نارضایتی کاربران از تاکسی‌های اینترنتی

 عملکرد اسنپ در روزی که جایگاه‌های سوخت هک شد

در پی هک سامانه سوخت در کشور و قطع شدن سیستم دسترسی به بنزین ۱۵۰۰ تومانی تاکسی‌های اینترنتی همچون اسنپ از فرصت استفاده کرده و هزینه‌های سفر را به چند برابر میزان قبلی افزایش دادند و این اوج‌گیری قیمت‌ها کاربران این استارت‌آپ را به شدت شاکی کرده بود. زمانی که چنین شرایطی در کشور رخ می‌دهد همواره مردم خواهان این هستند که در وضعیت اقتصادی فعلی سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها در کنار مردم باشند، اما با عملکرد روز چهارم آبان تاکسی‌های اینترنتی به ویژه اسنپ صدای تعداد زیادی از مسافران این اپلیکیشن درآمد. در این خصوص و چرایی افزایش قیمت‌ها در روز چهار آبان سال‌جاری همزمان با هک سیستم جایگاه‌های سوخت در کشور، اسنپ بیانیه‌ای صادر کرد که مشروح آن در ادامه آمده است تا شاید بتواند مسافران شاکی را تا حدودی متقاعد کند.

 اسنپ، کمیسیون دریافتی خود را برای کنترل قیمت‌ها به طور موقت کاهش داد

در پی اختلال سوخت‌گیری خودروها در جایگاه‌‌های پمپ‌بنزین، ناوگان اسنپ نیز با مشکل سوخت‌گیری مواجه شد و متعاقبا تعداد خودروهای فعال برای ارائه خدمت به کاربران و انجام سفر کاهش پیدا کرد، از طرفی استفاده از خودروهای شخصی نیز کاهش یافت و همین موضوع منجر به افزایش تقاضای سفر از سوی کاربران مسافر شد. از آنجا که قیمت‌گذاری در اسنپ پویا است و به عنوان اهرمی برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضا عمل می‌کند، برای مقطعی با افزایش غیرمتعارف قیمت مواجه بودیم تا درخواست‌ها به سفر تبدیل شوند.

تیم قیمت‌گذاری اسنپ بلافاصله به منظور بررسی راهکارهای مختلف برای کنترل این شرایط تشکیل جلسه داد و در نهایت تصمیم گرفته شد تا با تخصیص بخشی از منابع مالی اسنپ در قالب طرح‌های تشویقی، کاربران راننده را تشویق به فعالیت کنیم تا درخواست‌های بیشتری با قیمت مناسب به سفر تبدیل شود.  در ادامه نیز به دلیل افزایش معمول پیک درخواست‌ها در روزهای چهارشنبه و حل نشدن اختلال در سوخت‌گیری، تصمیم بر آن شد تا از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه (مورخ ۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰) لغایت ۱۲ شب کمیسیون دریافتی اسنپ در شهر تهران را به میزان بیش از ۵۰درصد کاهش دهیم و به ۷درصد برسانیم تا از این طریق نیز بتوانیم کمک موثری در ساماندهی حمل‌ونقل شهروندان داشته باشیم.

 چرا تعرفه‌های اسنپ نجومی می‌شود؟

موضوع تعرفه‌های عجیب و غریب سفرهای اسنپ همزمان با هک سامانه سوخت، این فرصت را ایجاد کرد تا ساختار قیمت‌گذاری و نحوه محاسبه تعرفه‌ها در اسنپ به طور کلی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

افزایش قیمت هزینه سفر اسنپ در روزهای بارانی و برفی یک مسیر مشخص نسبت به روزهای عادی مورد اعتراض برخی از مشتریان است و مسافران بر این باور هستند که سفرهای عصر چهارشنبه نسبت به سایر روزها از قیمت بیشتری برخوردار است.

در راستای بررسی موضوع افزایش قیمت سفرهای اسنپ، در چند ماه گذشته گزینه‌ای به نام «عجله دارم» به این اپلیکیشن افزوده شده است که با انتخاب این گزینه درصدی به کرایه سفر اضافه می‌شود و بعد از اعمال افزایش هزینه برای کاربر به سرعت ماشین پیدا می‌شود، این در حالی است که پیش از انتخاب گزینه «عجله دارم» با وجود تلاش‌های بسیار مسافر، راننده‌ای یافت نمی‌شود. به گفته مسافران اسنپ این موضوع یکی دیگر از مواردی بود که با اعتراض و بازخوردهای منفی کاربران تاکسی‌های اینترنتی مواجه است.

موضوع ساختار نحوه محاسبه تعرفه‌ها در اسنپ به عنوان یکی از سرویس‌های برخط فعال و پر بازدید مورد بررسی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته و در ادامه فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ، ابهامات موضوع نحوه قیمت‌گذاری سفرها و تعرفه‌ها را تشریح کرده تا شک و شبهه‌های موجود حول این محور را به حداقل برساند.

 چگونگی تعیین تعرفه‌ها و نحوه قیمت‌گذاری در اسنپ

قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی ثابت نیست، بلکه به صورت هوشمند و براساس چند معیار انجام می‌شود. در این نوع قیمت‌گذاری که پویا نامیده می‌شود ممکن است گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعت‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی در نظر گرفته شود. عواملی مانند قیمت پایه، مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌‌ها را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در زمان‌های مختلف در شبانه‌روز به دلیل تغییر مدت زمان سفر با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند.

 هزینه سفرها در روزهای بارانی و شرایط جوی خاص افزایش می‌یابد

در شرایط خاص مانند روزهای بارانی، از یکسو ترافیک افزایش می‌یابد که باعث افزایش مدت زمان سفر می‌شود و از سوی دیگر تعداد کاربران مسافری که ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند بیشتر می‌شود، در حالی که تعداد کاربران راننده معمولا تغییر محسوسی نمی‌کند و حتی ممکن است کمتر شود. به ویژه اینکه مدت زمان سفرها برای کاربران راننده به دلیل ترافیک ایجاد شده در این شرایط افزایش می‌یابد و در نتیجه تعداد سفرهایی که هر کاربر راننده نسبت به شرایط عادی می‌تواند انجام دهد کمتر است.

بنابراین اختلال در نسبت عرضه و تقاضا و همچنین افزایش مدت زمان سفر باعث تغییر قیمت می‌شوند تا افراد بیشتری بتوانند از سرویس‌های تاکسی‌یابی آنلاین استفاده کنند. در چنین شرایطی اسنپ تلاش می‌کند با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی برای کاربران راننده، بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند.

این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که در ساعت‌هایی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود. این موضوع یکی از تفاوت‌های اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی به حساب می‌آید، به طوری که در اغلب تاکسی‌های تلفنی کرایه از ساعت ۱۲ شب به بعد افزایش پیدا می‌کند، اما در تاکسی‌های اینترنتی به دلیل کاهش ترافیک و همچنین تقاضا در این ساعات اغلب شاهد کاهش قیمت هستیم. بنابراین قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی دو وجه دارد و به‌صرفه‌ بودن برای هر دو طیف کاربر راننده و مسافر در نظر گرفته می‌شود.

 بعد از انتخاب گزینه «عجله دارم» هزینه سفر افزایش می‌یابد

طبق بررسی‌های انجام شده، قبل از اضافه شدن گزینه‌«عجله دارم»، بسیاری از مردم برای اینکه شانس درخواست قبولی سفرهای آنها افزایش یابد از گزینه‌هایی مانند «توقف در سفر» استفاده می‌کردند تا احتمال پذیرفته شدن سفر خود را بیشتر کنند. مطالعه‌ رفتار کاربران و درخواست‌های مکرر آنها باعث شد تا اسنپ گزینه «عجله دارم» را به سرویس درخواست خودروی خود اضافه کند و مدیران اسنپ همچنان نیز در حال بررسی بازخوردها در مورد این گزینه هستند.

در شرایط عادی لازم نیست کاربران مسافر از این قابلیت استفاده کنند. این گزینه همان‌طور که از نام آن برمی‌آید برای مواقعی است که مسافر عجله دارد و می‌خواهد شانس پذیرفته شدن درخواست سفر خود را بالاتر ببرد. ممکن است اسنپ نتواند همه درخواست‌ها را به سفر تبدیل کند، اما استفاده از این قابلیت احتمال پذیرش درخواست کاربر مسافر را از سوی کاربر راننده افزایش می‌دهد.

در شرایطی که میزان تقاضای سفرهای اسنپی افزایش می‌یابد، تعداد بیشتری از درخواست‌های مردم پذیرفته نمی‌شود و آنها تصور می‌کنند باید گزینه‌ «عجله دارم» را بزنند تا سفرشان قبول شود. در حالی‌که کاربر راننده اصلا متوجه نمی‌شود که شما در درخواست خود از گزینه‌ «عجله دارم» استفاده کرده‌اید، درنتیجه احتمال سو‌ءاستفاده از این گزینه توسط کاربران راننده بسیار کم است.

سعی اسنپ این است که با استفاده از گزینه‌ «عجله دارم» شانس پذیرفته شدن درخواست‌ها را افزایش دهد تا رضایت کاربران سرویس خود را جلب کند.

وجود سیستم هوشمند در ساختار قیمت‌گذاری و تعیین تعرفه‌های اسنپ این موضوع را به اطلاع مسافران می‌رساند که هر گونه تغییر قیمت بر اساس قانون عرضه و تقاضا و شرایط موجود در هر ساعت از شبانه روز انجام می‌شود و در واقع تعمدی در افزایش تعرفه‌ها اعمال نمی‌شود تا هر دو کاربر مسافر و راننده رضایت کافی را در استفاده از این تاکسی اینترنتی داشته باشند.