جایگاه پرداخت الکترونیک سامان در بین ۲۰ شرکت برتر جهان

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» نگاهی دقیق به آخرین شماره این نشریه‌ بین‌المللی که جزئیات و موضوعات مالی و اقتصادی را در سراسر دنیا بررسی می‌کند، نشان می‌دهد در این فهرست بیش از ۷ شرکت ایرانی به‌چشم می‌خورند که توانستند در میان فهرست ۱۵۰ شرکت برتر دنیا در ردیف‌های متفاوت بنشینند. اما آنچه  سپ را از دیگر شرکت‌های ایرانی جدا می‌کند، قرار گرفتن آن در میان فهرست ۲۰ شرکت برتر دنیاست. شرکت پرداخت الکترونیک سامان در میان۱۵۰ PSP برتر جهان در سال ۲۰۲۰ با یک پله صعود نسبت به سال قبل، در رتبه ۱۵ برترین‌های دنیا نشست. کارشناس‌های این نشریه بین‌المللی که هرسال عملکرد بیش از ۱۵۰ شرکت پرداخت الکترونیک جهان را بررسی می‌کنند در گزارش‌های خود میزان تراکنش و عملکردهای شفاف و روبه‌رشد در خدمات پرداخت را در تمامی ‌شرکت‌های شناخته شده و معتبر دنیا و همچنین شرایط رشد یا افت آنها را به‌طور دقیق بازنگری و سپس فهرست نهایی را منتشر می‌کنند.

موضوع جالب این است که در این فهرست نام بسیاری از شرکت‌ها از کشورهای توسعه‌یافته و برتر جهانی به چشم می‌خورد که در ردیف‌های پایین‌تری از سپ و حتی ۲۰ شرکت برتر دنیا نشسته‌اند. پرداخت الکترونیک سامان تنها در آخرین گزارش بین‌المللی امسال نیلسون ریپورت مطرح نشده بود، بلکه مدتی است در گزارش‌های ماهانه شاپرک نیز تغییراتی را در میان رتبه‌های خود و رقبا ایجاد کرده که نام و نشانی درخشان‌تر از سال‌های قبل در صنعت پرداخت کشور بر‌جای گذاشته است.

حسین واعظ‌قمصری، مدیرعامل شرکت در پاسخ این سوال که سپ چگونه به درخشش امروز رسید به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «طبق برنامه استراتژیکی که در سال ۹۵ تدوین کردیم، کسب سهم بازار اول کشور در افق ۱۴۰۰ را به عنوان یکی از اهداف پیش‌بینی کرده بودیم. یعنی اگر شما ترند حرکتی شرکت را از همان سال تاکنون بررسی کنید به‌خوبی می‌بینید که این روند دقیقا به‌طور سالانه به‌دست آمده و هر سال حدود یک‌درصد سهم بازار ما اضافه شده است. بنابراین درخشش مورد نظرتان، موضوعی نیست که مقطعی و ناگهانی به‌دست آمده باشد. روند برنامه‌ریزی‌ها در مسیر اهداف استراتژیک در حال پیگیری است، یعنی اول شدن هدف غایی شرکت نبوده، یکی از اهداف تعیین شده در این مسیر بوده که امروز محقق شده است.»

به گفته او «اندیشه شکل‌گیری چنین مجموعه‌ای که امروز یکی از بازوهای اصلی پرداخت الکترونیک کشور به شمار می‌آید بر ارائه خدمات نوین و نوآورانه در صنعت پرداخت بوده است، بدیهی است در این مسیر تلاش همکاران من هم با این رویکرد به نتیجه رسیده و در مسیر این اهداف حرکت کرده است. موضوع مهمی‌ که وقتی به تاریخچه فعالیت شرکت نگاه می‌کنید به‌خوبی این تلاش را می‌بینید. سپ نه تنها در کسب مجوز و آغاز فعالیت‌ها اولین شرکت بوده، بلکه در ارائه خدمات‌ نوآورانه هم همیشه پیشقدم بوده است و قدرت خود را در ارائه محصولاتی مطابق با خواسته مشتری به‌خوبی نشان داده است.»

سپ اولین شرکتی است که در سال ۱۳۸۳ موافقت اصولی بانک‌مرکزی را به عنوان PSP دریافت کرد و از همان سال‌ها، قدم‌های محکمی‌برای تحول و اتفاقا به‌روزرسانی شیوه‌های پرداخت در ایران برداشت. موضوعی که در تمامی ‌توضیحات قمصری به‌خوبی رد پای آن دیده می‌شود: «در سال ۸۴، ارائه راهکار پرداخت اینترنتی با ثبت اولین تراکنش پرداخت اینترنتی برای شرکت حمل و نقل ریلی رجا، تحولی را در این صنعت به‌وجود آورد که به سرعت بعد از این اقدام موفق شرکت‌های هواپیمایی و فروش بلیت پرواز‌ها با توجه به نیاز به فروش آنلاین‌ مشتاق استفاده از این خدمت جدید شدند و تقاضای بازار از آن روز تا به امروز به‌طور کلی تغییر کرد. در ادامه با ایجاد این بستر نو و پرداخت اینترنتی با توجه به نیاز بازار، سپ اولین مسیر پرداخت آنلاین قبوض و اولین فروش اینترنتی شارژ کارت تلفن همراه را هم به نام خود ثبت کرد.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان، به این دستاوردها، ثبت اولین تراکنش USSD با کد دستوری #۷۲۴* و توسعه خدمات در این روش پرداخت در سال ۱۳۹۱  را هم اضافه می‌کند: « تغییری که این ابزار پرداخت در صنعت ایجاد کرد باعث شد، همه بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، به‌دنبال کد دستوری اختصاصی رفتند و به سرعت پرداخت UUSD یکی از در دسترس‌ترین ابزار پرداخت شناخته شد.»

اما هیچ‌وقت کار در سپ در این نقطه تمام نمی‌شود و همیشه موتور نوآوری در میان خانواده بزرگ آنها روشن است. این را واعظ‌قمصری هم مدام در گفته‌هایش تکرار می‌کند و می‌گوید: «متخصصان جوان همکار من در سپ، با اینکه این بستر تحولی را در ایران ایجاد کردند به‌سرعت بعد از توسعه اینترنت و البته علاقه مردم به استفاده از گوشی‌های هوشمند در سال ۹۳ با معرفی اپلیکیشن ۷۲۴، بازهم مسیر نویی برای پرداخت پیش‌روی نظام پرداختی کشور گذاشتند و حالا با تلاش بی‌وقفه آنها این محصول، هم‌اکنون با رشد و به‌روزرسانی‌های مداوم آن و با بیش از ۱۰میلیون دانلود در مارکت‌های مختلف، از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های پرداخت در ایران است که با رابط کاربری ساده و سرعت بالای خود توانسته است محبوبیت زیادی را در بین کاربران کسب کند.» گستردگی خدمات و محصولاتی که پرداخت الکترونیک سامان در صنعت پرداخت کشور ارائه کرده، نظر بخش بزرگی از مشتریان بازار را به خود جلب کرده است، آنچنان که به گفته قمصری «به‌طور کلی در صنعت پرداخت در کل کشور ۲میلیون و ۵۰۰هزار پذیرنده داریم که هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون پذیرنده از سراسر کشور از خدمات ما استفاده می‌کنند. یعنی با یک محاسبه ساده می‌بینید که ۴۰درصد از پذیرندگان کل کشور از مشتریان خوب پرداخت الکترونیک سامان هستند.»

همین تنوع محصولات، برنامه‌ریزی استراتژیک برای رشد و توسعه خدماتی و البته سازمانی، شفافیت در عملکرد و جلب رضایت مشتری، مهم‌ترین شاخص‌های بررسی بودند که نام  پرداخت الکترونیک سامان را در ردیف پانزدهمین شرکت نام‌دار و برتر جهان در سال ۲۰۲۰ نشانده. البته همین شاخص‌ها در کنار تلاش مداوم و پشتکار پرسنل آن در روند تغییرات و جابه‌جایی میان رقبا در گزارش‌های شاپرک هم ستاره‌ای دیگر در داخل کشور را به نام سپ روشن کرده است. برای همین اگر الان شرکت پرداخت الکترونیک سامان را با شرکت‌های هم‌تراز خودش در بورس مقایسه کنید می‌بینید که بالاترین ارزش‌ را دارد و چند برابر شرکت‌های هم‌تراز خودش ایستاده. موضوعی که به‌خوبی نشان می‌دهد نه تنها متخصصان بین‌المللی یا کارشناس‌های ملی، بلکه فعالان عرصه بورس هم نقاط مزیتی سپ را شناسایی کرده‌اند و ارزش واقعی شرکت را تشخیص داده‌اند. با همه این موفقیت‌هایی که فهرست آن از چند صفحه می‌گذرد، قمصری افق روشن و چشم‌اندازی درخشان برای سپ می‌بیند. او علاوه بر اعلام آمادگی کامل مجموعه‌اش برای برقراری مسیرهای پرداخت الکترونیک در سطح جهانی برای دارندگان کارت‌های بانکی ایرانی و پذیرندگان ایرانی‌، سال‌های پیش‌روی سپ را هم این‌گونه توصیف می‌کند: «برنامه شرکت پرداخت الکترونیک سامان، در سال ۱۴۰۰ کاملا منطبق با چشم‌انداز این شرکت است و همه اقدامات اجرا شده در پنج‌ سال گذشته و سال‌های پیش‌رو مطابق با تحقق افق‌های پیش‌بینی شده یعنی تبدیل شدن به واسط مسلط بین مشتریان سپ است.»