مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، در مورد جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری گفت: جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۱ رتبه شصتم و در منطقه دوم است. امروز بیش از یک هزار دانشگاه در سطح کشور فعالیت می‌کنند که وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر را برعهده دارند.

مرضیه شاوردی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۲ پارک‌های علم و فناوری توسعه پیدا کرده‌اند، افزود: در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری و ۱۹۶ مرکز رشد در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵۰۰ طرح نوآورانه در صندوق نوآوری مصوب شد که ۳۰۰ میلیون دلار برای تامین این طرح‌ها اختصاص یافت.

شاوردی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴۳۸ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری در کشور فعالیت می‌کنند و از خدمات صندوق نوآوری بهره‌مند هستند، اظهار کرد: بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با ۱۵۳۶ شرکت فعالیت دارند و پس از آن حوزه ماشین‌های پیشرفته با ۱۴۱۹ شرکت و حوزه الکترونیک و فوتونیک با ۱۳۵۶ شرکت قرار دارند. حوزه صنایع خلاق نیز با ۱۱ شرکت کمترین تعداد شرکت‌های دانش بنیان را دارد.

وی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به اکوسیستم نوآوری کشور را شامل اعطای وام‌های کم‌بهره، ضمانت‌نامه‌های بانکی، خدمات سرمایه‌گذاری و خدمات توانمندسازی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای طرح‌های فناورانه خود در داخل و خارج می‌توانند از وام‌های کم‌بهره این صندوق بهره‌مند شوند. همچنین این شرکت‌ها می‌توانند با ودیعه و نرخ کمتری ضمانت‌نامه‌ها را از بانک‌ها دریافت کنند.

شاوردی ادامه داد: خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری نیز به تجاری‌سازی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای صادراتی، حفاظت از مالکیت فکری و اخذ استانداردها از طریق مشاوره منجر می‌شود.

وی از برپایی نمایشگاه دائمی ‌در شهرهای بغداد، کربلا و سلیمانیه برای ورود محصولات دانش‌بنیان ایرانی به اقلیم کردستان عراق خبر داد و افزود: شرکت‌ها طی یکسال می‌توانند در نمایشگاه‌های دائمی‌ حضور داشته باشند و از شرایطی که جهت مذاکره و عقد قرارداد برای آنها فراهم شده است، بهره‌مند شوند.