در بررسی موتورهای رشد جدید، پیندودو مسیری متفاوت از رقیب قدیمی‌خود در پیش گرفته است. هر دو غول تجارت الکترونیک در دوران رشد خود قرار دارند، اما پیندودو به جای دوبرابر کردن فعالیت رایانش ابری مانند علی‌بابا، پول خود را در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می‌کند. در ماه آگوست، پیندودو از برنامه‌های کشاورزی خود ۱۰ میلیارد یوآن (۵۷/ ۱میلیارد دلار) برای رسیدگی و رفع نیازهای حیاتی در بخش کشاورزی و مناطق روستایی رونمایی کرد. این ابتکار بسیار فراگیر است، که از جمله در زمینه تامین مالی احتمالی سهام برای استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی و کمک‌های مالی برای تحقیقات بنیادی و آموزش استعدادها در این بخش فعالیت خواهد کرد.

این شرکت وعده داده که این برنامه مبتنی بر سود نخواهد بود و تمام سود حاصل از سه ماه دوم و هر گونه سود بالقوه در سه ماه آینده به طرح‌های ابتکاری در صنایع کشاورزی تخصیص خواهد یافت. برخی سرمایه‌گذاری‌های پیندودو در کشاورزی را تلاشی برای کاهش فقر در بین قشر روستایی می‌دانند،بنابراین پاسخی به درخواست اخیر پکن برای شکوفایی همگانی است که در قالب ثروت مشترک، هم از نظر مادی و هم از نظر فرهنگی ارائه می‌شود، اما شرکت پیندودو مجددا تاکید کرده است که کشاورزی از ابتدا فعالیت اصلی آن بوده است.

پیندودو که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، قبل از اینکه به تدریج دسته‌بندی محصولات خود را گسترش دهد، با فروش آنلاین میوه شروع به کار کرد. برای بسیاری از تولیدکنندگان، تجارت الکترونیک یک موهبت بود. کشاورزی در چین تحت سلطه میلیون‌ها مزرعه کوچک خانوادگی قرارداشت که برای فروش محصولات خود در سراسر کشور به واسطه‌هایی از توزیع‌کنندگان متکی بودند. این روش به این معنا بود که کشاورزان اغلب به سودهای ناچیز بسنده می‌کردند.

برای جذب فروشندگان محصولات کشاورزی، پیندودو از درصد سود خود چشم‌پوشی کرده و در بیانیه هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد این سیاست را برای سه ماه آینده نیز حفظ کند. هنگامی‌ که کشاورزان در این برنامه ثبت‌نام کنند، پلت‌فرم آنها را آموزش می‌دهد تا اپراتورها و بازاریاب‌های فروشگاه دیجیتالی هوشمند خود باشند. هنگامی ‌که سفارش‌ها انجام می‌شود، به لطف یک شبکه تحویل بالغ که در طول رونق تجارت الکترونیک چین شکل گرفت، خدمات لجستیک شخص ثالث محصول را به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

پیندودو تنها پلت‌فرم اینترنتی چینی نیست که تلاش می‌کند محصولات روستاییان را به خانواده‌های شهری برساند؛ پلت‌فرم Taobao علی‌بابا مدت‌هاست که «تجارت الکترونیک کشاورزی» را به یک ابتکار کلیدی تبدیل کرده است و اپلیکیشن‌های ویدئویی مانند کوایشو متعلق به شرکت فناوری اطلاعات چینی، به کشاورزان در فروش از طریق پخش زنده کمک می‌کنند. تاوباو یک فروشگاه آنلاین اینترنتی مشابه ebay و آمازون است که توسط گروه علی‌بابا در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و مقر آن در شهر‌هانگژو است.

این در حالی است که پیندودو می‌خواهد فراتر از فروش باشد و همچنین به حل مشکلات تولید کشاورزان کمک کند. چن لی، که در اوایل سال‌جاری بعد از کالین هوانگ به عنوان مدیر عامل شرکت برگزیده شد، در این خصوص اظهار کرد: من و تیمم که به عنوان مهندس آموزش لازم را دیده‌ایم، خود را وقف یافتن راه‌حل‌های فناوری برای پیاده‌سازی در سراسر زنجیره تامین کشاورزی کرده‌ایم. وی در ادامه افزود: تلاش‌های ما در به کارگیری فناوری‌های کشاورزی فراتر از تطابق عرضه و تقاضا است و به شناسایی راه‌حل‌های فناوری بالادستی برای بهبود بهره‌وری، پروفایل‌های تغذیه‌ای و پایداری زیست‌محیطی گسترش می‌یابد. چن افزود: با تقویت کاربردهای کشاورزی، ما همچنین امیدواریم که کشاورزی را برای نسل جوانی که از فناوری آگاه هستند جذاب کنیم.

جینگ ما، معاون مالی شرکت، نیز اظهار کرد: علاوه بر فروش و رشد، پیندودو با موسسات تحقیقاتی برای اجرای استانداردهای صنعتی برای محصولاتی مانند گوشت و محصولات کشاورزی همکاری می‌کند. به عنوان یک شرکت بورسی در نزدک، پیندودو، البته، متولی و مسوول سرمایه‌گذاران خود است. در سه ماه سوم، این شرکت برای دومین سه ماهه متوالی سود عملیاتی مثبتی را ثبت کرد که بخشی از آن به دلیل کاهش هزینه‌های بازاریابی بود. در همین حال، این شرکت تمرکز خود را برای هزینه‌های تحقیق و توسعه تغییر می‌دهد که تقریبا ۱۹درصد از هزینه‌های عملیاتی آن در سه ماهه سوم را تشکیل می‌دهد.

مدتی طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاری پیندودو در صنعت کشاورزی شروع به ایجاد نتایج قابل مشاهده کند، مثلا چگونه فناوری آن به بهبود بازده برای ۱۶ میلیون کشاورز که در پلت‌فرم پیندودو می‌فروشند کمک می‌کند. این شرکت برخی از دستاوردهای اولیه را به اشتراک گذاشته است. برای مثال، سال گذشته، از استارت‌آپ‌های سراسر جهان خواست تا شیرین‌ترین و پایدارترین توت‌فرنگی‌ها را پرورش دهند و ادعا کرد که راه‌حل کشاورزی دقیق تیم برنده قبلا در برخی مزارع به کار گرفته شده است.

به گفته وی پیندودو در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و به بزرگ‌ترین بازار آنلاین محصولات کشاورزی در چین تبدیل شد. این شرکت از طریق پلت‌فرم خود، بیش از ۱۲ میلیون کشاورز و جوامع آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار داده و به آنها کمک کرده تا در اقتصاد دیجیتالی در حال رشد سریع شرکت کنند و از آن بهره ببرند. پیندودو به عنوان بازار کشاورزی آنلاین در چین، بهبود بهره‌وری و کارآیی زنجیره تامین صنعت کشاورزی را به عنوان تمرکز استراتژیک خود قرار داده است. این شرکت با تسهیل دسترسی به محصولات کشاورزی قابل کشف و تجمیع تقاضا، دسترسی به بازار را برای کشاورزان از طریق افزایش مجموعه بالقوه خریداران و تطبیق تقاضا با عرضه افزایش می‌دهد. همچنین پیندودو ادعا می‌کند که متعهد به بهبود کیفیت و کمیت مواد غذایی تولید شده است. برای این منظور، این شرکت در حال سرمایه‌گذاری و همکاری با شرکای همفکر خود در تمام بخش‌های زنجیره ارزش غذایی روی فناوری‌هایی از کشاورزی هوشمند گرفته تا لجستیک کشاورزی تا ایمنی مواد غذایی و ارتقای تغذیه است.