شاخصه‌های افزایش فروش و جلب نظر مشتری در فروشگاه‌ها

مهم‌ترین نکته در چیدن اجناس یک فروشگاه، قرار دادن اجناس مکمل در کنار هم است. به عنوان نمونه انواع لبنیات، قهوه، چای، نان، شیرینی‌جات و سایر ملزومات صبحانه را می‌توان در محیطی نزدیک به هم قرار داد تا مشتری با خرید یکی از آنها نسبت به خرید جنس مکمل آن نیز احساس نیاز کند.

 امکان لمس و دیدن اجناس

باید اجناس یک فروشگاه را به گونه‌ای چید تا مشتریان بتوانند کالاهای مورد نظر خود را از نزدیک لمس و مشاهده کنند. اعطای چنین امکانی به مشتری باعث افزایش فروش می‌شود، زیرا مردم میل دارند پیش از خرید یک کالا آن را لمس کرده و مشاهده کنند. چه بسا افرادی که به دلیل نبودن امکان لمس یک کالا از خرید آن منصرف شده اند.

 درج صحیح و القای روانی قیمت

بسیاری از مردم میل دارند کالاهای مورد نظر خود را با قیمت پایین تر خریداری کنند، ‌به همین دلیل می‌توان روی برچسب قیمت کالاهای یک فروشگاه بزرگ موارد خاص را مشاهده کرد. به عنوان نمونه با درج قیمت ۹۹۹ تومان روی یک کالا، مشتری تصور می‌کند که آن کالا را با تخفیف دریافت کرده است در حالی که در واقع هزار تومان برای آن پرداخت کرده است. اگر چه این روش یکی از قدیمی‌ترین راه‌های افزایش فروش کالا به حساب می‌آید، اما هنوز کاربرد فراوانی دارد و تأثیر آن بر کسی پوشیده نیست.

 رنگ بسته بندی کالا

بر اساس تحقیق یک روانشناس آمریکایی در دهه ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم، انتخاب رنگ می‌تواند خریداران یک کالا را به شدت، تحت تاثیر قرار دهد. وی با بسته‌بندی یک نوع مشخص از قهوه در ۴ ظرف به رنگ‌های زرد، ‌قهوه‌ای، آبی و صورتی به این نتیجه رسید که ظرف زرد مورد استقبال تعداد بسیار اندکی از مشتریان قرار گرفت، در حالی که بسته‌های قهوه‌ای رنگ به سرعت فروخته شد و مردم رغبتی به خرید بسته‌های آبی رنگ نشان ندادند.  این در حالی بود که بسته‌های صورتی رنگ نیز تا حد بسیاری زیادی مورد استقبال قرار گرفت. مردم بر این باورند که انواع شیرینی، نان، ‌شکلات و قهوه در بسته‌های صورتی رنگ رایحه دل‌انگیزتری دارد و می‌توان در کمال اختیار و با میل خود پول بیشتری بابت این کالا پرداخت کرد. همچنین بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی در بسته‌های صورتی رنگ باعث می‌شود تا این محصولات  نیز با استقبال و افزایش فروش مواجه شوند.

 استفاده از طبیعت در محیط فروش

روان‌شناسان معتقدند که محیط اطراف بر سلامت روحی ما تاثیر می‌گذارد و حضور در طبیعت نقش بسزایی در کاهش اضطراب و استرس دارد. در فروشگاه‌ها کمبود فضای طبیعی به وسیله ایجاد باغچه در کناره‌های حیاط جبران می‌شود. اما برای جبران آن در فروشگاه‌های مختلف می‌توان از گلدان‌های کوچک که در گوشه‌های فضای فروشگاه و محل کسب و کار قرار می‌گیرند استفاده کرد.

 امنیت؛ لازمه پایداری و بقای فروشگاه‌ها

 لازمه پایداری و بقای هر فروشگاه امنیت آن است که باید مورد توجه مدیران و دست اندرکاران قرار بگیرد. تدابیر امنیتی در خصوص جلوگیری از سرقت، ‌خرابکاری و خارج شدن اطلاعات خصوصی شرکت الزامی ‌است. همچنین انجام تدابیری در خصوص حوادثی مانند : آتش‌سوزی، نوع و چگونگی چیدن وسایل سنگین که سقوط آنها باعث ایجاد حوادث می‌شود برای هر فروشگاه لازم است.

 بهداشت فاکتور مهمی ‌برای مشتریان است

در یک فروشگاه، بهداشت یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب یا دفع مشتریان است. رعایت تمام اصول بهداشتی در واحد‌های تولیدی و مصرفی، مشتریان را جذب کرده و خود باعث تبلیغ برای فروشگاه می‌شود. پاکیزگی فروشگاه،‌کارکنان آن و لباس‌های متحدالشکل آنها از عوامل موفقیت یک فروشگاه جهت رسیدن به استاندارد‌های جهانی بهداشت به شمار می‌رود.

 ارگونومی ‌در چیدمان فروشگاه و فروشگاه‌مداری

گستردگی مصائب و مشکلات ارگونومی‌ در محیط‌های کار علاوه بر آسیب‌های اسکلتی، عضلانی، شامل افت بهره‌وری و کارآیی، افزایش خطا‌ها، خستگی، عدم آسایش و استرس‌های محیطی از جمله پیامدهای عدم توجه به اصول ارگونومی ‌است. بنابراین آگاهی از روش‌های مناسب برای حل مشکلات ارگونومیکی می‌تواند علاوه بر حفاظت از نیروی انسانی، ‌منافع بسیاری را برای صنایع و سازمان‌ها به همراه داشته باشد. ارگونومی ‌رشته‌ای از علوم است که به دنبال به دست آوردن بهترین ارتباط میان مشتریان، کارگران و محیط کاری آنهاست.