راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه رمزارزها

یادآور می‌شود مطابق بند ۹ اساسنامه موظف به آشناسازی اقشار مختلف و پاسخ به کاربران پیرامون پرسش‌های مربوطه است. با توجه به تنوع و خلأ آموزش صحیح برای هر دو سمت فرصت‌ها و مخاطرات در حوزه بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال این بیانیه را به استحضار کاربران انجمن و عموم می‌رساند.

در این بیانیه آمده است: در حال حاضر سبد‌های مختلفی مانند بازار بورس، کالا، املاک و دارایی‌های دیجیتال به عنوان بخشی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند.

ورود کاربران به حوزه خرید دارایی‌های دیجیتال بدون مطالعه درباره چیستی بلاک‌چین و مفاهیم پایه کلید عمومی، خصوصی و کیف پول‌ها، ریسک‌های متعدد و عواقب نامطلوبی دارد.

در ادامه این بیانیه عنوان شده کاربران نباید تمام دارایی خود را در یک سبد در نظر بگیرند و لازم است ریسک‌ها، نوسانات، نقدشوندگی و سایر پارامتر‌های هر نوع از سبد‌های مختلف را بشناسند. همچنین بهتر است به سپیدنامه (شامل مشخص نمودن تعداد نهایی و مالکیت آنها و نحوه آزاد‌سازی هر توکن و محل نگهداری آن و نحوه گسترش و ابعاد اقتصادی و...) هر دارایی دیجیتال توجه داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای ایجاد یک دارایی دیجیتال شامل (و نه فقط) برنامه‌نویسی فنی (گاه زمان بسیار اندک برای خود توکن یا کوین و چند هفته برای وب‌سایت)، نگارش سپید‌نامه می‌شود. بنابراین مطالعه درباره این دو موضوع باعث کاهش ریسک کاربران می‌شود.

در بخش دیگر این بیانیه تاکید شده   هر توکن یا کوین، موجودیت رمزنگاری شده‌ای است و یک ارزش یا یک خدمت یا کالا را نمایندگی می‌کند. بنابراین حتما باید به صحت ادعا‌های صادر کننده (در صورت متمرکز بودن) دقت کافی شود. و باید توجه داشت نگهداری دارایی‌های دیجیتال در پلت‌فرم‌های تبادل خارجی (خصوصا آنها که احراز هویت را آسان می‌گیرند) ریسک بسیار بالایی دارد و بلوکه کردن ناگهانی دارایی مردم ایران برای آنها مسبوق به سابقه است.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است هرگونه ارسال ایمیل یا پیامک از سمت افراد نا آشنا یا مربوط به دامنه‌های کیف پول‌ها یا پلت‌فرم‌های تبادل دارایی دیجیتال که درخواست کلمات خصوصی (بازیابی کلید خصوصی دارایی دیجیتال) یا ورود به لینک‌های نامربوط غیر از خود دامنه اصلی خدمت نرم‌افزاری را دارند که ریسک سرقت اطلاعات (فیشینگ) را ایجاد می‌کنند باید از مبادی رسمی‌هر کسب و کار کسب اطلاعات کرد. این موارد در حالی عنوان می‌شود که کلاهبرداری‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به وعده‌های پرداخت سود ثابت اشاره کرد. باید بدانیم پرداخت سود ثابت صرفا برای ارز رایج هر کشور و در حیطه اختیار دولت‌هاست و با توجه به نوسانات بازار‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین وعده رشد قیمت قطعی برای یک توکن یا کوین و ادعای تضمین سود امکان‌پذیر نیست.

در پایان این بیانیه به نمونه کلاهبرداری اشاره و در آن عنوان شده از دیگر نمونه‌های کلاهبرداری دستکاری بازار (پامپ و دامپ) است به این صورت که گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، یا افرادی که شناخته شده هستند مردم را ترغیب می‌کنند که در یک ساعت مشخص یک دارایی دیجیتال را خریداری کنند که اکثرا بر خرید و نگهداری تا اهداف بالاتر تاکید می‌‌‌کنند و غالب افراد شرکت کننده در این برنامه بازنده‌های سرمایه خود هستند. طبعا این کلاهبرداران در عدد‌های بالا‌تر سفارش فروش می‌گذارند. این نوع از کلاهبرداری در اکثر کشور‌ها جرم‌شناسی شده است.

موارد گفته شده، تنها بخشی از ریسک‌های این حوزه است و جایگزین نظرات قانون‌گذار نیست؛ کاربران این حوزه باید همواره از مشاوران متخصص یا وکیل شخصی بهره‌گیری کنند.