رشد 600درصدی قراردادهای «بایکا»

عضو هیات‌مدیره کارخانجات کابل‌سازی ایران (بایکا) با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: موفق شدیم قرارداد چند پروژه بزرگ دیگر را ببندیم که بزرگ‌ترین آن قرارداد با شرکت پترو پارس برای میادین نفتی آزادگان بوده که حدود ۵/ ۱۱ میلیون یورو ارزش دارد. در مهر امسال این پروژه نافذ و اجرایی شده و پیش‌پرداخت آن گرفته شده و در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تولید آن را داریم. در کنار این کار پروژه‌های متعدد دیگری نیز اجرایی شده است. یکی از پروژه‌هایی که کارخانجات کابل‌سازی ایران (بایکا) در آن مشارکت داشته تامین کابل‌های مورد نیاز پروژه گوره به جاسک است که یک پروژه ملی و بزرگ است و برای کشور از نظر استراتژی صادراتی بسیار پراهمیت است. خوشبختانه کارخانجات کابل‌سازی ایران (بایکا) سهم خوبی در مشارکت در این پروژه داشته است.

جواد عرفانیان که به تازگی نامزد انتخابات هیات رئیسه سندیکای صنعت برق ایران شده درباره توسعه خطوط تولید گفت: با توجه به اینکه سفارش‌های شرکت روز به روز در حال افزایش بوده، طرح‌های توسعه خطوط تولید را در برنامه داریم که در هیات‌مدیره مصوب شده است. از جمله راه‌اندازی خط تولید جدید را برای سرعت‌بخشی به تولید کابل‌ها و افزایش ظرفیت به بیش از ۲ برابر ظرفیت فعلی در برنامه داریم که در حال خریداری و نصب این خط تولید هستیم. همچنین آزمایشگاه فشار قوی به طور کامل نصب و آماده بهره‌برداری بوده و تا سطح ولتاژ ۱۷۰ کیلو ولت امکان تست کابل را داریم. امکانات آزمایشگاهی برای تست‌های کابل‌های ضد آتش و تست‌های خاص برای پروژه‌های پالایشگاهی و مترو را در دست برنامه  داریم.

هیات‌مدیره کارخانجات کابل‌سازی ایران (بایکا) افزود: احداث خط تولید کابل‌های فشار قوی در کارخانجات بایکا در شیراز نیز به مرحله اجرایی رسیده است. بازدیدها و جلسات متعددی با مسوولان سازمان‌های تصمیم‌گیر و مقامات استان فارس از جمله استاندار و معاونان استان فارس، مدیر کل و معاونان استان فارس وزارت صمت، شهردار شیراز  و معاونان ایشان و... داشتیم که نشانگر حمایت جدی همه ارگان‌ها از بایکا است. باید گفت گام‌های خوبی در بایکا برداشته شده و روی گردش مالی شرکت تاثیر خوبی خواهد داشت.

عرفانیان درباره ارتقای نماد بایکا و ورود آن به تابلوی اصلی بورس گفت: در روزهای اخیر در حال رایزنی درباره این موضوع با مدیران بورس هستیم. امیدواریم با حمایت فرابورس بتوانیم از بازار پایه فرابورس وارد بازار اصلی بورس شویم. قبلا درخواست ما در کمیته‌های مرتبط مطرح شده بود اما معلق مانده بود. با توجه به اینکه صورت‌های مالی ما در یک‌سال گذشته مثبت بوده و در میان شرکت‌های فعال در بورس جزو متوسط رو به بالا هستیم امیدواریم این موضوع زودتر اجرایی شود.

وی درباره نوسان قیمت ارز گفت: این موضوع در صورت ثابت بودن قراردادها ریسک سفارش‌های ما را افزایش می‌دهد، بنابراین در کارخانجات کابل‌سازی ایران سعی می‌شود که تعدیل قیمت مواد اولیه خصوصا مس و ‌همچنین نرخ ارز در قراردادها منظور شود تا ریسک به حداقل برسد.

عضو هیات‌مدیره کارخانجات کابل‌سازی ایران (بایکا) درباره رشد فروش شرکت گفت: این شرکت، امکانات وسیع تولیدی دارد، اما بعد از خصوصی‌سازی آن بعضی از خطوط تولید با یکدیگر ادغام شدند و در نهایت از سه سال پیش مقداری وقفه در تولید ایجاد شد. این وقفه، تولید را پایین‌تر آورد، اما در حال حاضر با راه‌اندازی خطوط تولید جدید و افزایش تولید گام‌های وسیعی برداشته شد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰۰درصد رشد نسبت به سال گذشته درآمد فروش داشته باشیم. شرکت در ۹ ماه گذشته توانسته سود خوبی حاصل کند که مورد توجه ویژه کارشناسان بازار سرمایه شده است.

وی افزود: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها و گذشت ۹ ماه از سال مالی شرکت، در مناقصه ۶۳ پروژه بزرگ شرکت داشتیم که این پروژه‌ها عمدتا در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاهی، راه‌آهن و متروها هستند. از این تعداد حدود ۳۶ پروژه اجرایی شده و مشغول به کار هستیم که کارفرماهای ما، شرکت‌های بزرگ نظیر شرکت‌های پایندان، فکور صنعت، مپنا، پتروشیمی‌ مارون، پتروشیمی ‌بوعلی، شرکت پاد جم، نفت پارس، مس  سرچشمه، مجتمع گاز پارس جنوبی، پتروشیمی ‌پردیس، زغال‌سنگ پروده طبس، پترو‌پارس و ... هستند.

عرفانیان درباره انتظارات از دولت جدید گفت: نیاز داریم که دولت در کنار تولید‌کنندگان قرار بگیرد و به مشکلات شرکت‌ها در بخش‌های مالیات و بیمه تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی و ارزی و امور گمرکی توجه کند. همچنین انرژی و  برق مورد نیاز تولیدکنندگان را به صورت مطمئن و دائمی ‌تامین کند، زیرا قطع یا کمبود آن‌ موجب توقف تولید می‌شود. با توجه به اینکه خطوط تولید شرکت کابل‌سازی ایران به صورت دو شیفت کاری مشغول فعالیت است از این رو نیاز مبرم به انرژی برق وجود دارد. وی افزود: نیاز داریم ارگان‌های مختلف به ویژه وزارت صمت در کنار ما قرار گیرد و مجوزهای لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن برای طرح‌های توسعه ما ارائه کند. همچنین اخذ تسهیلات از بانک‌ها خصوصا برای پروژه‌هایی که کارفرماهای آن دولتی یا شبه‌دولتی بوده و پرداخت‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد، حائز اهمیت بیشتری است.

عضو هیات‌مدیره کارخانجات کابل‌سازی ایران (بایکا) گفت: یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد، داشتن تضمین و جلوگیری از ریسک تغییرات قیمت است. در حقیقت باید سیستم بیمه قراردادها ایجاد شود تا در صورت تغییرات قیمت‌ها خصوصا تغییرات قیمت ارز، با این سیستم بیمه، ضرر و زیان را به صفر برسانیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم قرارداد پروژه‌ها را به صورت مبالغ ارزی ببندیم تا در صورت نوسان قیمت‌ها حداقل از نوسان قیمت ارز صدمه‌ای نبینیم. این مساله در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشمی ‌امکان‌پذیر است، زیرا درآمدهای این بخش‌ها عموما ارزی است.

عرفانیان درباره سایر مشکلات گفت: برای واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کابل‌های تخصصی فیبر نوری، ارز نیمایی را به صورت توافقی از صادرکنندگان خریداری می‌کنیم که به طور معمول از قیمت ارز نیمایی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، بالاتر است و نیاز به برطرف کردن این مشکل داریم.

وی افزود: مس، آلومینیوم و سرب جزو فلزات مورد نیاز برای تولید کابل بوده و برای تهیه این فلزات مشکل داریم. برای خرید مواد اولیه نیاز داریم تا کمک و مساعدت لازم صورت بگیرد. مقررات وضع شده برای خرید فلز مس مناسب بوده، اما سایر مواد اولیه مانند مواد عایقی که شامل محصولات پتروشیمی ‌هستند برای تهیه آنها مشکلات فراوان داریم. با وجود تولیدی که در کشور صورت می‌گیرد اجازه واردات این مواد از نظر برنامه زمان‌بندی تولید و از نظر قیمتی داده شود. در حال حاضر بعضی از مواد پلیمری مورد استفاده در کابل‌های تخصصی مقداری از نظر کیفیت متفاوت بوده و تولید آن در کشور محدود است. بنابراین مواد پلیمری نیاز داریم که دیر آتش گرفته و سمی ‌نبوده و مناسب است که از سازندگان درجه اول دنیا وارد شوند تا کابل با کیفیت بالا تولید و در بازار جهانی عرضه کنیم.