«جاوید» چگونه جاوید شد؟

احمد نیکبخت، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره مجموعه تولیدی «جاوید» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما در مجموعه به کمک مشاوران برون سازمانی به استراتژی‌های مختلفی فکر می‌کنیم چون بالطبع هر شرایطی استراتژی‌های خاص خودش را می‌طلبد که البته برخی سودآور و برخی هم ناموفق از آب درمی‌آیند. یکی از استراتژی‌های اصلی بازاریابی ما، سرمایه‌گذاری روی تولید محصولاتی با کیفیت خوب و تنوع قیمتی بسیار بود که تمام اقشار جامعه با توجه به بودجه مالی خود توان خرید داشته باشند. این کار، به ما اجازه می‌داد تا برای اکثر مردم بتوانیم محصولی با کیفیت و قیمت مناسب فراهم کنیم. استراتژی دیگر، ورود به دنیای آنلاین بود. در حال حاضر، وب‌سایت ما یکی از بزرگ‌ترین و متنوع ترین سایت‌ها در زمینه ارائه محصولات است به گونه‌ای که مجموعه ما تقریبا در بخش آشپزخانه کامل‌ترین سبد ظروف را دارد. مهم‌تر از همه، ما برنامه‌های نوآورانه متعددی برای خدمت‌رسانی بهتر و ارائه به جامعه نمایندگی‌های خودمان داریم. همچنین، یک تیم فنی اختصاصی وجود دارد که بازده و عملکرد عالی خدمات آنلاین و تولیدی ما را تضمین می‌کند. علاوه بر راه‌حل‌های فناورانه مدرن، ما از روش‌های بازاریابی سنتی، مانند تماس تلفنی، ملاقات رودررو و ایمیل مستقیم هم غفلت نکرده و در مواقع لزوم، از این ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنیم.

وی در مورد بزرگ‌ترین چالش‌ها و موانع شرکت جاوید عنوان می‌کند: متفاوت بودن سخت است. من در گذشته فکر می‌کردم که اداره این کسب‌وکار، کاملا ساده است، اما زمانی که خودم شروع به کار کردم به‌عنوان یک مدیر تازه کار، به موانع و چالش‌های غیرمنتظره متعددی برخورد کردم. اول از همه، برای گسترش کار محدودیت‌های مالی زیادی وجود داشت و بدترین بخش این بود که ما یک مربی یا تیم کاری قوی یا تجربه فوق‌العاده برای تضمین موفقیت برنامه‌ها و بقا در این صنعت نداشتیم. ما روزهای بد زیادی داشتیم، اما چیزی که ما را همیشه به پیش می‌برد، یک باور قوی به خودمان و ایده‌هایمان بود. برای پیدا کردن منابع مناسب، تیم‌سازی و هم‌ترازی پیشنهاد‌ها با علایق و انتظارات مشتریان، مشکلات زیادی داشتیم. ما از همان ابتدا، روی رویکرد‌های جزئی برای محصولات باکیفیت و قیمت مقرون‌به‌صرفه تمرکز داشتیم. این چیزی بود که مصرف کننده نهایی را راضی می‌کرد و ما را به یک انتخاب توصیه شده (گزینه اول)  برای آنها تبدیل کرد. در واقع، به لطف تلاش‌های باورنکردنی، مشاوران خبره و کاربلد و عزم جزم ما بود که این مسیر طولانی و پر از چالش، با موفقیت طی شد. من فکر می‌کنم که غلبه بر چالش‌ها، امری مستمر و غیرقابل توقف است، زیرا دنیا همیشه در حال تغییر است و هر بار، عدم قطعیت‌های زیادی را با خود به همراه دارد. بنابراین، همیشه باید برای مواجهه با وضعیت‌های مختلف آماده بود، راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را به‌کار گرفت و به شکلی موثر به دشوارترین مشکلات واکنش نشان داد.

نیکبخت ادامه می‌دهد: بدون شک هیچ کس عاری از اشتباه نیست، اما این اشتباهات ما را ترغیب می‌کردند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتر، به جلو حرکت کنیم. در واقع، هر شکستی به ما یک درس ارزشمند داد. بنابراین، بر این باورم که چیزی به‌عنوان اشتباه وجود ندارد. بلکه فقط یک آموزش و کسب تجربه است. توصیه‌ام به کارآفرینان تازه کار این است که از اشتباه کردن نترسید یا به شکل دقیق‌تر، از آزمایش کردن افکار و ایده‌های خود ترسی نداشته باشید. شما تنها وقتی پیروز می‌شوید که آزمایش کنید، شکست بخورید و از این لغزش‌ها، درس‌های ارزشمندی فرا بگیرید. علاوه بر این مهم‌ترین نکته این است که مطمئن شوید که از قلب خود پیروی می‌کنید و همراه ایده‌های خود هستید. لازم است برای ایده‌پروری و الهام گرفتن، روی مجاری نوآورانه متعددی حساب کنید. مشاوره‌های برون سازمانی، کتاب‌های انگیزشی و... راهنماهایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بیشتر و بیشتر یاد بگیرید. بنابراین، با ایده‌های منحصربه ‌فرد خود پیش بروید و بیشترین استفاده را از فرصت‌ها و منابع موجود ببرید. مهم‌تر از همه، همیشه پذیرای چالش باشید؛ چالش‌ها شما را از منطقه آرامش بیرون می‌برند و در عین حال، باعث می‌شوند تا مستقل‌تر و خودجوش‌تر باشید و تصمیمات تجاری کاربردی‌تری اتخاذ کنید. همه این کارها، قطعا نتایجی که شایسته شماست را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 مدیر عامل مجموعه جاوید می‌گوید: خیلی چیزها با برنامه‌ریزی پیش می‌رود و بنده عمیقا به این مورد باور دارم.روش مدیریت، مشورت‌پذیری، برخورد، اخلاق و دیدگاهی که در کارتان دارید، می‌تواند شما را  موفق یا ناموفق کند. نمی‌توان گفت شانس است، شانس یک چیز گذرا و مقطعی است. من روی شانس هیچ وقت برنامه‌ریزی کاری نمی‌کنم. مدیریت هیچ وقت روی شانس جلو نمی‌رود بلکه برنامه‌ریزی است که کار را پیش می‌برد. به همین علت است که اگر توانستید برای مسیری که می‌روید نقشه، یک شروع و خاتمه داشته باشید و همچنین یک مسیر تعیین کنید، آن وقت است که می‌توانید موفق شوید .هدف مجموعه ما مشخص است. فقط ممکن است برای رسیدن به هدف راه را عوض کنیم. می‌خواهم بگویم که: «راه و مسیر رسیدن به هدف ممکن است تغییر کند، ولی هدف هرگز.»

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: هم اکنون مهم‌ترین و فراگیرترین مشکل موجود در بازار کار و اقتصاد، مساعد نبودن فضای کسب و کار است. هم اکنون رتبه ایران در جهان به لحاظ شاخص‌های فضای کسب و کار طی سال‌های اخیر بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ درنوسان بوده و کنترل آن از اختیار کارآفرینان و دیگر اهالی کسب و کار خارج است و به همین دلیل عرصه کار را بر آنان تنگ ساخته است. گرچه تحریم‌ها نیز در شکل گیری این فضای نامساعد برای کسب و کار و تولید و بازرگانی داخلی و بین‌المللی بی تاثیر نبوده است ولی به نظر می‌رسد این مشکل بیشتر ماحصل ویژگی‌های کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورمان است.