به گفته نایب رئیس هیات‌مدیره صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن، عده کثیری از مردم اطلاعات چندانی درباره ارزش ذاتی رمز ارزها ندارند و تنها به عنوان یک وسیله افزایش سرمایه آن را تلقی می‌کنند. با این حال، دانستن عوامل ایجاد ارزش در رمز ارزها می‌تواند کمک شایانی در راستای شناسایی پروژه‌های ارزشمند رمز ارزی باشد.  ایوب کریمی در ادامه گفت: از آنجا که آشنایی با رمزارزها در بین مردم ایران هنوز به طور کامل انجام نشده است، انجام اقدامات متنوع در جهت افزایش دانش و سرمایه کاربران از مهم‌ترین مباحث این حوزه به شمار می‌رود. مطالب آموزشی به صورت رایگان در شبکه‌های اجتماعی مختلف وجود دارد که فراگیری آنها می‌تواند برای کاربران بلاک‌چین حائز فایده باشد. همچنین در صورت عدم دانش کافی استفاده از مشاوره متخصصان رمزارزی نیز امری مطلوب است. متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با ایوب کریمی ‌نایب رئیس هیات‌مدیره صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن، حول محور ارزش ذاتی رمزارز‌ها و مقدار دانش مردم در این حوزه است.

 چگونه می‌توان ارزشمندی ارزهای دیجیتال را بررسی کرد؟

رمز ارزها یک پدیده نوظهور و کارآمد در تکنولوژی و اقتصاد هستند. هم اکنون بسیاری از اقتصاددانان جهان در حال بررسی ارزش ذاتی رمز ارزها هستند. با این حال این موضوع هنوز به طور کامل در بین عامه مردم جا نیفتاده است. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به عوامل ارزش‌زا در پروژه‌های رمز ارزی داشت. در دنیای ارز دیجیتال بیش از ۱۵ هزار پروژه رمز ارزی وجود دارد که تفاوت‌های محسوسی با یکدیگر دارند. این تنوع باعث می‌شود که کاربران در انتخاب پروژه مورد علاقه خود آزادی عمل داشته  باشند. با این حال همه این پروژه‌ها ارزش سرمایه‌گذاری ندارند و ممکن است بسیاری از آنها «اسکم» باشند. اگر کاربران عوامل ایجاد ارزش در یک پروژه بلاک‌چینی را بدانند می‌توانند در سرمایه‌گذاری خود به مراتب موفق‌تر عمل کنند.  با تامل در این توضیح‌ها، می‌توان دریافت که تمامی‌ رمز ارزها نمی‌توانند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشند. برخی از آنها ممکن است فقط نمایی از یک پروژه قابل اطمینان را به ما ارائه کنند و فاقد ارزش ذاتی باشند.

 چه چیزی باعث می‌شود که بتوان یک پروژه را ارزشمند دانست و به آن اعتماد کرد؟

برای شناسایی ارزش یک پروژه باید عوامل فاندامنتال (بنیادی) را در آن بررسی کرد. شناسایی هدف پروژه و مشکلی که در خلال پروژه به آن پرداخته می‌شود بسیار مهم است. بعد از شناسایی هدف باید نقشه راه تیم توسعه‌دهنده برای رسیدن به این هدف را مورد بررسی قرار داد. تیم توسعه‌دهنده باید بتواند مشکلات احتمالی  را حل کند. توجه به این موارد ما را یک قدم به داوری هوشمندانه درباره یک پروژه رمز ارزی نزدیک‌تر می‌کند. قدم دوم در این اقدام، بررسی عملکرد پروژه از زمان ایجاد تا کنون است. معمولا پروژه‌های قدیمی‌تر به‌رغم سابقه بیشتری که دارند، اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند. یک پروژه نوپا نمی‌تواند بدون گذشت زمان اعتماد ما را به طور کامل جلب کند.

این موارد همگی در شناسایی یک رمز ارز قابل اعتماد دخیل هستند. اما برای گرفتن تصمیم ‌نهایی باید نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات پروژه داشته باشید. برخی پروژه‌های موجود در بازار رمز ارز، با ویترینی زیبا شما را فریب می‌دهند و با گذر زمان محو می‌شوند. به همین دلیل است که کمک گرفتن از یک متخصص می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

 آیا می‌توان رمزارزها را با طلا مقایسه کرد؟

مردم ایران علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی مانند طلا و دلار دارند. مقایسه طلا و بیت‌کوین می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خبره و با دانش اطلاعات مفیدی داشته باشد.

طلا یک عنصر کمیاب است که به دلیل محدودیت عرضه و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود، دارای ارزش است. بیت کوین هم به عنوان یک دارایی دیجیتال کمیاب، ویژگی‌هایی دارد که آن را ارزشمند می‌کند. محدودیت عرضه بیت کوین و مکانیزم «هاوینگ»، باعث جلوگیری از تورم در بازار رمز ارز می‌شود. بیت کوین هر چهار سال یک بار طی فرآیندی به نام ‌هاوینگ، با کاهش عرضه ۵۰درصدی رو به رو می‌شود که این اتفاق در صورت ثابت ماندن یا افزایش تقاضا، منجر به رشد قیمت بیت کوین می‌شود. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است یعنی هیچ‌کس مالکیت و کنترل کاملی روی آن ندارد. از این گذشته بدون واسطه بودن تراکنش‌های درون‌شبکه‌ای آن باعث افزایش اعتماد، ایمنی، سرعت و کاهش هزینه‌ها می‌شود. این عوامل در کنار شفافیت و ضد سانسور بودن، بیت کوین را به یک رمز ارز با ارزش تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که بیت کوین به طلای دیجیتالی معروف شده و طرفداران بسیار زیادی دارد.

با وجود این باید توجه داشت که تمامی‌ رمز ارزهایی که می‌بینید همه این ویژگی‌ها را ندارند. از طرفی قدمت هیچ یک از آنها با بیت کوین برابری نمی‌کند. به همین دلیل است که بیت کوین در بین مردم شناخته‌شده‌تر و محبوب‌تر است. از طرفی هم نگاه یک‌طرفه به موضوع امر مطلوبی نیست و باید دیگر جوانب آن را هم در نظر گرفت.

 چگونه می‌توانیم یک سرمایه‌گذاری مطمئن در ارز دیجیتال داشته باشیم؟

در بازار ارزهای دیجیتال، هر کسی با توجه به استراتژی معاملاتی خود خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام می‌دهد. با این حال در نظر گرفتن اصول ابتدایی سرمایه‌گذاری بسیار حائز اهمیت است. ارز دیجیتال یا رمز ارز هم مثل هر دارایی دیگری دچار نوسان قیمتی می‌شود. بنابراین فروش ملزومات زندگی برای سرمایه‌گذاری در آن یا قرض کردن و وام گرفتن از دیگران اقدامی‌ اشتباه است. برای داشتن یک سرمایه‌گذاری مطمئن بهتر است مدتی در کنار یک کارشناس حرفه‌ای کسب تجربه کنید. این‌گونه با گذشت زمان می‌توانید پیچ و خم راه را پیدا کنید و دید کامل‌تری نسبت به بازار رمز ارز داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌شود سبد رمز ارزی خود را تا جایی پر کنید که توان مدیریت آن را در خود ببینید. به طور مثال خرید ۳۰ رمز ارز مختلف به طور همزمان ممکن است امکان مدیریت آنها را از شما بگیرد. بنابراین بهتر است یک سبد متنوع، اما قابل مدیریت برای خود فراهم کنید تا بتوانید معامله مطمئن‌تری داشته باشید.