بی‌تدبیری در  صنعت استخراج

در ابتدای نشست رئیس هیات‌مدیره منتخب جدید انجمن گفت: متاسفانه به دلیل سرعت پایین سیستم دولتی در تعامل با پدیده‌های فناور و نوظهور، فعالان این حوزه‌ها معمولا با مشکلات عدیده‌ای در داخل کشور مواجه می‌شوند که در مورد صنعت استخراج این تعلل با کج سلیقگی و سوء‌مدیریت وزارت نیرو نیز همراه شد تا به جای یافتن راهکار مناسب صورت مساله به کلی پاک شود. سید امید علوی ادامه داد: صنعت استخراج از آن دست صنایعی است که ضمن ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، می‌تواند به مدد درآمد مناسبی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند موجب رونق کسب و کارهای مرتبط شود. از صنایع کوچک حوزه برق، تاسیسات و فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا صنایع کلان نیروگاهی. این صنعت به فضای گسترده‌ای نسبت به حجم کاری نیاز ندارد و آلایندگی بسیار پایینی دارد و اصلی‌ترین نیاز آن انرژی برق است که توان مصرف دائمی‌ و شبانه‌روزی این صنعت، آن را به مشتری ایده‌آل و آرمانی صنایع نیروگاهی در دنیا بدل کرده است. میزان تقاضای برق توسط این صنعت با مدیریت صحیح می‌تواند موجب جذب سرمایه‌های جدید در صنایع نیروگاهی کشور و به دنبال آن رونق تمامی ‌مشاغل و صنایع مرتبط با راه‌اندازی و نگهداری نیروگاه‌ها شود.

به گفته وی  این صنعت می‌تواند ضمن انتفاع مناسب سرمایه‌گذاران، بستر درآمدزایی بسیار مناسبی برای حاکمیت از طریق دریافت مالیات باشد، البته اگر وزارت نیرو انرژی را با قیمت منطقی در اختیار این صنعت بگذارد تا سرمایه‌گذاران پشیمان نشده و سرمایه خود را از کشور خارج نکنند.

 مقاومت دولت پیشین در به‌کارگیری مشاوران بخش خصوصی

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته جلسات بسیاری با معاونت‌های مختلف ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های دولت در راستای بررسی راهکارهای بهره‌مندی از قابلیت‌های صنعت استخراج با حضور نمایندگان انجمن برگزار شد که متاسفانه خروجی مفیدی در بر نداشت. در این جلسات راهکارهای بسیاری برای تامین منافع سرمایه‌گذاران، حاکمیت و مردم ارائه شد که در ظاهر مورد استقبال قرار می‌گرفت، اما در عمل هیچ گاه اجرایی نمی‌شدند. به گفته وی وزارت نیروی دولت پیشین با در نظر گرفتن تعرفه برق صادراتی برای این صنعت عملا تنها مزیت رقابتی کشور که می‌توانست نرخ منطقی انرژی باشد را از بین برد و بعد از آن با رایزنی با وزارت نفت مانع دستیابی سرمایه‌گذاران این صنعت به گاز با قیمت منطقی شد. در طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاران آمادگی خود را جهت تامین برق موردنیاز کشور در زمان‌های پیک مصرف در تابستان به صورت داوطلبانه از طریق نیروگاه‌های خود تامین اعلام کرده بودند که در صورت استقبال دولت می‌توانست مانع خاموشی‌ها باشد که با بی‌تفاوتی وزارتخانه‌های مربوط مواجه شد.

 بخشنامه‌ای خلق‌الساعه مشکل فعالان  

همچنین مدیر عامل انجمن در این نشست گفت: متاسفانه در فقدان قانون در خصوص مشروعیت یا ممنوعیت صنعت استخراج، وزارت نیروی وقت با بخشنامه‌ای خلق‌الساعه و با دستاویز قرار دادن ورود غیرمجاز تجهیزات استخراج اقدام به قلع و قمع تمامی ‌فعالان این حوزه کرد و با صدور جریمه‌های سنگین آنها را نقره داغ کرد. عباس آشتیانی افزود: پس از این اتفاقات و با پیگیری‌های مستمر انجمن در کنار فعالان این حوزه پس از ماه‌ها و هدر رفت فرصت‌های طلایی استخراج و البته از بین رفتن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران برچسب قاچاقچی از پیشانی فعالان این حوزه که عموما جوانانی تحصیلکرده  و علاقه‌مند به فناوری‌های نوین بودند برداشته و مقرر شد تا با پرداخت حقوق قانونی بتوانند دستگاه‌های خود را بازپس‌گیری کنند.

وی گفت: اما پس از این اتفاق به دلیل برخورد سلیقه‌ای در شهرها و استان‌های مختلف هنوز شاهدیم که برخی از این افراد هنوز موفق به دریافت دستگاه‌های خود پس از پرداخت حقوق قانونی نشده‌اند و بسیاری از آنهایی که دستگاه‌های خود را دریافت کرده‌اند به دلیل سنگ‌اندازی‌های فراوان موفق به راه‌اندازی مزارع مجاز نشده‌اند که قطعا سرنوشت این قبیل دستگاه‌ها نیز بازارهای زیرزمینی و استفاده در مزارع غیرمجاز خواهد بود که یکی از مشکلات اصلی وزارت نیرو در روزهای داغ تابستان بود.

 صنعت استخراج، سوژه‌ای جذاب برای سهم خواهی همه بخش‌ها!

همچنین رئیس کارگروه استخراج  در این نشست گفت:  برخی از مشاوران دولت پیشین بدون در نظر گرفتن دوره کوتاه قابلیت استفاده از تجهیزات استخراج و ریسک بسیار بالای بازار رمز دارایی‌ها تنها با اشاره به درآمد نسبتا مناسب این صنعت موجب ایجاد حس رقابت در دستگاه‌های مختلف در جهت سهم خواهی از این درآمد لایتناهی شدند!  مسعود نیلی گفت: متاسفانه پس از به رسمیت شناخته شدن استخراج به عنوان صنعت در کشور، مدیر  شرکت شهرک‌های صنعتی تخلف آشکار عدم تخصیص و اجازه فعالیت به متقاضیان این صنعت در شهرک‌های صنعتی (که در آن زمان تنها مکان مورد تایید برای صدور مجوز بود) را در مصاحبه تلویزیونی از افتخارات خود بر شمرد! بعد از رفع نسبی موانع نیز اقدام به اختصاص زمین با چند برابر قیمت به فعالان این صنعت کردند.

به گفته وی در حال حاضر هم شاهد هستیم با بسته شدن سامانه صدور مجوز، متقاضیان جدید قادر به اقدام در این راستا نیستند و برخی از متقاضیانی که در حال تکمیل مزارع خود بودند و حتی اقدام به تهیه انشعابات قانونی هم کرده‌اند با بسته شدن سامانه قادر به تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره‌برداری نیستند که البته در این زمینه وزارت صمت قول مساعدت و از سرگیری کار سامانه را داده است. این مشکل البته در حال حاضر موجب ایجاد رانت و قیمت چند میلیاردی مجوزهای موجود شده است.