نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی بانک‌ها است و بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش دادن ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود. اگرچه عدد مطلق کفایت سرمایه معیاری برای سنجش عملکرد است،‌ اما روند تغییر آن نیز می‌تواند نشان‌دهنده سیر تحول مثبت یا منفی یک بانک باشد. آن طور که تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد،‌ نسبت کفایت سرمایه بانک دی از پایان سال ۱۳۹۸ تا پایان خرداد سال‌جاری، حدود ۳۹درصد بهبود یافته که بسیار قابل توجه است. از آنجا که با افزایش منابع در اختیار، قدرت تسهیلات‌دهی و در نتیجه درآمدزایی و سودآوری بانک افزایش می‌یابد، اطلاعات موجود نشان می‌دهد منابع بانک دی در دو سال اخیر با رشد فزاینده‌ای در حال افزایش است. منابع این بانک در سال گذشته نسبت به سال قبل آن حدود ۲۱درصد و در پایان خرداد سال‌جاری نسبت به پایان سال ۱۳۹۸، همزمان با تغییر مدیریت بانک بیش از ۳۰درصد رشد داشته است. مانده منابع بانک در پایان فصل بهار امسال بیش از ۴۷۱هزار میلیارد ریال بوده است.

افزایش منابع بانک به‌ویژه رشد منابع ارزان قیمت به افزایش تسهیلات پرداختی بانک منتهی شده است. طبیعی است که با این روند،‌ هم رضایت مشتری جلب شده و هم درآمدزایی بانک برای توسعه خدماتش افزایش داشته است.

بانک دی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن با رشد خیره‌کننده ۱۵۰درصدی تسهیلات پرداختی مواجه شد. این اقدام را می‌توان ناشی از تعریف طرح‌های تسهیلاتی جدید و خرد با جامعه هدف فرهنگیان، کسب و کارهای کوچک، زنان و …. دانست. در سال جاری نیز همین روند با رشدی ملایم و بیش از ۷درصدی ادامه یافته و عددی بیش از ۲۰۷هزار میلیارد ریال را محقق کرده است. سرمایه‌گذاری، یکی از مهم‌ترین راهکارهای بانک‌ها برای کمک به توسعه اقتصاد کشور و نیز تامین نظر سهامداران و سپرده‌گذاران است. این اقدام زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاری‌ها در جهت کمک به رونق تولید و نیز افزایش عمق فعالیت شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد.

آن طور که از اطلاعات جدید بر می‌آید، میزان سرمایه‌گذاری بانک دی در پایان سال گذشته نسبت به سال قبل آن بیش از ۴۵۰درصد بیشتر شده است. طبیعی است که سرمایه‌گذاری‌ها در یک دوره بازگشت میان مدت به سود خواهد رسید و منافع آن به همه ذی‌نفعان بانک بازخواهد گشت.

مانده سرمایه‌گذاری این بانک در آخرین روز خرداد امسال، مبلغی بیش از ۲۱۲هزار میلیارد ریال برآورد شده است، در حالی که تنها در سال ۱۳۹۹، بانک دی از محل سرمایه‌گذاری خود بیش از ۶۵هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده است. با چنین روندی، می‌توان دست کم تا پایان سال‌جاری، شرایط مطلوب‌تری برای این بانک پیش‌بینی کرد.