محسن استکی افزود: خط اسیدشویی ناحیه نورد سرد که در ابتدای فرآیند نورد قرار دارد، فناوری مخصوص خود را داشته و این در حالی است که خط نورد سرد از تکنولوژی دیگری برخوردار است. مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اهمیت محصولات ناحیه نورد سرد بسیار زیاد است و باید متخصصان زیاد و متفاوتی داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق نیز رقم خورده است. ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه به‌طور معمول نزدیک به ۲ میلیون تن محصول از ناحیه نورد گرم تحویل می‌گیرد که پس از عملیات اسیدشویی، تحویل خطوط نورد می‌شود.

 مهم‌ترین ویژگی ورق رویه خودرو کیفیت آن است

وی تصریح کرد: در بخش نورد نیز یک بخش به نام تاندم پنج‌قفسه‌ای وجود دارد که تنها خط نورد پنج‌قفسه‌ای کشور به شمار می‌رود و ازآنجاکه این خط، یک خط استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، محصول آن نیز یک محصول استراتژیک است. به گفته استکی، در این خط، ورق فولادی تولید شده و ضخامت آن تقلیل می‌یابد که مانند سرچشمه‌ای است که نهرهای مختلفی را به وجود می‌آورد. ورق‌های مختلف تولیدشده در این خط تولید، در نهایت تحویل خطوط بعدی و همچنین کارخانه‌های خارج از فولاد مبارکه خواهند شد. وی با بیان اینکه از خطوط تاندم نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ هزار تن محصول تحویل خودروسازان کشور می‌شود، افزود: ورقی که تحویل خودروساز می‌شود، در بخش‌های مختلفی استفاده شده و ورق رویه خودرو باید محصولی باکیفیت، مسطح و بدون عیب باشد.

 کاربرد محصولات فولاد مبارکه از لوازم‌خانگی تا بسته‌بندی مواد غذایی

مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: محصولات دیگری در این خط تولید ساخته می‌شوند که به خطوط گالوانیزه و ورق رنگی تحویل داده می‌شود. در بخش ورق رنگی، محصولات موردنیاز برای تولید لوازم‌خانگی ساخته می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، ورق مورداستفاده برای درِ یخچال با ورق مورداستفاده برای ساخت پروفیل متفاوت است؛ بنابراین فعالیت‌های کیفی و دقیقی باید در این ناحیه انجام شود. وی خاطرنشان کرد:  یک خط نورد دوقفسه‌ای نیز در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه وجود دارد که ورق‌هایی تا ضخامت ۱۸/ ۰میلی‌متر تولید می‌کند، به‌طوری‌که ضخامت مجموع ۵ ورق در این بخش به یک میلی‌متر هم نمی‌رسد. تولید این ورق بسیار حساس است و خروجی آن به خط تولید ورق قلع‌اندود خواهد رفت و ورق قلع‌اندود نیز در بسته‌بندی مواد غذایی همچون قوطی‌های کمپوت و کنسرو استفاده می‌شود.

 پاسخ به نیاز مشتریان با تولید محصولات متنوع

استکی افزود: خطوط تولید ورق قلع‌اندود و ورق رنگی از سال ۱۳۸۲ در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون این خطوط در کنار هم، از ابتدا تا انتهای ناحیه، محصولات متنوعی را تولید کرده و به نیاز مشتریان پاسخ می‌دهند. وی در پاسخ به این سوال که ناحیه نورد سرد تا چه اندازه در تحقق چشم‌اندازهای ابتدایی خود موفق بوده است، گفت: برخی چشم‌اندازها در طول زمان تعریف می‌شوند، شاید در سال ۷۰ دانش چشم‌انداز و نیازی را که امسال داریم نداشتیم و بنابراین به‌عنوان چشم‌انداز هم تعریف نمی‌شده است؛ برای مثال خودروسازان به سمت استفاده از ورق‌های فولادی شکل‌پذیر با استحکام بالا حرکت کرده‌اند که در سال ۷۰ چنین موضوعاتی مطرح نبود و مشتریان هم به چنین محصولاتی نیاز نداشتند؛ بنابراین فولاد مبارکه هم که بر اساس نیاز مشتری به تولید محصول می‌پرداخت، آن را   تولید نمی‌کرد و چشم‌اندازی هم برای آن نداشت. مدیر محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: ظرفیت تولید خط نورد پنج‌قفسه‌ای (تاندم پنج‌قفسه‌ای) ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۵ با انجام یک ریومپ، به دو برابر افزایش یافت؛ به بیان دیگر تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول به‌جای ۷۰۰ هزار تن قبلی تعریف شد که در آن زمان لازم بود میزان تولید افزایش یابد.

 ضرورت پیشروی به سمت تولید ورق‌های کیفی

وی با تاکید بر ضرورت توسعه کیفی در فولاد مبارکه تصریح کرد: چشم‌اندازهای دیگری هم در مدیریت جدید فولاد مبارکه تعریف شده تا به سمت تولید ورق‌های کیفی و ویژه پیش برویم.

استکی در پاسخ به این سوال که چه میزان از محصولات گالوانیزه به‌صورت مستقیم به فروش می‌رسد و چه میزان از این محصولات به ورق رنگی تبدیل می‌شوند، افزود‌: بین ۸/ ۱ تا ۹/ ۱ میلیون تن محصول پس از ورود به ناحیه نورد گرم، به بخش اسیدشویی ناحیه نورد سرد منتقل می‌شود و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن از خروجی اسیدشویی فروش مستقیم داریم.

وی ادامه داد: حال فرض کنید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به خطوط نورد می‌رسد که از این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در نورد تاندم پنج‌قفسه‌ای و ۲۰۰ هزار تن آن در نورد تاندم دوقفسه‌ای نورد می‌شود. ۲۰۰ هزار تنی که در نورد دوقفسه‌ای نورد می‌شود، در نهایت به خط قلع‌اندود وارد می‌شود. با توجه به تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول توسط نورد دوقفسه‌ای، ۱۱۰ هزار تن محصول قلع‌اندود تولید می‌شود.

 ایجاد خط تولید ورق رنگی ۲ برای تامین نیاز صنعت لوازم‌خانگی

مدیر محصولات سرد شرکت فولادمبارکه خاطرنشان کرد: میزان تقریبا مشابهی هم وارد خط گالوانیزه و ورق رنگی می‌شود؛ البته در بین مسیر هم خطوط دیگری داریم که از هر خطی، درصدی فروش هم داریم؛ برای مثال از خط تاندم پنج‌قفسه‌ای مقداری کلاف خام به فروش می‌رسد و در خط اسکین هم به همین‌گونه است. وی با اشاره به تولید ورق‌های مخصوص تولید لوازم‌خانگی گفت: محصولات موردنیاز برای تولید لوازم‌خانگی چند سالی است که توسط ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و فعالیت‌های مثبتی در این حوزه انجام شده، اما باید گسترش یابد؛ به همین منظور، طرح توسعه‌ای در خط تولید ورق گالوانیزه با عنوان خط تولید ورق رنگی ۲ تعریف شده تا نیاز بازار داخلی برای تولید لوازم‌خانگی را برطرف کند.