خودداری «هما» از خرید شبیه‌ساز  پرواز ATR

نماینده رسمی ‌شرکت اتریشی اکسیس در ایران با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: این شرکت مجوز صادرات از اتریش و اجازه فروش  شبیه‌ساز پرواز هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ متعلق به هواپیمایی ایران ایر «هما» را دریافت کرده است. شبیه‌ساز پرواز اعلام شده، شرکت هواپیمایی ایران ایر «هما» را قادر می‌کند تا در زمینه آموزش شبیه‌ساز پرواز خلبانان ۱۳ فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ برجامی ‌خود کاملا خودکفا شود و به این ترتیب بتواند به چندین سال وابستگی به اعزام خلبانان ATR به خارج از کشور برای برای آموزش گران‌قیمت شبیه‌ساز پرواز از طریق شرکت‌های آموزشی شبیه‌ساز پرواز خارجی پایان دهد.  رضوان قبادی افزود: در حال حاضر خلبانان هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ هواپیمایی ایران ایر «هما» به وین اتریش سفر می‌کنند تا در مرکز آموزش خلبانی آموزش ببینند. بر اساس محاسبات با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز پرواز ATR در داخل در مقایسه با اعزام خلبانان برای آموزش به خارج کشور می‌توان از متوسط ۶/ ۱ میلیون یورو به ۲۲ هزار یورو در سال کاهش داد.

به بیان دیگر بیش از ۹۸درصد در میزان هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد. وی تاکید کرد: در طول عمر عملیاتی هواپیمای ذکر شده، در صورت ادامه اعزام این خلبانان به خارج از کشور برای آموزش میانگین هزینه‌های سالانه یک میلیون و ۶۰۰هزار یورو و هر ساعت ۱۱۴۳ یورو خواهد بود که در مقایسه با هزینه استفاده از شبیه‌ساز پرواز هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ که هزینه سالانه آن ۲۲ هزار یورو و هر ساعت ۱۵ یورو است رقم چشمگیری است.   قبادی افزود: شبیه‌ساز پرواز ما، خلبانان ATR ۷۲-۶۰۰ شرکت هواپیمایی هما را قادر می‌سازد تا در فرودگاه‌های ایران آموزش ببینند و شرایط دقیق پرواز را در ایران بازآفرینی کنند که کیفیت آموزش خلبانی را بسیار بالا می‌برد و به بهبود ایمنی هواپیمایی در ایران کمک بزرگی می‌کند. همچنین با برقراری خودکفایی در این زمینه مهم استراتژیک، شرکت هما به خطوط هوایی مطرح جهان که قبلا این قابلیت‌های پیشرفته را ایجاد کرده‌اند، می‌پیوندد. با در نظر گرفتن این داده‌ها به وضوح آشکار است که در طول عمر عملیاتی ۱۳ فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ برجامی، شرکت هما می‌تواند با خودکفایی در حوزه آموزش شبیه‌ساز پرواز خلبانان ATR  خود به راحتی ده‌ها میلیون یورو برای اقتصاد ملی صرفه‌جویی کند.

 صرفه‌جویی ارزی با استفاده از دستگاه‌های شبیه‌ساز پرواز  هواپیمای ATR

شرکت اکسیس (AXIS) یک شرکت اتریشی است و یکی از تولیدکنندگان اصلی شبیه‌ساز پرواز در جهان بوده که تا‌کنون خطوط هوایی و آموزشگاه‌های پرواز برتر جهان را با بیش از ۱۰۰ میلیون یورو با تجهیزات شبیه‌ساز پرواز تجهیز کرده است. این  شرکت سال گذشته موفق به اخذ مجوز رسمی ‌صادرات برای فروش مستقیم شبیه‌ساز پرواز آکبند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ ایران «هما» در راستای مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا شده است، اما تا‌کنون موفق به فروش این دستگاه‌های شبیه‌ساز پرواز به شرکت هما نشده است.

نماینده رسمی ‌شرکت اکسیس با بیان اینکه مدیرعامل «هما» در پاسخ به نامه ارسالی به این شرکت عنوان کرده که به دلیل اینکه کمتر از ۶۰درصد ناوگان هواپیماهای ATR ۷۲-۶۰۰ برجامی ‌جدید ‌در شرایط عملیاتی هستند، تصور نمی‌کنند خرید شبیه‌ساز مذکور برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» منفعت داشته باشد.  وی افزود: این وضعیت کاملا مغایر با استانداردهای بین‌المللی و شیوه‌ عملکرد خطوط هوایی معتبر دنیاست، چراکه حتی ثروتمندترین و بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان مانند امارات، اتحاد و خطوط هوایی قطر از اعزام خلبانان خود به خارج از کشور برای آموزش شبیه‌ساز پرواز خودداری می‌کنند. دلیل آن واضح است: چون آنها هزینه چنین کاری را بسیار گران می‌دانند و در عوض، از شبیه‌سازهای پرواز تحت مالکیت خود به صورت محلی استفاده می‌کنند.

قبادی در ادامه گفت: با توجه به اینکه هواپیمایی «هما» متاسفانه مجبور به درخواست کمک مالى ضرورى از سازمان برنامه و بودجه شده تا بتواند حقوق معوقه بازنشستگان محترم و بدهى‌هاى خود را پرداخت کند، بسیار عجیب است که این شرکت همچنان خلبانان هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ خود را با این هزینه‌های گزاف برای آموزش شبیه‌ساز به خارج از کشور می‌فرستد. وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» با پایان دادن به وابستگی به شرکت‌های خارجی اجاره‌دهنده شبیه‌ساز گران‌قیمت، در آموزش شبیه‌ساز پرواز هواپیما ATR ۷۲-۶۰۰ خودکفا شده و مزایای مالی و عملیاتی چشم‌گیری به دست خواهد آورد. قبادی درباره سایر مزایا و منافع مالی که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» به آسانی با خودکفایی در آموزش شبیه‌ساز پرواز خلبانان هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به دست می‌آورد،‌ افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» دارای یک ساختمان مرکز آموزش شبیه‌ساز پرواز هواپیما واقع در فرودگاه مهرآباد است که در آن یک شبیه‌ساز پرواز هواپیمای ایرباس A۳۱۰ نصب شده است که در  حال حاضر خلبانان هواپیمای ایرباس A۳۱۰ خود را آموزش می‌دهد. این مرکز آموزشی همچنین برای اسکان شبیه‌ساز پرواز هواپیمای جدید ATR ۷۲-۶۰۰ بسیار مناسب است. وی افزود: اگر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» سریع عمل کند و از تاخیر جلوگیری کند، شرکت ما می‌تواند شبیه‌ساز پرواز هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ را در مرکز آموزش شبیه‌ساز پرواز موجود در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» تهیه و نصب کند و تا قبل از پایان سال جاری ایران آن را کاملا گواهی و آماده استفاده کند. شبیه‌ساز پرواز پیشرفته ما، خلبانان ATR ۷۲-۶۰۰ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ‌ایران «هما» را قادر می‌سازد تا در فرودگاه‌های ایران آموزش ببینند و شرایط دقیق پرواز را در ایران بازآفرینی کنند که کیفیت آموزش خلبانی را بسیار بالا می‌برد و به بهبود ایمنی هواپیمایی در ایران کمک بزرگی می‌کند. همچنین خلبانان این شرکت هواپیمایی می‌توانند از تصویر واقعی از محیط و فضای کاری واقعی خود در آموزش شبیه‌ساز پرواز بهره جویند.