدید خواهد آمد. یوسفیان ادامه داد: تحریم و تورم موانع بزرگی برای دستیابی به رونق و جهش تولید هستند و  بانک صادرات ایران برای جبران همزمان این مشکلات، اعتبارات اسنادی ریالی را جایگزین فاینانس، ریفایناس و یوزانس کرده و بیش از ۲۰واحد بزرگ صنعتی کشور از جمله صنایع پتروشیمی و فولاد را در قالب فاینانس بر پایه اعتبارات اسنادی ریالی تامین اعتبار کرده است. یوسفیان اظهار کرد: بانک‌صادرات ایران در سال ٩٩ بالغ بر ٤٠٠هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی در حمایت از تولید صادر کرد و طی نیمه اول سال‌جاری نیز این میزان به ٣٧٠هزار میلیارد ریال رسید که در مجموع به ۷۸۰هزار میلیارد ریال بالغ می‌شود. وی با بیان اینکه نظام بانکی توان تامین تسهیلات لازم برای اجرای همه پروژه‌های واحدهای تولیدی را ندارد، قابلیت‌های طرح طراوت تولید، طراوت توسعه و طرح اعتبار در حساب جاری بانک صادرات ایران را برشمرد و گفت: این بانک با اجرای طرح طراوت به دنبال کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مالی واحدهای تولیدی به‌واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار به جای تسهیلات بانکی است. ضمن اینکه در این طرح سهولت خرید و فروش اعتباری (نسیه) حداکثر ٣٦٠روزه بدون ایجاد مشکل نقدینگی برای تولید‌کنندگان و فروشندگان دنبال می‌شود.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک‌صادرات ایران، آسان‌سازی خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی به صورت نسیه ۶ماهه در قبال اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار بانک صادرات ایران را به نفع فروشنده دانست و  تامین نقدینگی واحدهای تولیدی در قالب خرید دین و اعتبارات اسنادی ریالی گشایش‌شده در شعب بانک صادرات ایران بدون ارائه وثیقه یا ضامن، تامین سرمایه در گردش و افزایش تقاضای کل برای خرید کالاهای تولید داخل را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

یوسفیان با تاکید بر اینکه اختیار استان‌ها و مناطق تهران در اعطای صدور اعتبارات اسنادی ریالی چند برابر شده است، گفت: واحدهای تولیدی و فروشندگان مواد اولیه که محصولات تولیدی و مواد اولیه را به صورت نسیه و اعتباری به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران بفروشند، می‌توانند با مراجعه به شعب این بانک در اسرع وقت نسبت به تنزیل آن در قالب عقد خرید دین، اقدام و مبلغ فروش کالا یا مواد اولیه را به صورت نقد دریافت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه برای نخستین‌بار در نظام بانکی، بانک‌صادرات ایران پس از ۴۰سال موفق به استفاده از عقد خرید دین برای تسریع خدمات بانکی به مشتریان خود شده است، گفت: طرح اعتبار در حساب جاری همان نسخه پیشرفته طرح خرید دین است و مشتریان می‌توانند چک‌های حاصل از فروش کالا یا مواد اولیه خود را نزد بانک صادرات ایران تودیع کنند و در صورتی که در سررسید چک‌های صادره، حساب آنها موجودی نداشته باشد، از محل خرید دین و تنزیل چک‌های واگذاری، تامین اعتبار انجام و چک‌های آنها کارسازی خواهد شد. نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران همچنین با اشاره به قابلیت‌های طرح طراوت توسعه، از آن به‌عنوان یکی از مطلوب‌ترین طرح‌های این بانک در تامین سرمایه ثابت و حمایت از توسعه پروژه‌های صنعتی نام برد و افزود: به دنبال این هستیم که اعتبارات اسنادی ریالی صادرشده به صورت مکرر برای تامین مالی بخش‌های مختلف به گردش درآید و با ایجاد جذابیت‌های لازم برای حمایت همه‌جانبه از واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی بتوانیم، فعالان اقتصادی را از تنزیل اعتبارات اسنادی منصرف کنیم تا اعتبار لازم برای فروش نسیه و فروش اعتباری توسعه یابد.