فاز دوم توسعه این مجتمع برای تولید فولاد به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات است که با بیش از ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد. با راه‌اندازی کارخانه فولاد قائنات در استان خراسان جنوبی، این مجموعه به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد می‌پیوندد.

 فولاد قائنات چه زمانی احداث شد؟

سال ۱۳۸۶ بود که با پیگیری‌ و تقاضای نمایندگان وقت مردم در مجلس شورای اسلامی طرح احداث هشت کارخانه فولاد در استان‌های آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با نام‌های فولاد میانه، فولاد چهارمحال و بختیاری، فولاد شادگان، فولاد نی‌ریز، فولاد بافت، فولاد بافق، فولاد قائنات و فولاد سبزوار با تعهد ساخت حدود سه سال و با هدف محرومیت‌زدایی آغاز شد.

شرکت ملی فولاد ایران در راستای اصلاح و افزایش ظرفیت فولاد در قالب طرح‌های استانی با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اقدام به احداث کارخانه فولاد قائنات کرد. طرحی که هدف از اجرای آن احداث کارخانه احیای مستقیم به ظرفیت ۸۰۰هزار تن در سال برای تولید آهن‌اسفنجی و ایجاد کارخانه ذوب و ریخته‌گری برای تولید شمش فولادی بود. براساس اخبار و گزارش‌های موجود طرح فولاد قائنات در سال‌های آغاز اجرا در زمینه پیشرفت فیزیکی از هفت طرح فولاد دیگر کشور پیشی گرفته بود، اما در دهه اخیر بیش از دیگر طرح‌ها با فراز و نشیب همراه بوده است. در همه این سال‌ها به موازات پیشرفت طرح وعده‌های متعدد نیز با ذکر سال و حتی ماه توسط مسوولان کشوری و استانی مبنی بر افتتاح مجتمع فولاد قائنات سرخط رسانه‌ها قرار گرفت و این انتظار تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامید.