به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تعیین نرخ بهره و تورم در بازار‌های پولی به خصوص بازار پول آمریکا یکی از عواملی است که تحلیلگران و فعالان بازار رمزارز همواره نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. افزایش نرخ‌های بهره در بازارهای پولی بزرگ مانند بازار آمریکا می‌تواند بر تقاضا در تمام بازارها از جمله بازار رمز ارزها تاثیرگذار باشد.

از طرفی سیاست‌های پولی و مالی مختلف می‌تواند نرخ برابری ارزهای فیات را تغییر دهد و سرمایه‌ها را از بازار رمز ارز خارج یا به این بازار روانه کند. به عنوان مثال کسری بودجه دولت که می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش پایه پولی و تورم پولی آمریکا باشد، می‌تواند نرخ برابری رمز ارزها را نسبت به دلار دستخوش تغییر کند. سیاست‌های انقباضی یکی از عواملی است که با افزایش نرخ بهره در بازار پول همراه است. افزایش نرخ بهره نیز متعاقبا می‌تواند منجر به خروج سرمایه از سایر بازارها به سمت بانک‌ها شود.

در هفته‌ای که گذشت فعالان بازار رمزارز با توجه به انتشار آمار اقتصاد کلان آمریکا منتظر تصمیمات فدرال رزرو بودند تا بتوانند آینده این بازار را پیش‌بینی کنند. آمار منتشر شده حاکی از نرخ تورم ۸/ ۶درصدی (که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بود) و نرخ اشتغال بسیار مناسب ۵/ ۴درصدی بود.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار نگران‌کننده تورم سبب شد در جلسه هفته پیش فدرال رزرو تصمیماتی گرفته شود که در ادامه به طور خلاصه نتیجه این تصمیمات در بازار رمزارزها تحلیل می‌شود.

اعضای کمیته بازار آزاد فدرال انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ بهره برابر یا بالاتر از ۵/ ۲درصد باشد. (بنابراین نرخ بهره در بلندمدت صعودی است که سبب تمایل کمتر به سرمایه‌گذاری در بازارهای ریسکی و در نتیجه اصلاح بیشتر بازار رمزارز می‌شود.) همچنین فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند که شاخص تورم هزینه‌های مصرف شخصی یا PCE در سال ۲۰۲۲ به ۶/ ۲درصد برسد؛ بنابراین می‌توان گفت کاهش نرخ تورم می‌تواند سبب کاهش قیمت‌ها و در نتیجه کاهش قیمت سهام شود و افت بازارهای جهانی نیز افت بازار رمزارز را به دنبال دارد.