راهکارهایی برای هوشمندسازی انبارداری

از جمله کسب و کارهایی که استفاده از فناوری‌ها و نرم‌افزارها را ترجیح می‌دهند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند. در همین راستا قائم مقام مدیرعامل و از سهامداران و بنیانگذاران شرکت راک در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» معتقد است ‌هایپرمارکت‌ها به کمک نرم‌افزارهای بهینه می‌توانند اداره فعالیت پیچیده و مشکل خود را آسان کنند. به گفته بهنام شاملو با وجود اینکه امروزه اولویت ما در کشور این است که در انبارها تجهیزات و قفسه بندی وجود داشته باشد و کالاها چیده شوند، اما دنیا رو به پیشرفت است و امروز در اروپا و آمریکا به این نقطه رسیده‌اند که روی مباحثی مثل هوشمندسازی انبارها کار کنند تا انبارها هوشمند شوند و کمترین تعداد نیروی انسانی در بخش انبارها به کار گرفته شوند و کمترین اشتباه و خطا را در انبارها شاهد باشیم، تا اینکه انبارها قفسه‌بندی شوند. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با قائم‌ مقام مدیرعامل و از سهامداران و بنیانگذاران شرکت راک در خصوص فعالیت‌ها و چالش‌ها و ظرفیت‌های این شرکت نوپا است.  

 در خصوص فعالیت‌های شرکت توضیح دهید و اینکه چگونه توانسته‌اید در صنعت خرده‌فروشی رقابت ایجاد کنید؟

شرکت راک سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در زمینه تولید تجهیزات فروشگاهی و قفسه‌بندی انبار فعالیت می‌کند. این شرکت بزرگ‌ترین واحد تولیدی همزمان تجهیزات فروشگاهی و قفسه‌بندی انبار است و در حالی که شرکت‌های رقیب در این صنعت به صورت تخصصی فقط تجهیزات فروشگاهی یا قفسه انبار تولید می‌کنند، اما در مجموعه راک همزمان هر دوی این محصولات تولید می‌شود. در عین حال رکورد بیشترین متراژ تجهیز قفسه‌های فروشگاهی در ایران متعلق به این شرکت است.  شرکت هلدینگ راک به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۲۰۰ نفر در بخش‌های تولید، فروش، دفتر مرکزی، واحد نصب، واحد لجستیک، واحد برنامه‌ریزی، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای وابسته که محصولات نیمه آماده را برای شرکت تامین می‌کنند، ایجاد اشتغال کرده است.

 با توجه به این موضوع که به اهمیت زیادی به مساله فناوری در‌هایپر مارکت‌ها معتقد هستید در زمینه خدمات پس از فروش و مشتری‌مداری چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سیستم یکپارچه نصب شرکت راک در سراسر ایران شناور است و به جرات می‌توانم بگویم راک تنها شرکتی است که در کل کشور به گروه نصب مجهز است. یعنی ما برای فروش محصولات خود نیازی نداریم که نصاب از تهران به شهرهای دیگر عازم کنیم و در تمام مراکز استان‌ها گروه نصب تدارک دیده‌ایم. بنابراین اگر محصولی را به شهرهای دیگر عرضه کنیم، خدمات و نصب آن بسیار سریع انجام می‌شود.

در قالب مشتری‌مداری نیز بهترین آیتمی ‌که یک شرکت و مجموعه می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد، ارائه محصولات بدون ایرادی است که نصب آنها به راحتی ممکن باشد. در این صنف در اغلب موارد محصولات بی‌کیفیت به دست مشتریان می‌رسد که به همین دلیل در حین نصب یا پس از آن به مشکل برمی‌خورند.  در شرکت راک این مسائل را برطرف کرده‌ایم و محصولات درجه یک و کاملا استاندارد را به بازار عرضه می‌کنیم. راک تنها شرکتی است که در بخش تولید قفسه‌بندی فروشگاهی و انبار، توانسته نشان استاندارد بگیرد و محصولات استاندارد را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شرکت‌هایی با قدمت بسیار بیشتری نسبت به مجموعه راک وجود دارند، اما متاسفانه بی‌توجهی برخی از آنها به اصول اولیه تولید محصول باکیفیت و کالای استاندارد، باعث می‌شود که ضررهایی به مشتریان این بازار وارد شود.   

 در حال حاضر شرکت راک چه سهمی ‌از بازار را در اختیار دارد ؟

سهم بازار این شرکت شامل دو بخش یعنی تجهیزات فروشگاهی و قفسه‌بندی انبار است. ما تقریبا به تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای دایر کشور از جمله رفاه،‌ هایپراستار، شهروند، افق کوروش و گروه دیلی به عنوان زیرمجموعه گروه میهن که به تازگی به این بازار پا نهاده و در حال تجهیز سوپرمارکت هستند، تجهیزات فروشگاهی عرضه کرده‌ایم. به عبارتی، هیچ فروشگاهی نیست که از شرکت ما تجهیزات تهیه نکرده باشد. در بخش قفسه‌بندی انبار هم به جهت اینکه بازار وسیعی است، تاکنون توانسته‌ایم بیشتر صنایع را پوشش دهیم.

به تازگی شرکت راک یک شرکت نوپا و دانش‌بنیان با برند کیاگیتی افتتاح کرده و در این راستا با شرکت پست قرارداد بسته‌ایم. به این صورت که بحث سورتینگ و سورت بسته‌های شرکت ملی پست را استارت زده‌ایم و در پنج مرکز استان شامل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز خط کامل سورتینگ یعنی هوشمندسازی انتقال بسته‌ها را برای شرکت ملی پست انجام می‌دهیم که کمک شایانی به شرکت پست بوده و با هوشمندسازی فرآیند ارسال کالاها انجام امور پستی را تسریع بخشیده است.

 در  حال حاضر در روند تولید و فروش با چه مشکلات و موانعی مواجه هستید ؟

شرکت راک جوان و نوپا است. در این مسیر اگر موانع و مشکلاتی جلوی پای ما وجود داشته، با دید فرصت به آنها نگاه کرده‌ایم و تلاش ما این بوده که از این موانع و مشکلات فرصت‌هایی را ایجاد کنیم. مشکلات بسیاری در این صنعت وجود دارد. عمده مشکلی که با آن سروکار داریم، تامین مواد اولیه است. با وجود اینکه ایران یک کشور غنی در زمینه برخورداری از فلزات است؛ اما ما همیشه در تامین مواد اولیه فلزی مورد نیاز خود که عمده محصول ما را شامل می‌شود، با مشکل روبه‌رو هستیم. از طرفی به دلیل اینکه بازار دچار نوسانات شدید است، در بسیاری از موارد قراردادهایی را می‌بندیم که بعدها با توجه به نوسانات بازار امکان کسب سود و منفعت از این کالا برای ما فراهم نمی‌شود.

از دیگر مشکلات ما عدم پرداخت به موقع هزینه کالاها از سوی مشتریان است. عمده مشتریان ما فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا انبارهای شرکت‌ها هستند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی یا سایر مشکلاتی که دارند، خوش حساب نیستند و با وجود اینکه قرارداد می‌بندیم، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌ها به تعهدات خود در برابر پرداخت هزینه متعهد نیستند. لذا با توجه به شرایط و نوسانات بازار، این مساله شرکت ما را بسیار متضرر می‌کند.