مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری برق  و انرژی غدیر در نشست خبری که به مناسبت مراسم کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد تشکیل شده بود با بیان این مطلب افزود: یکی از اهداف اجرایی این پروژه، تامین برق پایدار تولید ۳۰۰ هزار تنی شمش شرکت آلومینیوم جنوب است.

سید‌فریدالدین معصومی ‌افزود: برق مورد نیاز این مجتمع تولیدی، ۵۲۰ مگاوات است و با توجه به تولید عملیاتی ۸۲۰ مگاوات، این نیروگاه در آینده می‌تواند برق منطقه و دیگر صنایع را نیز تامین کند. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تامین برق پایدار کارخانه آلومینیوم جنوب در این منطقه، موظف شدیم یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تولیدی برق منطقه ویژه اقتصادی را آغاز کنیم، چرا که اگر یک ساعت برق شرکت آلومینیوم جنوب قطع شود، نزدیک به هزار میلیارد تومان خسارت وارد خواهد شد و عدم‌النفع تولید روزانه این کارخانه ۵۵ میلیارد تومان است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با اعلام این مطلب که در فاز اول نیروگاه لامرد سه خط انتقال قدرت به طول ۱۱ و ۳۵ کیلومتر و ۷۰۰ متر و نیز دو پست ۶۰۰ مگاولت آمپر انجام داده‌ایم، افزود: در فاز دوم، احداث نیروگاه برنامه بعدی ما خواهد بود که هفته آتی کلنگ‌زنی این پروژه انجام می‌شود.

معصومی‌ یادآور شد: واحد اول گازی نیروگاه با ۳۱۵ مگاوات ظرفیت و تامین مالی ۳۵۰۰ میلیارد تومان در تیرماه ۱۴۰۲‌، واحد دوم با تامین مالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان در بهمن ماه ۱۴۰۲ و واحد سوم نیز با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد تومان در آبان ماه ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به افزایش راندمان واحدهای تولید برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر راندمان متوسط کل نیروگاه‌های کشور ۳۲درصد است اما در این نیروگاه، در بخش سیکل ترکیبی ۵/ ۵۸درصد راندمان و در واحدهای گازی ۴۰درصد راندمان خواهیم داشت که به این ترتیب ۴۹۰ هزار متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد. مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر با بیان اینکه واحد اول کلاس F نیروگاه ظرف ۱۸ ماه به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در این پروژه در حال حاضر ۳۰ نفر مشغول به کار بوده و زمان احداث نیز۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر  و در زمان بهره‌برداری از سیکل ترکیبی، برای ۸۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۴۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد. این کارشناس صنعت برق درباره تاثیر تحریم‌ها برای تامین مالی و تجهیزات پروژه گفت: قطعا با توجه به وجود تحریم‌ها از لحاظ نقل و انتقال پول مشکلاتی ایجاد شده است، اما تلاش کرده‌ایم از تجهیزات موجود در کشور برای پیشبرد این پروژه استفاده کنیم.

 راه‌اندازی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی توسط پیمانکاران ایرانی

علی مسعودی مدیرعامل نیروگاه غدیر انرژی لامرد نیز در این نشست با بیان توضیحاتی درباره پست خطوط انتقال برق اظهار کرد: عملیات اجرایی نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد به دلیل نیاز زودهنگام به تامین برق پایدار در بخش اول آغاز به کار کرده است. در این راستا دو پست ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت از طریق دو ترانسفورماتور که بزرگ‌ترین ترانسفورماتورهای کشور بوده و نمونه داخلی نیز ندارند به هم متصل شده و از طریق دو خط دو‌مداره به شبکه سراسری مرتبط خواهند شد. وی ضمن اعلام این مطلب که تمامی‌ پارامترهای فنی برای تامین پایدار برق آلومینیوم را تضمین کرده‌ایم خاطرنشان کرد: برای این پروژه بیش‌از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.