امکان کنترل همزمان تولید و مصرف  در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌ در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن بیان مطلب بالا، درباره جایگاه و اهمیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد کشور گفت: این فروشگاه‌ها می‌توانند زنجیره تولید و مصرف را به صورت بهینه بهبود ببخشند و شتاب دهند، به طوری که با عرضه کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب و به دور از واسطه و دلالی و بدون اینکه کالاها و اجناس چند دست بگردند، می‌توانند تولید و مصرف را سرعت ببخشند. جبار کوچکی‌نژاد با تاکید بر اینکه در کشور ما دولت باید در جهت حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام کند، تاکید کرد: سریع‌ترین شیوه سبد توزیع اقلام از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که می‌تواند تحت کنترل دولت هم قرار بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به تنوع قیمت کالایی، این فروشگاه‌ها چقدر در تنظیم بازار و توزیع بازار نقش دارند، تصریح کرد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل اینکه سیاستگذاری متمرکزی انجام می‌شود، قیمت‌ها قابل کنترل است و دولت به راحتی می‌تواند کالاها را ردیابی کند.  

کوچکی‌نژاد ادامه داد: تاکنون دولت‌ها بیشتر روی بخش تولید ایفای نقش کرده‌اند، به این معنا که روی کالاهای تولیدی قیمت‌گذاری انجام داده‌اند و فشارها همواره روی بخش تولید بوده و در بخش مصرف‌کننده‌ها نمی‌توانستند قیمت‌ها را کنترل کنند. منتها در گردش کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فرآیندها به گونه‌ای است که دولت می‌تواند همزمان تولید و مصرف را تحت کنترل خود قرار دهد.

 ضرورت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در روستاها

نماینده مردم رشت در مجلس درعین حال درباره مزایای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان کرد: کسی که برای خرید وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود، به راحتی می‌تواند اقلام مورد نیاز خود را از این فروشگاه‌ها تهیه کند و هر نوع جنسی که مشتریان بخواهند در این فروشگاه‌ها موجود است. وی با بیان اینکه این فروشگاه‌ها اصولا اقلام متنوعی را عرضه می‌کنند، افزود: شاید در یک مغازه همان طور که از اسم آن مشخص است، نوع کالاها دارای محدودیت باشد، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل اینکه کالاهای متنوعی موجود است، مردم در فرصت کوتاهی می‌توانند خریدهای خود را انجام دهند، که امروز با توجه به محدودیت زمانی افراد و کمبود وقت، این خود یک مزیت محسوب می‌شود.

وی درباره راهکار توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهارکرد: کسانی که این فروشگاه‌ها را طراحی می‌کنند و گسترش می‌دهند، به طور قطع از بنیه مالی قوی برخوردارند که البته دولت هم می‌تواند با ارائه وام‌های ارزان‌قیمت و سایر مشوق‌ها از جمله اینکه شهرداری‌ها زمین در اختیار آنها قرار دهند و همچنین ارائه مشوق‌هایی از سوی نهادهای دیگر کمک کند که این فروشگاه‌ها در همه مناطق کشور و حتی روستاها راه‌اندازی شود.