اصول مهم در انتخاب صرافی معتبر

همین امر باعث شده تا صرافی‌های بومی‌ در راستای تامین نیازهای سرمایه‌گذاران ایرانی تاسیس شوند. با این حال برخی از کاربران ایرانی، فعالیت در صرافی‌های خارجی را ترجیح می‌دهند، اما باید توجه داشت که معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی ممکن است خطراتی را هم برای ایرانیان به همراه داشته باشد.

 امنیت از ملزومات سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌ها

در همین راستا مدیرعامل صرافی بیت ایمن گفت: امنیت یکی از ملزومات سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای به خصوص سرمایه‌گذاری در صرافی‌های خارجی است، به همین جهت انتخاب صرافی مطمئن که امنیت دارایی را از هر نظر تضمین کند در اولویت اول قرار دارد. به باور محمد بخشی،  ایجاد اطمینان خاطر  برای سرمایه‌گذاران هدف اصلی  صرافی‌های ارز دیجیتال است.

وی با توجه به امکان بلوکه شدن پول‌های ایرانیان در صرافی‌های خارجی کاربران گفت: اعتبار یک صرافی و امکان اعتماد به آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه کاربران می‌تواند یکی از این موارد باشد که می‌توان آن را با کاوش در فضای مجازی به خوبی بررسی کرد. میزان پیشرفت صرافی و کیفیت خدمات آن از بدو تاسیس تا کنون هم می‌تواند مهر تاییدی بر اعتبار یک صرافی باشد. گذشته از این تخصص اعضای صرافی اهمیت بسیار بالایی دارد و با بررسی سوابق اعضا و نحوه عملکرد آنها اعتماد به صرافی راحت‌تر است. راه‌های دیگری هم برای سنجش کیفیت یک صرافی وجود دارد که شفافیت ارائه خدمات و احترام به کاربران از مهم‌ترین آنها هستند.

بخشی در ادامه گفت: غیر از سطح امنیت نکات دیگری هم وجود دارد که باید پیش از انتخاب یک صرافی به آن توجه شود. نکاتی از جمله سرعت پلت‌فرم، تنوع رمز ارزها، شبکه‌های تحت پشتیبانی، اختلاف پایین قیمت خرید و فروش، زمان واریز و برداشت، حجم صف‌های معاملاتی (عمق بازار) یک صرافی، پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته و… در گزینش یک صرافی ارز دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارند. با در نظر گرفتن هر یک از این فیلترها، لیست گزینه‌های موجود برای انتخاب کوتاه‌تر می‌شود. در نهایت صرافی‌های اندکی هستند که بتوانند اکثر استانداردهای ممکن را رعایت کنند. هرچه یک صرافی در رعایت این استانداردها موفق‌تر عمل کند بالطبع اعتماد به آن راحت‌تر است. از طرفی با جست‌وجوی سوابق صرافی در فضای اینترنت و جویا شدن نظرات کاربران می‌توان این کار را به نحوی راحت‌تر انجام داد.

به اعتقاد مدیر عامل صرافی بیت ایمن در‌جا زدن یک صرافی امکان پیشرفت را از کاربران می‌گیرد و آنها را در یک حصار محدود می‌کند. در همین راستا باید اضافه کردن کوین‌های آینده‌دار و محبوب کاربران در دستور کار صرافی‌ها باشد. همچنین افزودن امکانات معاملاتی کارآمد برای جذب کاربران از صرافی‌های خارجی به داخلی نیز از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های مهم این شرکت‌ها است.

بخشی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امکاناتی مانند قابلیت استفاده از شبکه‌های انتقال ،TRC۲۰ ،ERC۲۰   BEP۲۰ و BTC تجربه‌ای ایده‌آل را برای کاربران به ارمغان می‌آورد بنابراین صرافی‌های معتبر باید برای فراهم کردن این شبکه‌ها اهتمام داشته باشند.

 امنیت  صرافی‌های ایرانی بالاتر از  نمونه‌های خارجی 

وی در مورد مقایسه صرافی‌های ایرانی و خارجی افزود:‌ به سهولت می‌توان متوجه شد که صرافی‌های ایرانی می‌توانند با نمونه‌های خارجی آن در یک جایگاه قرار بگیرند. علاوه بر این با داشتن آدرس حقوقی ثبت شده و فعالیت قانونمند زیر نظر پلیس فتا از امنیت بیشتری نیز برخوردار هستند. بر این اساس می‌توان به آینده صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال و افزایش فعالیت کاربران ایرانی در آنها امیدوار بود. این مشارکت در گسترش استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمز ارز می‌تواند موجب پیشرفت اقتصادی کشور و مقابله با تحریم‌ها شود و تمام کسانی که خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی را انجام می‌دهند به نوعی در این پیشرفت سهیم هستند.

بخشی درهمین راستا ادامه داد: صرافی‌های ایرانی با ارائه امکانات متنوع و اندیشیدن تدابیر امنیتی گوناگون، خیال کاربران را از بابت سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی (رمز ارز) راحت می‌کنند. البته میزان امنیت هر صرافی بسته به سیاست‌های داخلی و لایه‌های امنیتی آن متفاوت است، اما در هر صورت تمام سعی ما بر این است که بتوانیم بستری مناسب را برای خرید و فروش رمز ارز در ایران فراهم کنیم. داشتن آدرس حقوقی معتبر و فعالیت زیر نظر پلیس فتا می‌تواند از دلایل برتری امنیتی ما نسبت به رقبای خارجی باشد. گرچه همه چیز در امنیت خلاصه نمی‌شود و صرافی‌های ایرانی باید استانداردهای دیگری را هم برای جلب رضایت کاربران رعایت کنند.

وی در نهایت افزود: با توجه به فشارهای کشورهای خارجی و وضع تحریم‌های گوناگون اقتصادی، فعالیت ایرانیان در صرافی‌های خارجی دارای ممنوعیت‌هایی است. بارها در طول ادوار مختلف شاهد بوده‌ایم که صرافی‌های خارجی دارایی ایرانیان را بدون هیچ توضیحی مسدود کرده‌اند یا پیغام‌های هشدارآمیزی را به کاربران ایرانی ارسال کرده‌اند. این عوامل باعث تشدید نگرانی ایرانیان درباره سرمایه‌گذاری در صرافی‌های خارجی شده است.

p26- (1) copy