پذیره‌نویسی  سهام «تجلی» در آینده نزدیک

 هدایت نقدینگی، هدف عرضه سهام تجلی

در ابتدای این نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی اولین شرکت سهامی عام پروژه را در بازار سرمایه عرضه می‌کند. هدف از عرضه سهام تجلی، هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های بزرگ و مشارکت مردم در تولید و آبادانی کشور است.

به گفته امیرحسین نادری با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه می‌توان تامین مالی تولید و توسعه را انجام داد و هدف شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات همین است. در عین حال، مردم نیز در پروژه‌های پربازده شریک می‌شوند.

مدیرعامل «و معادن» اظهار کرد: موانع فعالیت شرکت‌های پروژه‌محور در بازار سهام برطرف شده و به نظر می‌رسد با این کار شرکت‌های دیگری از این نوع وارد بازار سرمایه خواهند شد.

به گفته مدیرعامل شرکت «ومعادن» قیمت کامودیتی‌ها امروز در بالاترین حالت است و درآمد شرکت‌های معدنی در هیچ دوره‌ای به این اندازه نبوده به همین دلیل باید از این فرصت بهره‌برداری کرد. وی افزود: این شرکت فرصت مناسبی است تا بتوانیم از پتانسیل کشور بهره‌برداری کنیم؛ درواقع با توجه به سرمایه مردم پروژه‌هایی تعریف و تولید شغل و ثروت ملی می‌کند.

 ۵ پروژه بزرگ زنجیره فولاد در دستور کار تجلی

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در این نشست خبری گفت: شرکت تجلی ۵ پروژه بزرگ زنجیره فولاد را در قالب سه شرکت شامل شرکت فولاد سرمد ابرکوه، فولاد شرق خراسان و فولاد غرب ایرانیان دارد و از افزایش سرمایه برای تامین منابع این پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کند. به گفته وی شرکت فولاد سرمد ابرکوه دارای سه پروژه آهن اسفنجی یک‌میلیون تنی، فولادسازی ۶۰۰هزار تنی و ساخت کلاف است و بیشترین سرمایه‌گذاری تجلی متمرکز براین پروژه‌ها است. علی اکبری افزود: شرکت فولاد شرق خراسان نیز با ۵/ ۲ میلیون تن کنسانتره که قابلیت افزایش به ۵ میلیون تن را د‌ارد از دیگر پروژه‌های تجلی است.

وی همچنین فولاد غرب ایرانیان با هدف تولید یک‌میلیون تن گندله و اسکله بندر عباس برای کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی را از دیگر پروژه‌های تجلی عنوان کرد. وی ادامه داد: درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها باعث افزایش قیمت سهام تجلی در تابلوی فرابورس خواهد شد و این شرکت بهترین پروژه‌ها را در زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی شامل کنسانتره‌سازی تا گندله‌سازی، تولید آهن‌اسفنجی و تولید محصولات فولادی در تملک خود دارد. علی‌اکبری گفت: «تجلی» از سویی عرضه اولیه و از سوی دیگر افزایش سرمایه و سلب حق تقدم را دارا است. وی افزود: سرمایه‌گذاران به دنبال آن بودند که پروژه‌هایی در «تجلی» معرفی شود که توجیه اقتصادی داشته و بتواند در عرضه اولیه برای خرید سهامداران جذاب باشد.

علی‌اکبری در‌باره میزان موفقیت عرضه سهام «تجلی» گفت: با توجه به اینکه هر سهم تجلی با قیمت پایه ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم عرضه می‌شود جذابیت زیادی برای سهامداران دارد. چرا که در بدترین شرایط بازار بورس هم قیمت سهام تجلی پایین‌تر از ۱۰۰ تومان نخواهد آمد و پایین‌تر از این قیمت، سهامداران عمده سهام را خریداری خواهند کرد. وی تصریح کرد: یک سال پیشرفت پروژه‌های تجلی در ارزش‌گذاری سهام این شرکت لحاظ نشده تا برای سهامداران جدید ارزنده باشد.

 خبرهای خوش از تولید ممبران آب‌شیرین ‌کن

همچنین مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این نشست خبری با اشاره به اینکه کشور با خشکسالی روبه‌رو است، افزود: با اهتمام دولت و شرکت‌ها، امیدوارم پروژه‌های انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و خراسان تداوم یابد و خطوط جدید هم به زودی اجرایی شود.

 ناصر تقی‌زاده افزود: چادرملو به زودی خبرهای خوبی در حوزه تولید ممبران آب‌شیرین ‌کن در کشور اعلام می‌کند و کشور در این زمینه به خودکفایی می‌رسد. با تولید ممبران در داخل کشور، هزینه تمام‌شده شیرین‌سازی آب دریا پایین می‌آید. مدیرعامل این شرکت اضافه کرد: چادرملو حدود ۸۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید تعریف کرده که عمده پیمانکاران آن مشخص و مابقی تا پایان سال مشخص می‌شود. وی تاکید کرد: اولویت قطعی ما برای این پروژه‌ها همکاری با شرکت «تجلی» خواهد بود.