شرکت‌های فولادی نگران سهمیه‌بندی گاز

با توجه به آمار ارائه‌شده توسط شرکت ملی گاز، پیش‌بینی شده که حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز در ایام پیک، مصرف را کاهش دهند که این اقدام بدون برنامه‌ریزی مناسب و لحاظ نکردن اطلاعات واقعی از همه صنایع، موجب آسیب جدی به تولید فولاد کشور خواهد شد.

برآورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بر این است که اگر ۳۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال تولید شود، پیک مصرفی گاز واحدهای احیای مستقیم حدود ۲۹میلیون مترمکعب در روز است. در بخش گندله‌سازی تقریبا یک‌پنجم این مقدار و در بخش نورد و فولادسازی‌ها هم تقریبا معادل گندله‌سازی مصرف گاز وجود دارد. بنابراین کل مصرف زنجیره فولاد به حدود ۴۵ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که معادل ۷درصد مصرف گاز کشور می‌شود. براساس آمارهای ارائه شده، ترکیب مصرف گاز در کشور به گونه‌ای است که حدود ۱۱درصد خوراک پتروشیمی، ۹درصد سوخت پتروشیمی، ۴۱‌درصد مصارف خانگی، ۲۵‌درصد صنعت، ۲‌درصد کشاورزی، ۴‌درصد تجاری، ۶‌درصد حمل و نقل و ۷‌درصد کل زنجیره فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.

 مصرف گاز در زنجیره فولاد ۷درصد است

حدود ۹۰‌درصد فولاد کشور به روش احیای مستقیم تولید می‌شود که گاز طبیعی در این واحدها به‌عنوان خوراک است که قابل جایگزینی با سایر انرژی‌ها نیست. با توجه به این شرایط یکی از دغدغه‌های واحدهای تولید آهن‌اسفنجی، سهمیه‌بندی گاز یا افزایش قیمت است؛ چراکه این واحدهای تولیدی به سوخت گاز تنها به عنوان سوخت نگاه نمی‌کنند، بلکه به عنوان خوراک اولیه خود به آن نیاز دارند، در غیر این صورت تولید آن خواهد خوابید.

در همین راستا مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: با قطع شدن برق طی سال‌جاری در واحدهای زیرمجموعه هلدینگ ماهان طی دو ماه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان دچار ضرر و زیان شدیم. اکنون نیز با نزدیک شدن به فصل سرما نگران قطع شدن گاز برای واحدهای فولادسازی هستیم، این در حالی است که با کاهش میزان تولید از سوی واحدهای فولادسازی میزان تولیدات آنها نیز کاهش می‌یابد و به نوبه خود سبب افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار و به‌دنبال آن مسکن و ساخت و ساز می‌شود.

محمدحسین بصیری در ادامه با اشاره به میزان مصرف گاز یکی از واحدهای هلدینگ ماهان خاطرنشان کرد: در یکی از واحدهای ما در سال حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که میزان مصرف گاز در کل زنجیره فولاد به ۷‌درصد می‌رسد که نسبت به سایر صنایع دیگر یا مصارف خانگی آمار بسیار بالایی به‌شمار نمی‌رود.

وی همچنین درباره مصرف انرژی در واحدهای فولادسازی به صورت کلی عنوان کرد: در زمینه مصرف آب و برق نیز در واحدهای فولادسازی وضعیت بر همین منوال است، به عبارت دیگر، فولادسازی در قیاس با سایر واحدهای صنعتی در کشور یا در مقایسه با بخش‌هایی همچون بخش کشاورزی یا خانگی، آب، برق و گاز بالایی مصرف نمی‌کند، اما در سهمیه‌بندی که دولت برای کارخانه‌ها اعمال می‌کند، این موضوع به‌درستی بررسی و رصد نمی‌شود. بصیری با تاکید بر این موضوع که در اختیار بودن گاز برای واحدهای فولادسازی به‌ویژه واحدهای احیای مستقیم که آهن‌اسفنجی تولید می‌کنند یک مزیت نسبی به‌شمار می‌رود، توضیح داد و گفت: اگر قیمت گاز در فولادسازی که به عنوان مزیت در نظر گرفته می‌شود، افزایش پیدا کند، دیگر تولیدات واحدهای تولید آهن اسفنجی به‌صرفه نخواهد بود و این به‌صرفه نبودن به سایر بخش‌های زنجیره فولاد تا محصولاتی که در بازار به فروش می‌رسد تا قیمت ساخت و ساز و مسکن نیز سرایت خواهد کرد و به نوبه خود می‌تواند سبب تورم دیگری در بازار شود.

 دولت در سهمیه‌بندی گاز هوشمندانه عمل کند

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه با تاکید بر این موضوع که ما از دولت می‌خواهیم که در سهمیه‌بندی گاز در فصل زمستان هوشمندانه و علمی اقدام کند، تصریح کرد: تقاضای ما از دولت این است که براساس برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندی گاز واحدها را سهمیه‌بندی کند.

بصیری در ادامه با اشاره به افزایش قیمت گاز طی یکی دو سال گذشته خاطرنشان کرد: موضوع دیگر افزایش قیمت گاز است که با چندین برابر شدن قیمت آن، واحدهای تولید آهن‌اسفنجی را با مشکل همراه کرده است. در حقیقت با افزایش قیمت بیشتر گاز امکان دارد که دیگر این واحدها صرفه اقتصادی نداشته باشند، چراکه مبنای ایجاد این واحدها، براساس مزیت نسبی گاز ارزان بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: باز تاکید دارم که مصرف گاز برای واحدهای فولادسازی یک مزیت محسوب می‌شود که در سهمیه‌بندی دولت باید به این موضوع توجه ویژه شود.