برنامه فروش 570‌هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم سال

فروش ۵۷۰ هزار دستگاهی اما تنها مربوط به محصولات سواری است، بنابراین با در نظر گرفتن خودروهای تجاری و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی، کل فروش به بیش  از یک میلیون دستگاه (شاید حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه) می‌رسد. با در نظر گرفتن اینکه میزان فروش خودروسازان نزدیک به مقدار تولیدشان خواهد بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که تیراژ آنها نیز چیزی همین حدود (شاید کمی ‌بیشتر) خواهد بود. این تعداد هرچند در مقایسه با تیراژ سال ۹۹ بیشتر است، با این حال همچنان خودروسازان زیر ظرفیت، تیراژ خواهند داشت و در مقایسه با سال‌های قبل از تحریم، فروش‌شان هم بسیار کمتر خواهد بود.

این در حالی است که طبق برنامه وزارت صمت، تولید خودروسازان کشور در سال آینده باید به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند. همچنین وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که تولید خودرو در سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه برسد. در مورد تحقق این برنامه البته تردیدهای زیادی وجود دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند تیراژ ۳ میلیون دستگاهی در سال ۱۴۰۴ تحقق نخواهد یافت. البته لغو تحریم و کنار گذاشتن سیاست‌های دستوری در حوزه قیمت، می‌تواند وزارت صمت را در مسیر تحقق این برنامه قرار دهد، اما اینکه این اتفاق در سال ۱۴۰۴ رخ بدهد، در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.    

 سهم غالب تولید در اختیار ایران خودرو

اما در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو پیش‌بینی کرده که بیشترین فروش را در نیمه دوم سال خواهد داشت، همان‌طور که در نیمه ابتدایی نیز سهم غالب را به خود اختصاص داده است. طبق پیش‌بینی ایران خودرو، این شرکت در نیمه دوم امسال ۳۰۹ هزار و ۴۹۷ دستگاه محصول خواهد فروخت که تقریبا ۲۱۸هزار دستگاه بیش از شش ماه ابتدایی است. به فرض تحقق این برنامه، کل تولید ایران خودرو در سال جاری به کمی ‌بیش از نیم میلیون دستگاه می‌رسد. سهم غالب در برنامه‌ریزی ایران خودرو برای فروش نیمه دوم سال، به گروه پژو اختصاص دارد و کمترین میزان فروش نیز برای رانا در نظر گرفته شده است.

در حالت تفکیکی، ایران‌خودرویی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که در نیمه دوم سال حدود ۱۴۶ هزار دستگاه از محصولات خانواده پژو را به فروش برسانند. این در حالی است که فروش خانواده پژو در شش ماه ابتدایی امسال کمتر از ۱۳۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است. پس از پژو، ایران خودرو بیشترین سهم فروش نیمه دوم امسال خود را به دنا اختصاص داده، چه آنکه آماری ۴۸ هزار و ۵۰۵ دستگاهی برای فروش آن در نظر گرفته است. ایران خودرویی‌ها در نیمه نخست سال کمتر از ۲۱ هزار دستگاه دنا  فروختند. پس از دنا، اما سمند بیشترین فروش را در شش ماه دوم سال‌جاری به خود اختصاص داده است. ایران خودرو برنامه‌ریزی کرده که در در این بازه زمانی بالغ بر ۴۶ هزار دستگاه سمند بفروشد، که در مقایسه با نیمه نخست سال، تقریبا ۲۲ هزار دستگاه بیشتر خواهد بود. در برنامه آبی‌های جاده مخصوص برای فروش نیمه دوم امسال، آماری بالغ بر ۲۷ هزار دستگاهی نیز برای رانا در نظر گرفته شده است. در نیمه نخست سال تنها کمی‌ بیش از ۱۰ هزار دستگاه از این محصول فروخته شد.

ایران خودرو اما در کنار بازار داخل، سهمی ‌از فروش خود را نیز به صادرات اختصاص داده که البته رقم دندان‌گیری نیست، با این حال اگر محقق شود، دو برابر صادرات در نیمه نخست سال خواهد بود.  طبق برنامه ایران خودرو، صادرات این شرکت در نیمه دوم سال ۵ هزار و ۲۹۴ دستگاه خواهد بود که بیشتر آن در قالب قطعات است. همچنین بیشترین خودروی کامل صادراتی این شرکت، دنا با آماری ۴۴۴ دستگاهی خواهد بود.

 تیبا پرفروش‌ترین خودروی سایپا

دومین خودروساز بزرگ ایران که در نیمه نخست امسال ۱۷۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه محصول را فروخته، قصد دارد طی شش ماه دوم، بالغ بر ۱۹۴ دستگاه خودرو بفروشد. اگر این برنامه تحقق پیدا کند، کل فروش سایپا به حدود ۳۶۵هزار دستگاه خواهد رسید. بیشترین فروش در برنامه نیمه دوم سال سایپا به تیبا تعلق دارد و آریو نیز کمترین فروش را خواهد داشت.

طبق برنامه اعلامی ‌سایپا به بورس، این شرکت در شش ماه دوم امسال حدود ۱۵۴ هزار دستگاه تیبا خواهد فروخت که نسبت به نیمه ابتدایی سال، تنها چیزی حدود ۳هزار دستگاه بیشتر است. نارنجی‌های جاده مخصوص اما برای شاهین برنامه فروش ۲۵هزار و ۳۷۱ دستگاهی طی نیمه دوم امسال در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که در نیمه نخست امسال، فروش شاهین کمی ‌بیش از ۹ هزار دستگاه بوده است. شاهین جدیدترین محصول حال حاضر سایپا به شمار می‌رود که هرچند روانه بازار شده، اما هنوز تیراژ آن سرعت لازم را به خود نگرفته است. شاهین خودرویی به اصطلاح پایه برای سایپا به حساب می‌آید، چه آنکه محصولات دیگری نیز قرار است روی پلت‌فرم آن ساخته شود، از جمله آریا.

اما در نیمه دوم امسال اگرچه دیگر خبری از فروش پراید در مدل سواری نخواهد بود (طبق برنامه‌ریزی سایپا)، با این حال فروش وانت پراید ادامه پیدا می‌کند. سایپایی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند در نیمه دوم سال حدود ۱۵ هزار دستگاه وانت پراید بفروشند. به فرض تحقق این برنامه، فروش وانت پراید در مقایسه با نیمه نخست امسال حدودا ۳‌هزار و ۵۰۰ دستگاه بیشتر خواهد بود. در برنامه‌ریزی این شرکت خبری از فروش سراتو و چانگان نیست، با این حال فروشی ۱۱۴ دستگاهی برای آریو در نظر گرفته شده است. در نیمه نخست امسال، سایپایی‌ها یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان فروخته‌اند. در ستون مربوط  به صادرات سایپا برای نیمه دوم سال اما رقم صفر درج شده که مشخص نیست آیا معنای آن عدم صدور محصولات این شرکت در نیمه دوم سال است یا اینکه سایپایی‌ها از اعلام برنامه‌شان در این حوزه خودداری کرده‌اند.

 کمترین فروش برای پارس‌خودرو

در بین سه خودروساز بزرگ کشور، کمترین رقم فروش طی نیمه دوم امسال به پارس‌خودرو اختصاص خواهد داشت. طبق برنامه اعلامی‌ پارس خودرو به بورس، این شرکت در شش ماه دوم امسال کمتر از ۶۱هزار دستگاه محصول خواهد فروخت. با این حساب، پارس خودرویی‌ها در مقایسه با نیمه نخست سال تقریبا ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه محصول کمتری می‌فروشند. پارس خودرویی‌ها در حال حاضر کوئیک و ساینا را به تولید می‌رسانند، اما احتمال دارد در آینده مدل داخلی‌سازی شده تندر-۹۰ نیز میهمان خط تولید این شرکت شود. پارس‌خودرو نیز مانند سایپا هیچ‌ فروشی را در قالب صادرات برای نیمه دوم امسال برنامه‌ریزی نکرده است.