مدیرعامل بانک صادرات ایران در همایش «فرصت‌ها و چالش‌های حسابداری، علوم مالی در عصر نوین» که همزمان با روز حسابدار توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و شورای عالی جامعه حسابداران رسمی برگزار شد، با بیان این مطلب در خصوص نقش حسابداری در اقتصاد، افزود: یکی از جنبه‌های مهم حسابداری اهمیت آن در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است؛ به طوری که توسعه و افزایش فعالیت‌های اقتصادی بدون دستیابی به اطلاعات حسابداری، تقریبا غیرممکن است. همچنین وظیفه پاسخگویی که نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها دارند از طریق گزارش‌های حسابداری به جامعه، نهادهای مدنی و سهامداران امکان‌پذیر است. از این رو حسابداری در اقتصاد جایگاه ویژه‌ای دارد.

حجت‌اله‌ صیدی، اظهار کرد: حسابداری در شفافیت مالی، پاسخگویی و سودمندی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی جایگاه برجسته‌ای دارد و حسابداران در روز حسابدار گرد هم می‌آیند تا یافته‌ها و دستاوردهای جدید را به اشتراک بگذارند. از این رو، در همایش فرصت‌ها و چالش‌های حسابداری و علوم مالی در عصر نوین که به همت دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار شده،  در راستای گزارشگری پایداری و مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها مباحث مفیدی مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی با یادآوری اینکه در زمان بروز  بحران مالی سال ۱۹۳۰ گزارش‌های مالی نسبت به ورشکستگی بنگاه‌ها هشداری ندادند، گفت: اولین جرقه‌های نظریه‌های مدون حسابداری از سال ۱۹۴۷ زده شد و تئوری‌ها و نظریه‌های حسابداری، شکل علمی و منسجم‌تری به خود گرفت و با سرعت بیشتری تا به امروز پیشرفت کرده است.

صیدی با بیان اینکه کمیت یکی از مسائل و معضلات بزرگ حسابداران است، تاکید کرد: همواره در حسرت این  بوده‌ایم که اعداد و ارقام تنها کمیت را نشان ندهند بلکه کیفیت را هم‌ گزارش کنند.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار کرد: امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که در حسابداری ۱۰ تا ۱۵درصد اندازه‌گیری و  ۸۵ تا ۹۰درصد برآورد می‌کنیم. به طور مثال نمی‌توان استهلاک یا ذخیره مطالبات مشکوک‌‌الوصول را در بانک‌ها با دقت و قطعیت اندازه گرفت؛ چرا که حتی اقتصاددان‌ها هم شاخص‌های رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی را به صورت برآوردی ارزیابی می‌کنند. صیدی اظهار کرد: در حسابداری آرزوی بلندپروازانه‌‌تر این است که کیفیت‌ها را گزارش کنیم و در ترازنامه  کیفیت دارایی‌ها و بدهی‌ها را نیز تشخیص دهیم؛ چنانکه حسابداران بسیاری تلاش کردند و توانستند تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنند. مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه دو گروه سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه و اعتباردهندگان بالفعل و بالقوه از گزارش‌های حسابداری استفاده می‌کنند، افزود: هر دو بخش به تداوم فعالیت شرکت علاقه دارند و می‌خواهند وضعیت شرکت را به طور دقیق بدانند.

وی گفت: تجربیات شکست‌ در شرکت‌ها نشان می‌دهد که گاهی برآورد دقیقی از تداوم فعالیت شرکت‌ها وجود نداشته و صورت‌های مالی در مورد تداوم فعالیت شرکت سکوت کرده‌اند. استانداردهای حسابداری می‌گویند، وقتی  فعالیت با ابهام روبه‌رو است، باید عدم تداوم را افشا کنیم و این نکته‌ای است که حسابداران برای آن زحمات زیادی کشیده‌اند.