مدیرعامل دیوار در گفت‌وگو با  «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: دیوار فضایی برای ساده‌تر، راحت‌تر و خوشایندتر کردن داد و ستد به صورت آنلاین است؛ به طوری که هر کسی بتواند به سادگی در این محیط به معامله بپردازد. در همین راستا بخش‌های مختلفی به دیوار اضافه شد تا کاربر بتواند به صورت تخصصی و کاملا دقیق به هدف خود، یعنی داد و ستد دست یابد. به عنوان مثال بخش‌های املاک، خودرو، کالا و استخدام که هر کدام با ارائه سرویس‌های تخصصی کاربر را در این مسیر هدایت می‌کند در این اپلیکیشن در دسترس عموم قرار گرفته است. پیوسته تلاش شده تا با توسعه امکانات برای کاربران‌، نیاز آنها در کوتاه‌ترین زمان برآورده شود. اشکان آرمندهی در رابطه با نحوه نظارت بر انتشار آگهی‌ها افزود: فرآیند نظارت بر آگهی‌های منتشرشده در دیوار به دو صورت کلی عامل انسانی و هوش مصنوعی انجام می‌شود، این دو عامل، توامان بر آگهی‌های منتشر شده در دیوار نظارت دارند. در حال حاضر تعداد نیروی انسانی‌ که به بررسی آگهی‌های دیوار می‌پردازند، بیش از ۳۰۰ نفر است. همچنین در سال ۱۳۹۹، حدود ۳۸درصد از کل بررسی‌های انجام‌شده  روی آگهی‌ها، نتیجه نهایی را هوش مصنوعی مشخص کرده‌ است. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۹ نزدیک به نیمی از آگهی‌های ثبت شده در دیوار، در کمتر از دو دقیقه بررسی شده‌اند. به لحاظ عدد و رقمی نیز در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲۹میلیون آگهی با موفقیت منتشر شد و ۵۵ میلیون آگهی به دلایل مختلف رد شدند که مهم‌ترین آن، «تکراری بودن» آگهی بود.

 منابع تامین درآمد دیوار

وی منابع کسب درآمد دیوار را برشمرد و گفت: به طور کلی مدل بیزینسی دیوار بر مبنای امکانات مختلفی که در اختیار آگهی‌گذاران قرار می‌گیرد، بنا شده است. کاربران در صورت تمایل برای استفاده از امکاناتی مانند فوری‌کردن آگهی، نردبان‌کردن آگهی، تمدید آگهی و ثبت لینک وب‌سایت می‌توانند هزینه پرداخت کنند. همچنین صاحبان کسب‌‌وکارهایی که از دیوار استفاده‌ تجاری می‌کنند نیز می‌توانند در پنل‌های تخصصی خود بسته‌های مختلفی را به فراخور نوع استفاده‌ خود خریداری کنند. با این حال، دیوار برای عموم شهروندان ایرانی و کاربران معمولی‌ که از دیوار کسب درآمد نمی‌کنند، تا ابد رایگان است.

 بیشترین آگهی‌ها مربوط به شهر تهران است

مدیرعامل دیوار ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ دسته‌بندی‌های مربوط به خانه ۲۳ درصد، املاک ۱۷درصد و وسایل نقلیه ۱۳درصد بیشترین سهم را در بین آگهی‌های منتشر شده داشتند و در همین مدت زمان نیز به ترتیب شهرهای تهران ۲۱درصد، مشهد ۱۰درصد و کرج ۶درصد بیشترین فعالیت را در دیوار به ثبت رسانده‌اند.  آرمندهی عنوان کرد: در حال حاضر دیوار در مسیر رشد، با تقویت زیرساخت‌ها گستره فعالیت‌ خود را وسیع‌تر کرده است. در سال ۱۳۹۸ تعداد آگهی‌های دیوار ۹۸میلیون برآورد شده بود؛ اما این رقم در پایان سال ۱۳۹۹ به ۵/ ۱۲۹میلیون آگهی افزایش یافت. ویروس کرونا مسیر بسیاری از کسب ‌وکارها را از شکل سنتی به مدرن تغییر داد. بسیاری از صاحبان کسب ‌وکارها در دوران کرونا به استفاده از امکانات پلت‌فرم‌های آنلاین روی آوردند.

وی توضیح داد: با آغاز شیوع گسترده ویروس کرونا، دیوار نیز به عنوان یک شهروند خود را نسبت به آنچه در کشور می‌گذرد مسوول می‌داند و در این راستا «دیوار فروشگاه‌ها» برای حمایت از کسب ‌وکارهای خرد و کوچک راه‌اندازی شد. هدف ما از تاسیس دیوار فروشگاه‌ها، کمک به کسب‌‌وکارهای کوچک مردم سراسر ایران بود که به‌ واسطه شیوع ویروس کرونا گستره مشتریان‌ آنها محدود شده و کسب‌‌وکارها به واسطه این ویروس آسیب دیده بودند.

 چه نوع آگهی‌هایی ممنوعه هستند

این مدیر عامل در رابطه با نوع آگهی‌های انتشار یافته عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات دیوار، لیست کردن کلیدواژه‌های ممنوعه بوده است. جلوگیری از انتشار آگهی‌های ممنوعه، به امن‌تر شدن معاملات، جلوگیری از کلاهبرداری و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی دیوار منتهی می‌شود. این کلیدواژه‌ها توسط روبات‌ها و نیروی انسانی به صورت مداوم در حال بررسی و بهبود هستند و آگهی‌های حاوی آن کلیدواژه‌ها رد می‌شوند. به طور مثال ما در دیوار، با همکاری با فعالان محیط‌زیست لیستی از گونه‌های ممنوعه حیات وحش را تهیه کردیم و از این طریق توانستیم جلوی فروش گونه‌های ممنوعه حیات‌وحش را در دیوار بگیریم؛ که این به نوبه خود جزو اقداماتی بود که به آن افتخار می‌کنیم. جلسات ما با فعالان محیط‌زیست همچنان ادامه دارد و ما همچنان آگهی‌های مربوط به حیات‌ وحش را رصد می‌کنیم.

 تعداد کاربران فعال از اپلیکیشن دیوار

آرمندهی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۴ میلیون گوشی یکتا اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند. که از این تعداد حدود ۵/ ۱۸ میلیون نفر کاربران آگهی‌گذار بودند.  وی در ادامه دیوار را یک فرصت شغلی ایجاد شده برای کارمندان خود دانست و علاوه بر آن بستر فعالیت شغلی برای هزاران نفر از مردم ایران را در این سال‌ها فراهم کرده است. همچنین سرویس استخدام دیوار، به عنوان یکی از محصولات نیز کوشیده است تا کاربران بتوانند سریع‌تر شغل دلخواه خود را بیابند. مدیر عامل دیوار ابراز کرد: ذکر این نکته ضروری است که تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد کارمندان دیوار یک هزار و ۲۹ نفر بود که از این تعداد ۲۷۴ نفر در دیوار، ۲۳۲ نفر در دیوار خودرو،  ۳۸۵ نفر در عملیات دیوار و ۱۴۲ نفر در پشتیبانی دیوار مشغول به فعالیت بودند. همچنین کاربرانی که از امکانات ما استفاده می‌کردند و کسب‌ وکارهای خود را از طریق دیوار پیش می‌برند، عدد ۴/ ۱ میلیون کاربر برآورد شده است. این مسیر در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دارد و ما همچنان خود را موظف می‌دانیم که به هموطنان خدماتی ارائه کنیم که بتوانند از طریق دیوار کسب درآمد کنند.

 دیوار با چه چالش‌هایی مواجه است

آرمندهی با اشاره به چالش‌های این اپلیکیشن گفت: در شرایطی کسب ‌وکارهای آنلاین پیوسته با چالش‌هایی مواجه‌ هستند که کسب‌‌وکارهای سنتی هرگز با آنها مواجه نمی‌شوند. بازار مدرن، طبیعتا چالش‌های به روزی نیز دارد و از بین همه‌ مشکلات که در دیوار با آنها روبه‌رو هستیم، مهم‌ترین چالش که نه تنها دیوار، بلکه تمام کسب ‌وکارهای آنلاین ایرانی در حال حاضر با آن مواجه هستند طرح صیانت است.  وی افزود: در شرایط فعلی و در نهایت این طرح زمینه‌ساز ایجاد انحصار دولتی در بازار‌ها خواهد شد. به واسطه اتفاق‌های مطرح شده، بخش خصوصی دیگر نمی‌تواند در فضای آنلاین فعالیت داشته باشد. همچنین این طرح زمینه‌ساز مشکلات نیروی انسانی نیز خواهد شد، چرا که طی این سال‌ها به سختی می‌توانستیم نیروهای متخصص خود را مجاب به ماندن در کشور کنیم، اما اکنون و با آغاز گفت‌وگوها درباره طرح جنجالی اخیر، دیگر توان مجاب کردن آنها را نداریم.