با توجه به روند رو به رشد شرکت طی سالیان گذشته، مانده سود انباشته نشان از عدم تقسیم کل سود سالانه است. وجود سود انباشته در صورت وضعیت مالی و احتساب آن در سود قابل تقسیم در مجامع عمومی ‌عادی سالانه و همچنین احتمال تقسیم آن همواره باعث ایجاد ریسک کسری نقدینگی و سرمایه در گردش برای شرکت خواهد شد. شرکت برای اطمینان از اینکه مبالغ تقسیم نشده صرف جبران بخشی از مخارج طرح یزد یک خواهد شد و امکان ایجاد کسری نقدینگی که منجر به عدم تکمیل پروژه مزبور می‌شود وجود نداشته باشد، این موضوع را ضروری می‌داند.

بدیهی است انجام افزایش سرمایه، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود. عـدم انجام افزایش سـرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز شده و انجام آن مسـتلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان خواهد بود.

آخرین افزایش سرمایه انجام شده از سوی این شرکت مربوط به خرداد ماه سال‌جاری به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال بود که سرمایه شرکت به رقم ۱۲ هزار میلیارد ریال ارتقا یافت.

روند سودآوری فولاد آلیاژی ایران از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ حاکی از رشد است به طوری که در سال ۹۸ سود شرکت بیش ا‌ز دو برابر سود سال مالی ۹۷ و سود سال مالی ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با افزایش بیش از  ۳ برابری همراه بود.

 طرح «یزد یک»

طرح «یزد یک» طرحی است برای تولید ۶۵۰ هزار تن شمش فولادی که بیشتر به دلیل عدم نقدینگی کافی، پیشرفت پروژه با کندی صورت می‌گیرد.

در این طرح بخش‌های سیویل و اسکلت فلزی به طور کامل در سال ۹۹ دارای پیشرفت ۱۰۰ درصدی است که در سال‌جاری نیز برآورد می‌شود بخش‌های مهندسی و تامین تجهیزات فولادسازی، نصب تجهیزات فولادی، پست برق و آب‌رسانی به طور کامل پیشرفت ۱۰۰درصدی داشته باشند.

در همین حال بهره‌برداری از بخش اکسیژن در این طرح به سال ۱۴۰۱ موکول خواهد شد.

 طرح خط نورد وایرآلیاژی

با توجه به ورود ظرفیت‌های جدید توسعه زیر سقفی فولادسازی به مدار تولید، مقدار فولاد خام شرکت فولاد آلیاژی ایران می‌تواند به ۶۳۰ هزار تن در سال برسد که مقدار محصول نهایی حاصل از این تناژ مذاب بالغ بر ۵۵۰ هزار تن در سال خواهد بود. از سوی دیگر با بهره‌برداری طرح یزد یک در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۵۰ هزار تن بیلت در سال به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد. با توجه به جریان تولید و با در نظر گرفتن امکان افزایش تولید بیلت در فولاد‌سازی موجود و طرح یزد یک، میزان بیلت تولیدی مازاد بر نیاز واحد نورد سبک حدود ۷۵۰ هزار تن در سال می‌شود.

با در نظر گرفتن محدودیت ارزش افزوده ناشی از تولید بیلت و بلوم، بهینه است که با ایجاد ظرفیت جدید نورد کلاف و وایر، علاوه بر تکمیل سبد تولیدات فعلی، ارزش‌آفرینی تولید را نیز گسترده کرده و بخشی از کلاف‌ها و وایرهای مورد مصرف کشور را که در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌شود، بومی‌سازی کرد.

برای تامین نیاز‌های شرکت و تکمیل سبد تولید لازم بود بر احداث خط جدید وایر و کلاف با قابلیت تولید با کیفیت مورد انتظار برند فولاد آلیاژی ایران و نیاز بازار معطوف شود. با توجه به امکانات موجود و به منظور کاهش زمان اجرا و هزینه‌های ثابت و جاری پروژه، بهترین گزینه احداث کارخانه در داخل زمین شرکت است. در همین حال شرکت فولاد آلیاژی ایران تصمیم به احداث خط نورد تولید وایر به ظرفیت ۴۰۰هزار تن در سال در زمین شرکت گرفته است.

این در حالی است که واحد نورد وایر شامل انواع محصولات طویل کم‌کربن، متوسط کربن و کم‌آلیاژ و متوسط آلیاژ و آلیاژی است. شرکت در نظر دارد این طرح را در زمین شرکت ایجاد کند.

طرح از نظر دسترسی به تاسیسات زیربنایی و پیوستن به شبکه‌های ریلی و شوسه کشور با هیچ گونه مشکل خاصی مواجه نیست و پیش‌بینی شده است ماده اولیه اصلی یعنی بیلت از شرکت فولاد آلیاژی ایران تامین شود. راندمان این طرح ۴۰۰ هزار تنی  در سال اول به  ۸۰ درصد، در سال دوم تولید معادل ۹۰درصد و در سال سوم به  ۱۰۰  درصد خواهد رسید.

 مبلغ افزایش سرمایه

در همین راستا شرکت فولاد آلیاژی ایران در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۲۴ هزار میلیارد ریال

(‌معادل ۱۰۰ درصد) افزایش دهد.