افزایش 37درصدی قیمت هر برگ اوراق مسکن

براین اساس هزینه تهیه هر برگ اوراق ۸۱هزار و ۶۶۲  تومان است که برای ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن انفرادی ۴۰۰ برگ مورد نیاز است. هزینه این ۴۰۰ برگ اوراق ۵۰۰ هزار تومانی  ۳۳میلیون تومان است که برای وام زوجین به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان دو برابر این مبلغ یعنی۸۰۰برگ از اوراق حق تقدم به میزان ۶۶میلیون تومان مورد نیاز است. براین اساس ۶۶ میلیون تومان یعنی بیش از یک‌هشتم مبلغ وام زوجین برای هزینه تامین آن صرف می‌شود. ۸۰ میلیون تومان هم میزان وام جعاله است. بازپرداخت جعاله ۵ ساله و معادل ۶۰ ماه و بازپرداخت تسهیلات نیز حداکثر ۱۲ ساله معادل ۱۴۴ ماه است. ملک در رهن بانک قرار می‌گیرد و تسهیلات‌گیرنده باید مدارکی ارائه کند که نشان‌دهنده توانایی پرداخت اقساط باشد.

میزان اوراق خریداری شده برای این وام نیز تعداد ۱۶۰ برگ ۸۲ هزار تومانی است که هزینه‌ای حدود ۱۲میلیون و۸۰۰ هزار تومان را شامل می‌شود. در مجموع برای ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن هزینه‌ای به میزان ۷۸ میلیون و۸۰۰ هزار تومان مورد نیاز است.

چندی پیش سقف تسهیلات اوراق که البته برای ساخت نیز قابل استفاده است، به ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر به ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها نیز به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. این ارقام برای زوجین به ترتیب ۴۰۰ میلیون تومان، ۳۲۰میلیون تومان و۲۴۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

 تصمیمات در راستای اثربخشی سبد تسهیلات بانک مسکن

مدیران بانک مسکن اعلام کردند   این تصمیم با پیشنهاد این بانک به اجرا درآمده و هدف آن اثربخشی سبد تسهیلات بانک مسکن در تحرک و رونق‌زایی بخش مسکن و ساختمان و همچنین کمک به خانه‌دار شدن همه افراد از جمله خانوارهای فاقد مسکن است و از آنجا که قیمت مسکن در سال‌های اخیر در همه شهرهای کشور افزایش داشت، تسهیلات جدید خرید و ساخت مسکن می‌تواند قدرت مالی متقاضیان خرید خانه را به صورت نسبی تقویت کند. احمدی رئیس اداره کل روابط‌عمومی ‌بانک مسکن نیز گفته بود: تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق بتواند تحرک نسبی در بازار مسکن در مسیر رونق به وجود بیاورد. این پیش‌بینی از آنجا مطرح است که در شهرهای کوچک و متوسط کشور، با توجه به سطح قیمت مسکن، قدرت پوشش تسهیلات جدید مناسب ارزیابی می‌شود.

سقف جدید تسهیلات اوراق مسکن برای واحدهای مسکونی با حداکثر قدمت ۲۵ سال ساخت، قابل استفاده اعلام شده است.

در واحدهای مسکونی با عمر بنای ۲۵ تا ۳۰ سال ساخت، سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین سایر مناطق شهری به ترتیب ۱۶۰میلیون تومان،‌ ۱۲۰میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است.

ملک مورد معرفی باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰، تایید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و ... مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد.

همچنین برای  دریافت سقف تسهیلات باید ۸۰درصد ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج می‌شود، تکافوی تسهیلات را بکند.

مدت بازپرداخت اقساط در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری  به دو روش ساده و پلکانی و حداکثر۱۲ سال است. همچنین در مناطق بافت فرسوده شهری، به روش ساده، حداکثر ۱۵ سال و به روش پلکانی، حداکثر ۱۲سال مقدور است. همچنین برای  خرید اوراق ممتاز و دریافت تسهیلات، ثبت نام در سامانه سجام به آدرس الکترونیکی http:/ / www.sejam.ir   و همچنین دارا بودن کد بورسی الزامی ‌است.

 اقساط و هزینه سنگین  تامین وام

انتقال مانده بدهی به اقوام نزدیک و همچنین به غیر بدون پرداخت درصدی از مانده بدهی امکان‌پذیر است. پرداخت ما‌به‌التفاوت تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن در زمان تعویض وثیقه یا هنگام انتقال مانده بدهی، از محل اوراق ممتاز، با رعایت ضوابط و مقررات ذی‌ربط تا سقف‌های ۲۰۰میلیون تومان در تهران، ۱۶۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰ میلیون تومان در سایر مناطق شهری امکان‌پذیر است.

مانده بدهی در زمان فسخ تسهیلات دریافتی قبلی صرف نظر از محل تسهیلات به استثنای تسهیلات مسکن یارانه‌ای (طرح مهر، ایثارگران و...) یک بدهی در نظر گرفته می‌شود.

مبنای محاسبه مابه‌التفاوت تسهیلات قابل پرداخت در زمان تعویض وثیقه یا هنگام انتقال مانده بدهی اوراق ممتاز، مانده بدهی حین‌الفسخ (پس از کسر سود سال‌های آتی) تسهیلات قبلی است.

اقساط وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن ۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان برای هر قسط است. اقساط وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال دوازدهم بالغ بر ۹۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود، سود این وام ۵۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان است.

اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی تعمیر در بازپرداخت ۵ساله با نرخ سود ۵/ ۱۷ درصد ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است. سود این وام حدود ۴۰ میلیون و کل بازپرداخت آن ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

در واقع یک متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه ۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان قسط پرداخت کند. بازپرداخت وام ۴۸۰ میلیون تومانی بالغ بر یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و کل سود وام ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

اقساط  و هزینه سنگین تامین وام باعث شده تا استقبال موردنظر از افزایش وام حداقل در تهران صورت نگیرد. براساس گزارش‌هایی که منتشر شده و «دنیای‌اقتصاد» نیز در ماه گذشته در یکی از همین گزارش‌ها به آن اشاره کرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در مناطق ارزان‌تر نیز استقبال چندانی از وام جدید مسکن نشده است‌. به نظر می‌رسد بیشتر افرادی که قصد بهینه کردن واحد مسکونی خود را دارند مشتریان این وام‌ها هستند، اما علت افزایش هزینه تامین اوراق تسه بانک مسکن مشخص نیست و غیر از استقبال خریداران می‌توان به سودجویی برخی افراد برای کسب سود اشاره کرد.