اکالا برند تجاری شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش و یک پلت‌فرم فروش کالا و خدمات اینترنتی بوده و به عبارت بهتر فروشگاه اینترنتی افق کوروش بوده که فعالیت آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است و در دوران پسا کرونا توانست به یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های آنلاین عرضه کالا‌های سوپرمارکتی در کشور بدل شود. در حال حاضر اکالا علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، چندین فروشگاه زنجیره‌ای و دارک استور را وارد پلت‌فرم خود کرده است.

شیوع ویروس کرونا و شوک حاصل از  این اپیدمی موجب شد مردم به سمت خریدهای اینترنتی حرکت کنند و از این رو کسب و کارهای اینترنتی جان گرفتند و فروشگاه آنلاین اکالا نیز از این قضیه مستثنی نبوده، به طوری‌که این مجموعه پس از اپیدمی کرونا توانست با بیش از ۶۵ هزار فاکتور روزانه در ۲۰۰ شهر، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های اینترنتی در سراسر ایران شود که چیزی حدود ۲۰ برابر رشد را نسبت به دوران پیش از کرونا گزارش می‌کند.

 اکالا در حال گسترش خدمات خود

«اینستا کارت» به عنوان یک کسب‌وکار، بزرگ‌ترین پلت‌فرم آنلاین فروش محصولات تند گردش در آمریکا شناخته شده است که به گفته مدیران اکالا الگو و مدل این فروشگاه آنلاین بر اساس مدل «اینستا کارت» بوده و به عنوان شرکت فرعی افق کوروش در تلاش است که  با گسترش بستر فروش انواع محصولات، میزان سرعت فروش را سرعت بخشد و در جهت تحقق این هدف از تمام پتانسیل‌های موجود استفاده می‌کنند. اکالا در حال گسترش خدمات خود است و در این راستا سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد پلت‌فرم آن شده که علاوه بر عرضه محصولات متنوع از حیث توسعه درآمدی نیز تاثیر بسزایی داشته است.

یکی از خدماتی که اکالا  به مشتریان خود عرضه کرده دارک استورهایی هستند که در شهرهای بزرگ ایجاد شده و میوه، گوشت و سایر محصولات سوپرمارکتی را در اختیار مردم قرار داده است، دارک استور به هاب‌هایی گفته می‌شود که بدون حضور خریدار برای جمع‌آوری سریع سفارش‌ها چیدمان خاصی را طراحی می‌کند.

تحویل به موقع و سریع و صحت سفارش یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی بوده که اکالا در دستور کار خود قرار داده است، به طوری‌که بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از این شرکت میزان صحت سفارش‌ها بیش از ۹۶ درصد ارزیابی شده و این موضوع رضایت مشتریان را در پی داشته است.

 اکالا محصولات را به صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهد

یکی دیگر از امتیازهایی که اکالا برای مشتریان در نظر گرفته، نمایش لحظه‌ای کاردکس محصولات برای کاربران است که این امر را ممکن می‌کند که مشتری از موجودی‌های محصولات مورد نیاز خود در هر لحظه مطلع باشد و همچنین این امکان مهیا می‌شود تا مشکلات ناشی از ناموجودی یک محصول به هنگام ارسال به حداقل‌ برسد.

در حال حاضر تعداد زیادی شعبه از فروشگاه‌های افق کوروش در کشور فعال هستند که به گفته مدیرعامل این شرکت تا پایان سال جاری تعداد شعب به ۳۵۰۰ فروشگاه افزایش خواهد یافت و به دلیل گستردگی فروشگاه‌ها این امکان فراهم شده تا محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتری تحویل داده شود. به گفته تعدادی از کاربران این فروشگاه آنلاین زمان ارسال و تحویل سفارش زیر یک ساعت برآورد شده است و اغلب مشتریان از این موضوع رضایت کافی را دارند.

«اکالا رنک» یکی دیگر از امتیازهایی بوده که این سوپرمارکت اینترنتی در اختیار کاربران خود قرار داده تا کاربران بتوانند در نظرسنجی شرکت کرده و انواع گروه‌های مختلف کالا را رتبه‌بندی کنند. این نظرسنجی بر پایه صداقت مشارکت‌کنندگان استوار است و انتخاب بهترین کالای سوپرمارکتی با در نظر گرفتن سه فاکتور قیمت، کیفیت و طعم از سوی مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد و با استفاده از این نظرسنجی محصولات اولویت‌بندی می‌شوند و در نهایت ۳۰ مورد اول در معرض معرفی گسترده قرار می‌گیرد.

 کاربران اکالا تجربیات خود را ثبت می‌کنند

از طرفی این فروشگاه آنلاین بستری را فراهم کرده تا مشتریان و کاربران بتوانند با ثبت تجربه‌های خرید خود، آنها را با سایر خریداران به اشتراک بگذارند. درج نظرات مشتریان این امکان را می‌دهد تا خرید بهتری صورت گیرد و رضایت‌مندی بیشتری حاصل شود.

بر اساس ادعای مدیرعامل این استارت‌آپ و طبق برنامه‌‌های ترسیم شده افزایش گردش مالی‌‌ بین ۵۰۰ تا یک میلیارد دلار تا سال‌۱۴۰۴ برای این مجموعه آنلاین مقرر شده است که در این بین عواملی همچون شیوع ویروس کرونا موجب شده مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید آنلاین نشان دهند، به طوری‌که طبق آمار منتشر شده از جانب مدیرعامل اکالا، حجم سفارش‌های آنلاین سوپرمارکتی در ایران به ‌صورت روزانه، بین ۱۲ تا ۱۳‌هزار سفارش بوده، اما در دوران کرونایی، این عدد دو تا سه برابر شده است و اما اکالا که خود را رهبر بازار ایران در زمینه کالای اف‌ام‌سی‌جی می‌داند، قصد دارد روند مثبت عملکرد را ادامه دهد که این موضوع قطعا می‌تواند باعث افزایش گردش مالی این فروشگاه آنلاین شود.

 اکالا در مسیر توسعه گام برمی‌دارد

همان‌گونه که عنوان شد اکالا به عوان برند تجاری شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش و یک پلت‌فرم فروش کالا و خدمات اینترنتی شناخته شده است و به بیان بهتر این زیرساخت فقط به فروش اینترنتی افق کوروش اختصاص ندارد و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های محلی نیز می‌توانند در آینده در کنار فروشگاه‌های هایپر فامیلی، باغ میوه و دارک استور‌های اکالا فعالیت داشته باشند که در ادامه محصولاتی متنوعی از این طریق در اختیار مشتریان قرار گیرد، بنابراین فروشگاه‌ اکالا فقط مخصوص خرید از افق کوروش نیست و خرید از بسیاری از فروشگاه‌ها از طریق اکالا صورت می‌گیرد، مدیرعامل این فروشگاه آنلاین بر این اعتقاد است که طی برنامه‌ریزی‌های  صورت گرفته سایر فروشگاه‌ها در صورت تمایل می‌توانند به این لاین اضافه شوند.