رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزاری رویدادهایی نظیر «یکشنبه‌های صادراتی» و «دوشنبه‌های استارت‌آپی» را برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و رساندن ایده به سرمایه عنوان کرد و گفت: تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین صندوق نوآوری، دانشگاه خوارزمی، پارک علم و فناوری البرز و صندوق پژوهش و فناوری البرز به امضا رسید. وی از همکاری‌ پارک علم و فناوری البرز و صندوق پژوهش و فناوری این استان برای معرفی و ارائه خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تشکر کرد و گفت: از آذر ماه سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۵ هزار فقره خدمات بلاعوض در حوزه‌های مشاوره، توسعه بازار، آموزش مشاوره، مالکیت فکری و... به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده‌ایم.

علی وحدت با بیان اینکه خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان متنوع است، به نوع همکاری این صندوق با دانشگاه خوارزمی ‌‌اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه و انجام توافقات مندرج در آن، باید خدمات صندوق نوآوری برای تامین سرمایه خطرپذیر موردنیاز فعالیت‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه شرکت‌های مستقر در مراکز علمی، تحقیقاتی و رشد دانشگاه خوارزمی ‌به شکل حضوری یا مجازی به شرکت‌های مستقر در دانشگاه معرفی شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به خدمت گرنت تحقیق و توسعه که از سوی این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه نیاز تحقیق و توسعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بالایی برخوردار است، صندوق نوآوری، گرنت تحقیق و توسعه را در دو حوزه تقاضای فناوری و عرضه فناوری طراحی کرده و مدل همکاری آن نیز به شکل سه‌جانبه میان صندوق نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه است.

وحدت در ادامه با اشاره به سلسله رویدادهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه بازار محصولات این شرکت‌ها گفت: ما در صندوق نوآوری طی هفته، رویدادهای مختلفی نظیر «شنبه‌های IP»، «یکشنبه‌های صادراتی»، «دوشنبه‌های استارت‌آپی»، «پیوند»، «نشست عیار» و «نشست خبرگی» را برگزار می‌کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را برای توسعه بازار محصولاتشان توانمند کنیم و ایده‌های فناورانه آنها را به مشتریان بالقوه و سرمایه‌گذاران خطرپذیر برسانیم و خود نیز با ابزارهای مختلف در کنار آنها بوده و در عین حال به تقویت سرمایه‌گذاری‌ها در ایده‌های فناورانه از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتاب‌دهنده‌ها می‌پردازیم.

 اجرای طرح‌های کلان صندوق نوآوری حرکتی پسندیده

در ادامه این جلسه عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی ‌در مورد فعالیت این دانشگاه گفت: دانشگاه خوارزمی ‌‌از بستر و زمینه خوبی برای توسعه طرح‌های فناورانه برخوردار است. این دانشگاه در حال حاضر از ۱۵ دانشکده برخوردار است که از این تعداد ۱۰ دانشکده در استان البرز مستقر هستند. بیش از ۵۵ درصد دانشجویان دانشگاه نیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل و پژوهش هستند.

وی با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح‌های کلان کشور در حوزه فناوری گفت: این طرح‌ها و همچنین رویدادهای به‌هم‌رسانی برای استارت‌آپ‌ها که از سوی صندوق نوآوری برگزار می‌شود حرکتی بسیار پسندیده است و امیدواریم این فعالیت‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

رئیس دانشگاه خوارزمی ‌‌در ادامه با تاکید بر تاثیرگذاری دانشگاه خوارزمی‌ در تهران و البرز گفت: ما از کارخانه نوآوری البرز حمایت خواهیم کرد.

حبیبی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم به چالش‌ها و کمبودها غلبه و از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای توسعه همکاری‌ها در راستای تجاری‌سازی، استفاده از استادان، دانشجویان و هسته‌های فناور استفاده کنیم.

 پرداخت ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این مراسم، علی ناظمی، ‌معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، به ساختار این صندوق اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری چهار ماموریت اصلی سرمایه‌گذاری، توانمندسازی، ضمانت‌نامه و ارائه تسهیلات را در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برعهده دارد و در راستای تامین مالی حوزه نوآوری کشور فعالیت می‌کند. وی افزود: در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بیش از ۶۴۰۰ شرکت است که این تعداد در سال ۹۲ کمتر از ۵۰ شرکت بود. این شرکت‌ها از دل دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها بیرون آمده و تشکیل شده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد فعالیت این صندوق اظهار کرد: فعالیت صندوق تا سال ۹۷ بسیار محدود بوده، اما طی سه سال اخیر در بخش تسهیلات و سایر بخش‌ها از جهش فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است.

ناظمی ‌تسهیلات اعطایی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان از آذر سال ۹۷ تاکنون را بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که این رقم از ابتدای تشکیل این صندوق تا آذر سال ۹۷، مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به خدمت ضمانت‌نامه صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری حوزه ضمانت‌نامه را به‌عنوان ابزار توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۹۷ در دستور کار خود قرار داده و تاکنون ۲۷۰۰ ضمانت‌نامه را با رقمی‌ درحدود ۶ هزار میلیارد تومان صادر کرده است.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های این صندوق، ارتقای جایگاه صندوق‌های پژوهش و فناوری و کمک به توسعه این صندوق‌ها بوده است، گفت: در حال حاضر ۶۵ صندوق پژوهش و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند و تاکنون حدود ۳هزار میلیارد تومان خط اعتباری به این صندوق‌ها تخصیص داده‌ایم تا بتوانند با استفاده از این خط اعتباری به اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازند.

ناظمی ‌‌ادامه داد: صندوق نوآوری در بخش سرمایه‌گذاری نیز حدود ۸۵۰میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در حوزه جغرافیایی خود اعطا کرده است.