بزرگ ترین باغ گردوی ایران، نیازمند تامین مالی

به گفته محمود مومنی، سال ۱۳۶۷ طبق قوانین فقط شهمیرزادی‌ها می‌توانستند سهامدار شرکت باشند و هیچ‌کس حق نداشت بیشتر از ۱۰ سهم داشته باشد و همه همین میزان سهام را داشتند، ولی چون سهامداران اولیه ۵۴۰ نفر بودند و این میزان پاسخگوی ۷۰۰ هکتار وسعت کشت و صنعت شهمیرزاد نبود، به‌ناچار از این قوانین دست کشیده شد و هم‌اکنون شرکت ۱۳ هزار سهامدار دارد و محدودیتی در تعداد سهام نیست و هر شخص ایرانی می‌تواند سهامدار شرکت شود.

مومنی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۱ حدود ۷۰۰ هکتار زمین از سوی منابع طبیعی به شهمیرزادی‌ها واگذار شد، گفت: در ابتدا این زمین فقط دو حلقه چاه آب داشت که فقط امکان استفاده برای آب شرب را داشت. سپس با تلاش پیشکسوتان منطقه، آب چشمه‌ای در شهمیرزاد که در فصول غیرزراعی عملا از حیز انتفاع خارج بود، به‌وسیله نهر به کشت و صنعت شهمیرزاد منتقل و در بند خاکی ذخیره می‌شد، ولی آب در زمین فرومی‌رفت و به این جهت بازهم مشکل داشتیم. طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰با تلاش وزارت جهاد کشاورزی عایق کردن بند خاکی آغاز شد تا اینکه پس از سال ۱۳۸۶ به فناوری ژئوممبران دست ‌یافتیم  و سرانجام مخزن ۸۴۰ هزار مترمکعبی آب تکمیل و آبگیری شد.

در ادامه مخزن دوم را با ظرفیت ۵۰۰ هزار مترمکعب، مخزن سوم را به ظرفیت ۱۱۵ هزار مترمکعب و مخزن چهارم را با ۲۲۰ هزار مترمکعب احداث کردیم. هم‌اکنون نیاز آبی ما حدود ۶۰ تا ۷۰درصد تامین است و با استفاده از فناوری روز در حال انجام اقداماتی هستیم که میزان ماندگاری آب در خاک را بالا ببریم. گفتنی است تمام درختان کشت‌شده درکشت و صنعت شهمیرزاد زیرپوشش آبیاری قطره‌ای هستند، زیرا اختلاف ارتفاع زمین‌های بالا و پایین ما ۲۰۰ متر است و به همین دلیل اصلا امکان آبیاری غرقابی یا کرتی  را نداریم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با اشاره به اهمیت همراهی دولت برای ارتقای شرایط این باغ بزرگ توضیح داد: شرکت کشت و صنعت با ۱۳ هزار سهامدار همچنان به محصول مطلوبی نرسیده و برای تقویت و ارتقای این مجموعه نیازمند حمایت‌های دولتی هستیم و در این شرایط بی‌اعتمادی برخی سهامداران از طولانی شدن به سود نرسیدن این مجموعه کار را سخت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلاتی به شما تعلق ‌گرفته است، گفت: ما هم مثل سایر کشاورزان از تسهیلات بانک کشاورزی بهره‌مند شدیم. ۸۰درصد سرمایه موردنیاز ما را سهامداران تامین کردند و ۲۰درصد هم تسهیلات بانک کشاورزی بود که بازپرداخت شد.

 در حال برنامه‌ریزی برای ۴ طرح مهم هستیم

مومنی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد اجرای چهار طرح مهم است تاکید کرد: نتیجه تجربه سال‌های طولانی در شرکت کشت و صنعت و مطالعات فراوان چهار طرح تولیدی بسیار بااهمیت است که شامل ایجاد گلخانه، ایجاد مجموعه دامداری، ایجاد کارخانه شن و ماسه و ایجاد تولیدی قارچ در مجموعه است.

وی افزود: یک مجموعه کشاورزی نیازهای جانبی بسیاری دارد که ایجاد گلخانه برای کشت کنترل‌شده برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، دامداری جهت افزایش سرمایه و سوددهی و استفاده از کود تولیدی از این مجموعه، کارخانه شن و ماسه به جهت تبدیل سنگ‌های بزرگ و باکیفیت مجموعه به سود با ساخت ابنیه بتنی و پرورش قارچ برای سوددهی و تولید کمپوست برای نگهداری بیشتر آب ازجمله اقدامات خواهد بود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با اشاره به بالا بودن هزینه‌های ایجاد این طرح‌های تولیدی تاکید کرد: طرح‌های فوق‌الذکر در سال ۱۳۸۶ مطالعه و آما‌ده شده است، اما به علت کمبود منابع مالی توان اجرای آن وجود ندارد، زیرا فقط ایجاد گلخانه حدود یک هزار میلیارد ریال هزینه دارد و اجرای چنین طرح‌هایی فقط با حمایت‌های دولتی موفقیت‌آمیز خواهد بود.

مومنی درباره محصولات ارائه‌شده توسط این مجموعه بزرگ گفت: از ۷۰۰ هکتار زمین کشت و صنعت حدود ۱۰۰ هکتار بادام، ۴۵۰ هکتار گردو، ۱۰ هکتار گل محمدی، ۷ هکتار انگور و ۲ هکتار زعفران کشت ‌شده که به علت سنگلاخی بودن زمین کشت متراکم انجام نگرفته است. تمام گردوهای ما به‌جز یک هزار درخت که از کرج خریداری ‌شده، از بذر شهمیرزاد است که در نهالستان‌ها کشت و سپس به باغ‌ها منتقل‌ شده است. چون گردو رقم‌های مختلفی دارد، وقتی از یک درخت دو نهال کاشته شود، الزاما شبیه هم نیستند. رقم شهمیرزادی گردو برابر سرما مقاوم نیست و همین مساله باعث شده در چهار سال اخیر به‌هیچ‌وجه محصولی نداشته باشیم. به همین دلیل اقدام به راه‌اندازی باغ مادری با گونه‌های آمریکایی و فرانسوی مقاوم به سرما کرده‌ایم و درحال ‌توسعه آنها و پیوند زدن به گونه‌های قدیمی هستیم تا آرام کل باغ‌ها را مجهز به گونه‌های آمریکایی و فرانسوی کنیم.

وی ادامه داد: این باغ بزرگ جهانی نیازمند ارتقا و رسیدگی بسیار زیادی است و تامین مواد معدنی برای تقویت درخت‌ها، تامین آب و مبارزه با آفات هزینه بسیار دارد و درصورتی‌که دولت کمک جدی به این مجموعه نداشته باشد نتیجه مطلوبی که شایسته این مجموعه بزرگ است به‌دست نمی‌آید.

 میانگین برداشت درکشت و صنعت شهمیرزاد

وی در پاسخ به این سوال که میانگین برداشت گردو و بادام درکشت و صنعت شما چقدر است،گفت: به لحاظ کمی باغ ما بزرگ است، ولی به لحاظ کیفی برداشت محصولمان مطلوب نیست. در سال جاری بخشی از باغ‌های منطقه دچار سرمازدگی شد و باقی‌مانده هم حدود ۳۰ تا ۴۰درصد سال‌های قبل محصول دادند. امسال نیز سه هزار و ۲۰۰ اصله نهال کشت کردیم.

مومنی در ادامه بابیان اینکه تا جایی که بتوانیم از سموم برای نگهداری محصول استفاده نمی‌کنیم و می‌توانیم بگوییم محصولات برداشتی ما تا ۸۰درصد سالم و ارگانیک است. گفت: در مجموعه خود از کود حیوانی بی‌شتر استفاده می‌کنیم و حدود ۸۰‌درصد نیازمان به کود را خریداری و ۲۰‌درصد باقی‌مانده را از گاوداری‌های خودمان تامین می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مشتری محصولات تولیدی شما هستند، گفت: کشت و صنعت شهمیرزاد چون سهامدار زیادی دارد، اشتیاق برای خرید محصولش هم به همان نسبت زیاد است و عمده محصول ما نیز در خود شهمیرزاد به فروش می‌رسد.

مومنی با بیان اینکه بر آنیم تا گلخانه ۱۰ هکتاری هیدروپونیک را در مجموعه راه‌اندازی کنیم،گفت: مسیر دریافت تسهیلات بانکی آن را هم گذرانده‌ایم و منتظر فراهم شدن شرایط و اجازه ستاد کرونا هستیم تا مجمع عمومی خود را برگزار و تصمیمات نهایی را اتخاذ کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد در پاسخ به این سوال که رابطه شما با صندوق بیمه کشاورزی چگونه است، گفت: این مجموعه هرساله از خدمات صندوق بیمه کشاورزی استفاده می‌کند و به‌واسطه اینکه غرامت سرمازدگی در سال‌هایی که متحمل خسارت شدیم به شرکت پرداخت ‌شده، از این صندوق رضایت نسبی داریم.

وی گفت: راه‌اندازی گاوداری شیری ۲۵۰ راسی را در دستور کار داریم و مقرر است یک سرمایه‌گذار با ما همکاری کند و اعلام کرده که ۲۵میلیارد تومان برای این کار هزینه می‌کند. در حال حاضر در حال انجام اقدامات برای گرفتن پروانه و جواز ساخت گاوداری هستیم. علاوه بر این نهالستان شرکت جزو تولیدکنندگان مطرح نهال گردو در کشور است. علاوه بر اینکه این نهالستان نیاز ما را تامین می‌کند، سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان نهال گردوی تولیدی در نهالستان را به فروش رساندیم.

مومنی در نهایت گفت: برای تبدیل این کشت و صنعت به قطب تولید در استان سمنان به بودجه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومانی طی ۱۰ سال نیاز داریم. این مجموعه ۱۳هزار عضو سهامدار دارد و جوانان هم مشتاق به سرمایه‌گذاری در این مجموعه هستند. با این وضعیت اگر این سرمایه در اختیار ما قرار بگیرد، چشم‌اندازی روشن و توسعه مجموعه را متصور هستیم.

p28- (1)