در سال‌های نه‌چندان دور بسیاری از تبلیغات تلویزیونی را آگهی‌ها و تیزرهای مربوط به پنجره‌های دوجداره تشکیل می‌دادند، اما امروزه با رکود عمیق در صنعت ساختمان و پنجره‌های دوجداره ریزش نیرو به شدت این شرکت‌ها را به مرحله سخت تولید و فروش کشانده است.

اغلب تولیدکنندگان عنوان می‌کنند که سال‌هاست رکود حاکم بر صنعت ساختمان باعث شده شرکت‌های وابسته به این صنعت دچار ریزش نیرو شوند و گران شدن بی‌حساب و کتاب پنجره‌های دوجداره اکثر سازندگان و انبوه‌سازان مسکن را به استفاده از اجناس بی‌کیفیت و ارزان کشانده است. در این میان خود تولیدکنندگان نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که عرصه را بر آنها تنگ کرده است.

 عرصه بر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت تنگ شده است

در همین راستا مدیرعامل شرکت عایق کویر یزد گفت: به دلیل اینکه قدرت خرید مشتریان کاهش پیدا کرده است، به کیفیت محصول توجهی نمی‌شود و غالبا ارزان‌قیمت بودن محصول، مدنظر است که به همین سبب، تولیدکنندگان محصولات باکیفیت، با کوچک‌تر شدن بازار خود، ضررهای سنگینی را متحمل می‌‌شوند.

سید‌رضا اخوان‌دستمالچی گفت: در حال حاضر، با ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت اسمی، محصول تولید می‌کنیم؛ چراکه تمام فعالیت ما وابستگی مستقیم به صنعت ساختمان‌ دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که نامساعد به نظر می‌رسد و همچنین شیوع پی‌درپی موج‌های گوناگونی از ویروس کرونا، صنعت ساختمان راکد شده و قدرت خرید مشتریان نیز کاهش یافته است؛ بنابراین با میزان سفارش کمتری از سوی مشتریان مواجه هستیم.

این تولیدکننده در و پنجره‌های آلومینیومی ‌در ادامه عنوان کرد: در خصوص تامین مواد اولیه از منابع داخلی، پروفیل آلومینیومی ‌موردنیاز خود را از شرکت‌هایی مانند ویستابست، وین‌تک و آکپا خریداری می‌کنیم و تاکنون به مشکل خاصی در این زمینه برنخورده‌ایم. مشتریان ما هم پیمانکاران صنعت ساختمان هستند و طی پنج ماه ابتدایی امسال، با کاهش تقاضا روبه‌رو بودیم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه قدرت خرید مشتریان کاهش پیدا کرده است، به کیفیت محصول توجهی نمی‌شود و غالبا ارزان‌قیمت بودن محصول، مدنظر است که به همین خاطر، تولیدکنندگان محصولات باکیفیت، با کوچک‌تر شدن بازار خود، ضررهای سنگینی را متحمل می‌‌شوند. کار ما بر اساس کیفیت است و با توجه به افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش چشمگیری پیدا کرده، خیلی به دنبال کیفیت محصولی که خریداری می‌کنند نبوده و صرفا به مقرون‌به‌صرفه بودن خرید خود فکر می‌کنند.

اخوان‌دستمالچی در تشریح معضلات به وجود آمده در سال ۱۴۰۰، پیش‌تر به فلزات آنلاین گفته بود: مشکلات متعددی در سال ۱۴۰۰ به وجود آمد که گریبان تولیدکننده را گرفت که یکی از مهم‌ترین آنها، سرمایه‌ در گردش شرکت است؛ همان‌طور که پیداست به هر میزانی که مواد اولیه افزایش قیمت بیابد، باید سرمایه‌ در گردش شرکت‌ها نیز بیشتر و قوی‌تر شود که باید برای تامین آن به بانک‌ها مراجعه کرد که به علت این گرانی‌ها، بدهی به بانک‌ها و موسسات مالی افزایش پیدا می‌کند. البته هرچه یک تولیدکننده در بانکی که از آن تسهیلات و وام دریافت می‌کند خوش‌حساب باشد نیز در فرصت پیدا کردن برای پرداخت بدهی، خوش‌شانس‌تر است. به جهت ۲۸ سال سابقه بانکی خوبی که داریم، با بانک‌ها در دریافت تسهیلات و پرداخت اقساط، مشکلی نداریم.

  برای رونق صنعت نیازمند ارتباط با جهان هستیم

همچنین مدیرعامل شرکت آلومینیوم کوپال اصفهان با اشاره به شرایط تولید در یک سال گذشته بیان کرد: خوشبختانه وضعیت تولید ما در یک سال اخیر خوب بود، اما متاسفانه در زمینه تخصیص ارز با مشکلاتی مواجه بودیم.

مهران رضاییان اظهار کرد: ما در یک سال اخیر واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه داشتیم که در زمینه تخصیص ارز مشکلات بسیاری داشتیم. زمان تخصیص ارز طولانی‌مدت شده و ما حدود ۵ ماه است که در نوبت قرار داریم. وی درباره تاثیر کرونا نیز تصریح کرد: همه‌گیری کرونا چندان روی فعالیت ما تاثیر نداشت، زیرا بازار ما بیشتر به افزایش و کاهش قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهد. به هر میزان به سمت افزایش قیمت‌ها می‌رویم، تقاضا در بازار بیشتر می‌شود. به گفته رضاییان، در کنار تخصیص ارز، قطع برق واحدهای صنعتی از دیگر موانعی است که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است. وی در ادامه افزود: برای رونق صنعت نیازمند ارتباط با دنیا و واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی هستیم. متاسفانه امروز به دلیل تحریم‌ها شاهد نظام واسطه‌گری در محصولی همچون منیزیم هستیم که منجر به افزایش قیمت می‌شود. نبود چنین ارتباطی کار ما  را سخت کرده است.

  ریزش نیرو در بازار در و پنجره

اما در این میان مدیرعامل شرکت پنجره‌سازان پاسارگاد معتقد است وضعیت اقتصادی بی‌ثبات باعث شده تا از سال ۹۵ اغلب تولیدکنندگان در و پنجره و شیشه‌های دوجداره به تعدیل نیرو روی بیاورند. محمد تاجری گفت: رشد قیمت‌ها در بازار ارز و در نتیجه رشد تورم باعث شده تا این روزها بازار در و پنجره و شیشه دوجداره با یک وضعیت مبهم و ریزش نیرو روبه رو شود. رشد نرخ دلار باعث شده هر هفته قیمت‌ها در بازار در و پنجره دوجداره دستخوش تغییر و تحول شود. مدیرعامل شرکت پنجره‌سازان پاسارگاد در ادامه با بیان اینکه استفاده از اجناس ارزان و بی‌کیفیت تنها به بالای شهر یا پایین شهر محدود نمی‌شود، گفت: اغلب سازندگان مسکن بر این باور هستند که با استفاده از اجناس بی‌کیفیت می‌توانند در قیمت تمام شده مسکن سود بهتری نصیب خود کنند. وی در نهایت گفت: درخواست ما از دولت این است که اگر نرخ دلار قرار است افزایش یابد، یک بار برای همیشه این اتفاق رخ دهد. ثبات قیمت دلار که تمام کالاها خود را با قیمت آن تطبیق می‌دهند می‌تواند به تولید کالا در کشور و ثبات قیمت‌ها کمک کند.