Untitled-1

 نکته قابل توجه در صورت‌های مالی منتشرشده این شرکت این است که درآمد‌های غیرعملیاتی در  6‌ماهه نخست امسال با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و بخش عمده افزایش درآمد‌های غیرعملیاتی مربوط به سود سپرده‌های بانکی بوده است. از طرف دیگر، شرکت با افزایش هزینه‌های غیرعملیاتی، از جمله زیان ناشی از دارایی‌های ارزی عملیاتی و تعدیل نرخ یوتیلیتی (برق وبخار) روبه‌رو بوده است. در نهایت باید نتیجه‌گیری کرد که این شرکت با حصول 19هزار و 197میلیارد ریال سود خالص در دوره  6‌ماهه نخست امسال، توانسته این عنوان را نسبت به مدت مشابه سال قبل، 154درصد افزایش دهد. در این گزارش به بررسی عملکرد شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال می‌پردازیم.

شرکت پتروشیمی‌ بوعلی‌سینا در فروردین‌ 1377 به صورت شرکت سهامی‌عام تاسیس شد، سپس در سال 1399 در بورس اوراق بهادار پذیرفته و سهام آن عرضه شد. در حال حاضر این شرکت در زمینی به مساحت ۳۶هکتار در شمال‌غربی خلیج‌فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام‌خمینی(ره) قرار دارد و از جمله شرکت‌های فرعی شرکت صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس محسوب می‌شود. از جمله فرصت‌های پیش‌روی این شرکت می‌توان به موقعیت جغرافیایی ممتاز، وجود معافیت‌های زیست‌محیطی، دسترسی آسان به منابع خوراک، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی (که به سهولت صادرات و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل منجر می‌شود) و وجود تقاضا برای محصولات شرکت در بازار اشاره کرد. همچنین این شرکت با تهدید‌هایی مانند نوسانات نرخ ارز، قیمت بالای خوراک و حامل‌های انرژی، ورود رقبای جدید و افزایش سطح عرضه و محدودیت‌های بین‌المللی فروش محصول روبه‌رو است. موضوع اصلی فعالیت پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا سرمایه‌گذاری در احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری از کارخانه‌های صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیقات، آزمایشات، پژوهش، بسته‌بندی و... برای تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل تمام مواد پتروشیمی ‌و شیمیایی، فرآورده‌های فرعی و مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و... است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور است. سرمایه این شرکت در بدو تاسیس تا پایان سال 1396 به میزان 500میلیارد ریال بوده که در سال 1397 این میزان به 3هزار و 500میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین در مورد افزایش سرمایه این شرکت باید گفت که در سال جاری شایعه‌هایی در فضای مجازی در مورد افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به گوش  ‌رسید که در اواسط شهریور سال جاری این شرکت با انتشار گزارشی شفاف این شایعه را رد و بیان کرد که  این موضوع فقط در حد یک پیشنهاد بود و تا آن لحظه در هیات‌مدیره شرکت مطرح نشده بود و در اطلاعیه دیگری در  22/ 06/ 1400، این شرکت اعلام کرد که موضوع افزایش سرمایه از میزان 3هزار و 500میلیارد ریال به 13هزار و 500میلیارد ریال از محل مازارد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت (سرمایه‌گذاری در سهام شرکت پتروشیمی ‌تندگویان) برای اصلاح ساختار مالی شرکت مطرح شد و به تصویب هیات‌مدیره رسید. به هر صورت میزان سرمایه اعلام‌شده این شرکت در سایت کدال همچنان 3هزار و 500میلیارد ریال است. عمده‌ترین سهامداران شرکت پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا،  طبق اطلاعات منتشرشده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس با 57درصد و هلدینگ سهام عدالت (در شرف تاسیس)   با 30درصد است.

 افزایش 381 درصدی سود ناخالص بوعلی‌سینا

طبق صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال، درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا در دوره  6‌ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری، 101هزار و 959میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (36هزار و 285میلیارد ریال) 181درصد افزایش داشته است. از این میزان، مبلغ 42هزار و 529میلیارد ریال مربوط به فروش داخلی این شرکت است که از فروش مخلوط آروماتیک، برش سنگین، برش میانی نفتا، ریفرمیت، گازمایع،  بنزن و رافینیت حاصل شده و در میان موارد ذکرشده، بنزن با 7هزار و 818میلیارد ریال بیشترین میزان فروش و سود ناخالص (3هزار و 730میلیارد ریال) را در بازار داخلی این شرکت به خود اختصاص داده است. همچنین میزان فروش صادراتی این شرکت در  6‌ ماه نخست سال‌جاری 59هزار و 430میلیارد ریال بوده که از فروش ریفرمیت، بنزن، برش سنگین، رافینیت و  برش میانی نفتا حاصل شده و از میان این اقلام، ریفرمیت با فروش 37هزار و 72میلیارد ریال و سود ناخالص 7هزار و 734میلیارد ریالی بیشترین سهم را در فروش صادراتی این کشور به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه این است که پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا برای  6‌ماهه دوم سال جاری افزایش 8/ 47درصدی را برای فروش داخلی و افزایش 2/ 82درصدی را برای فروش خارجی و در نهایت افزایش حدود 70درصدی را در درآمدهای حاصل از فروش داخلی و خارجی خود برآورد کرده است. این شرکت دلایل افزایش رخ ‌داده را تغییرات نرخ نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و همچنین تغییرات نرخ تسعیر ارز می‌داند و بیان می‌دارد که مدیریت شرکت مصمم است با برنامه‌ریزی‌های متنوع و بازاریابی محصولات، وضعیت شرکت را بهبود بخشد.

بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت در این مدت 79 هزار  و 727میلیارد ریال  بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (31هزار و  665 میلیارد ریال) 152درصد افزایش یافته است. در میان موارد تاثیرگذار بر بهای تمام‌ شده درآمد‌های عملیاتی شرکت، مواد مستقیم مصرفی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. نکته قابل توجه، پیش‌بینی افزایش 82درصدی بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در  6‌ماهه دوم سال جاری نسبت به  6‌ماهه نخست است. از علل این افزایش می‌توان به تغییرات عوامل بهای تمام‌شده متناسب با افزایش قیمت خرید مواد اولیه و تورم سالانه اشاره کرد.  سود ناخالص این شرکت در  6‌ماهه نخست سال جاری به 22هزار و  232میلیارد ریال رسیده که نسبت به همین مدت در سال گذشته 381درصد  افزایش یافته است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، افزایش 661درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی این شرکت در  6‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که بخش قابل توجهی از آن به دلیل زیان ناشی از دارایی‌های ارزی عملیاتی و تعدیل نرخ یوتیلیتی بوده است. همچنین سایر درآمدهای این شرکت در دوره  6‌ماهه سال جاری برابر با 6هزار و 111میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 929درصد افزایش داشته و بیش از نیمی ‌از این میزان مربوط به سود سپرده‌های بانکی بوده است. البته باید خاطرنشان کرد که شرکت برای دوره  6‌ماهه دوم سال جاری کاهش 5/ 73درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی را پیش‌بینی کرده است. با توجه به موارد ذکرشده در بالا، سود خالص این شرکت در بازه زمانی  6‌ماه نخست سال به مبلغ 19هزار و  197میلیارد  ریال رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 154درصد افزایش داشته است.

 بررسی نسبت‌های مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا آورده شده است. اطلاعات موجود در این جدول از صورت‌های مالی منتشرشده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد جدول، نسبت سود خالص به فروش این شرکت از سال 98 تا به امروز رو به افزایش بوده که این موضوع بیانگر افزایش سوددهی فعالیت شرکت است. همچنین حاشیه سود عملیاتی این شرکت در  6‌ ماه به‌رغم افزایش حدود 56درصدی نسبت به سال مالی 98، در مقایسه با سال مالی 99 کاهش اندکی داشته است، البته می‌توان این کاهش را اینگونه توجیه کرد که اکثر سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال شناسایی می‌شود؛ در نتیجه این نسبت می‌تواند تا پایان سال افزایش پیدا کند. یکی از نکات قابل توجه در مورد این جدول این است که نسبت آنی این شرکت از سال 98 تاکنون با کاهش روبه‌رو بوده و در بازه  6‌ماهه نخست امسال این شاخص برای پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا 67/ 0 بوده که نشان‌دهنده کاهش توانایی این شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری، از طریق دارایی‌های جاری است. در نهایت باید بیان کرد که دوره وصول مطالبات شرکت پتروشیمی ‌بوعلی‌سینا از سال 98 تاکنون رو به بهبود بوده است. کاهش دوره وصول مطالبات می‌تواند به کاهش ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری شرکت منجر شود. از این رو مدیران همواره به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی در جهت کاهش بیشتر دوره وصول مطالبات شرکت هستند.