در ابتدای این‌ مراسم، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیروی انسانی متخصص، خلاق، تلاشگر و صاحب دانش صنعت فولاد را از نقاط قوت مجموعه ذکر کرد و افزود: شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۶۸ و با ظرفیت اسمی تولید یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن در سال شروع به کار کرد و تا به امروز به ظرفیت ۳‌میلیون و ۸۰۰هزار تن تولید شمش خام دست پیدا کرده است. دسترسی مناسب به منابع انرژی و آب لازم برای تداوم تولید و اجرای طرح‌های توسعه، دسترسی آسان و اقتصادی به آب‌‌های بین‌المللی و برخورداری از اسکله اختصاصی برای صادرات، تولید همزمان محصولات تخت و طویل (بلوم،‌‌ بیلت و اسلب) و بازارهای هدف استثنایی برای اجرای طرح‌های استراتژیک و مجاورت با مشتریان کلیدی، تجارب ارزنده در بومی‌‍‌سازی فناوری و استقرار نظام‌های مدیریتی و برخورداری از مزیت‌ها و توان شرکت‌های تابعه گروه فولاد خوزستان از دیگر مزیت‌‎های مجموعه فولاد خوزستان به‌شمار می‌روند.

امین ابراهیمی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰ با وجود کاهش ۵۳۱ هزار تنی تولید ناشی از محدودیت‌های برقی، در ۷ ماه نخست نسبت به سال گذشته، رشد ۵۳درصدی سود خالص برآورد شده است. از سویی با تولید ۹۷۹ هزار و ۸۴۷ تن اسلب، نسبت به سال ۱۳۹۹شاهد رشد تولید این محصول راهبردی و صادرات‌محور هستیم، صادراتی که ۲۸ کشور در قاره‌های مختلف را شامل می‌شود. در ۷ ماه نخست امسال، ۵۸درصد از محصول تولیدی فولاد خوزستان صادر شده است و با فروش مجموع ۱۵۰.۷۳۰ میلیارد ریالی تا به امروز، نسبت به سال گذشته رشد ۵۵درصدی را تجربه کردیم.

وی از مهم‌ترین عوامل کلیدی موفقیت صنعت فولاد به یکپارچگی در طول زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی اشاره کرد و افزود: تامین پایدار و اقتصادی اقلام استراتژیک (کنسانتره سنگ‌آهن، الکترود گرافیتی، قراضه)، فناوری‌های جدید و افزایش رقابت‌پذیری (کاهش بهای تمام‌شده)، ظرفیت اقتصادی تولید، بازاریابی استراتژیک و حضور در بازارهای بین‌المللی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی، زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل با اولویت حمل دریایی و ریلی، متنوع‌سازی سبد محصولات با افزایش سهم تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر، تامین پایدار انرژی و آب و انطباق استانداردهای زیست‌محیطی و فضای مناسب کسب و کار و قوانین حمایتی تجارت بین‌المللی از دیگر عوامل موفقیت صنعت فولاد به شمار می‌آیند.

 مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گریزی هم به پیش‌بینی سرانه مصرف فولاد خام کشور در افق ۱۴۰۴ زد و اظهار کرد: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده مبنی بر جمعیت ۹۰ میلیونی کشور در سال ۱۴۰۴ و در نظر گرفتن سرانه ۴۰۰ کیلو‌گرمی مصرف فولاد برای هر نفر، مصرف داخلی به ۳۶ میلیون تن می‌رسد. با توجه به تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴، امکان صادرات ۱۹ میلیون تن در سال فراهم می‌شود. با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد به سبب مزیت در تولیدات صادرات‌محور و تامین ارز مورد نیاز کشور، باید اولویت اجرای طرح‌های توسعه در سواحل جنوبی در نظر گرفته شود. دسترسی اقتصادی به منابع انرژی (برق و گاز) مورد نیاز برای تولید شمش فولادی و محصولات نهایی، سهولت دسترسی به آب موردنیاز برای تولید شمش فولادی و محصولات نهایی، وجود تجارب و دانش فنی مناسب و مرتبط با صنعت فولاد در استان، اسکله اختصاصی شرکت و بنادر اختصاصی و تجاری حوزه بندر امام خمینی (ره)، آبادان و خرمشهر و همجواری استان خوزستان با بازارهای صادراتی منطقه، تنها بخشی از مزایای مجموعه فولاد خوزستان به‌شمار می‌آیند.

ابراهیمی در پایان مقاصد استراتژیک گروه فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ را دستیابی به تولید ۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی اعلام کرد و افزود: این مقدار ۲۵ درصد سهم فولاد کشور در افق چشم‌انداز ۱۴۱۰ است. با در نظر گرفتن تولید ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تنی، در سه مرحله و با تعریف و اجرای طرح‌های توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد به تولید ۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار تن دست پیدا می‌کنیم. افزایش تولید زیر سقف فولاد خوزستان، پلنت جدید احداث و تملک اکسین، افزایش ظرفیت تولید فولاد شادگان و احداث پلنت جدید در جنوب کشور بخشی از برنامه‌های راهبردی مجموعه فولاد خوزستان برای رسیدن به سهم ۲۵درصدی فولاد کشور در سال ۱۴۱۰ است.

در این مجمع محمد‌‌مهدی مومن‌‌‌زاده، رئیس مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه از محل سود انباشته را کم‌هزینه‌ترین مسیر برای افزایش سرمایه و جبران مالی دانست و اظهار کرد: گروه فولاد خوزستان همواره سود و زیان سهامداران خرد و کلان را مدنظر دارد. با نگاه بلندمدت به سهم فولاد خوزستان، علاوه بر حفظ سرمایه، سود متعارفی نصیب سهامداران می‌‍‌شود. در سال‌های اخیر روند طرح‌های توسعه در مجموعه فولاد خوزستان سرعت بیشتری گرفته است و در آینده نزدیک با بهره‌برداری از طرح‌ها به ظرفیت تولید زیرسقفی فولاد خوزستان افزوده می‌شود. احداث سه طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق، سه طرح مهمی است که برای افزایش ظرفیت تولید و پایداری انرژی در سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شدند.  در پایان مجمع و پس از قرائت گزارش حسابرس، با حضور ۵۲/ ۷درصد از سهامداران شرکت فولاد خوزستان افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام و سرمایه این شرکت از ۵۰ هزار میلیارد ریال به ۱۲۰هزار میلیارد ریال برای سال‌جاری در مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب شد.